És ez jelentős súly mindegyikük vállán. Egy ismerősöm, az ausztrál Különleges Légi Szolgálat (SASR) nevű elit egység volt tagja így fogalmazott: „Az ember mindennap erre készül, ezt gyakorolja, és közben imádkozik, hogy minél ritkábban kerüljön rá sor.” Hogy egy bevetés milyen nyomot hagy az emberben, arra elég A Gyűrűk Ura Sarumanját alakító Christopher Lee szavait felidézni, aki hatvan évvel a második világháború titkos műveleteiben való közreműködése után is azonnal letorkolta Peter Jackson rendezőt, amikor az el akarta neki magyarázni, milyen hangot ad ki egy hátba szúrt ember. „Én pontosan tudom, milyen hang az. Megtapasztaltam” – mondta.
A társadalom demilitarizációjának jegyében nem véletlenül szüntették meg a legtöbb országban a szuronyharcoktatást, amely nem elsősorban a már a 19. században is elavult bajonett használatára készítette fel a sorozott bakákat, hanem a háború elkerülhetetlen körülményeire, a test test elleni küzdelemre és a másik életének kioltására. Ugyanezen okok miatt a civilek már nem emberalakra, hanem céltáblára gyakorolnak lőni. A társadalom pacifistává nevelésére hozott intézkedések listáját még bőven lehetne folytatni.
És hogy miért is írtam ilyen hosszan az általam is nagyon kedvelt katonalét sötét oldalairól? Miért beszélek arról, amiről a hozzám hasonlóan – a saját megfogalmazásom szerint – katonák által fel- és átnevelt civilek sem nagyon szoktak?
Nos, azért, mert az orosz agresszió nyomán Európán végigsöpört a militarizmus szelleme.
Abba ne menjünk bele – pedig megérne egy hosszú elemzést –, hogyan lettek a korábban még a fegyveres önvédelmet is elutasító német Zöldek fehérlelkű, pacifista galambjaiból Annalena Baerbockhoz hasonló véresszájú háborús uszítók szinte egyik pillanatról a másikra. Inkább azt a kérdést tegyük fel, hogy miként képzeli az európai elit a kontinens megvédését, hogyan akarja a hidegháború vége óta eltelt több mint harminc évben a hagyományos értékek ellen vívott küzdelem hatásait ripsz-ropsz eltörölni. Mert bizony a katonától nemcsak azt várja el a társadalom, hogy öljön, hanem azt is, hogy alkalomadtán meghaljon! És az ember nem tudja, nem akarja az életét elvont ideákért feláldozni.