Magyarországon a rendszerváltozás után sajátos médiatulajdonosi szerkezet alakult ki. A hosszabb demokratikus történelmű országokban van-e példa arra, hogy annyira leuralják külföldi tulajdonosok egy ország médiáját, mint nálunk?
Nem tudok róla, hogy lenne. Negyven év szocializmusban és egy utat tévesztett médiapiaci rendszerváltozásban kell keresni annak okait, hogy nálunk csak a közelmúltban került napirendre a médiaszuverenitás kérdése és a média nemzetstratégiai jelentősége. Ez nyugaton nem kérdés. Európa nagy részén a médiapiac zöme hazai kezekben van, sőt a nyugat-európai sajtópiacot kétszáz éves családi vállalkozások birtokolják. Néhány példa: Franciaország vezető médiavállalatát, a Vincent Bolloré nevéhez fűződő Vivendi jogelődjét még III. Napóleon császár utasítására hozták létre 1853-ban, ez volt a Compagnie générale des eaux. Később hozzá került az első francia kereskedelmi tévéadó, a Canal+. Németországban az 1840-es években egy güterslohi kis nyomdából Carl Bertelsmann szökkentette szárba Európa ma legnagyobb médiavállalatát. Kontinensünkön az 1980-as évek elejéig nem az volt a kérdés, hogy hazai kezekbe vegyék-e a rádiókat és televíziókat, sokkal inkább az, hogy kiengedhetők-e állami kézből.
És amikor eljött a magánosítás ideje, hogyan privatizálták a médiájukat az európai demokráciák?
A jogok jellemzően helyi médiavállalatok, médiamágnások kezébe kerültek, sokszor a hatalom patronálásával. Robert Hersant, Franciaország neves médiamágnása, a Le Figaro tulajdonosa például teljes erővel támogatta Jacques Chirac választási kampányát. A Chirac-kabinet ezért cserébe lazított a szocialista kormány által beiktatott trösztellenes törvényen, így az Hersant-féle médiabirodalom tovább nőhetett. Az európai szabályozás a nyolcvanas évek közepén szabad utat adott a médiakoncentrációnak, hiszen az új technológiák révén a nagy kapitalizációjú és negyven év laufot élvező amerikai médiavállalatok jelentős erővel jelentek meg az európai piacon, és ezt ellensúlyozni kellett. A monopóliumellenes törvények lazításán túl állami támogatások hozták helyzetbe a helyi médiavállalkozókat nemcsak az amerikanizációval szemben, hanem az európai piacok meghódításában is. A Bertelsmann ezáltal már 1991-ben Németország határain túlról realizálta árbevételének több mint a felét. Európában tehát nagy hagyományai vannak a médiaszuverenitásnak és a hazai tulajdonnak. A német piacot német vállalatok határozzák meg: a Bertelsmann, az Axel Springer, a Funke Mediengruppe, az M. DuMont Schauberg, a Bauer és a ProSiebenSat.1 Media. Az olasz médiapiac több mint felét Silvio Berlusconi Mediaset- és Fininvest-csoportja birtokolja. A francia piacon ott a Vivendi-, a Bouygues-, a Lagardère-csoport és a gigantikus állami France Médias Monde médiaholding. Az Egyesült Királyság médiapiacának nagy része pedig négy nagy konglomerátum, a DMG Media, a Telegraph Media Group, a News UK és a Reach kezében van. Példák végtelen sora mutatja: nyugaton fel sem merül, hogy a hírmédia idegen kezekbe kerüljön.
Ehhez képest mi történt itthon?
A rendszerváltozás után a spontán privatizáció sodrásában az egykori keleti blokkban elsőként Magyarországon történt meg a sajtópiac kiárusítása. A francia Robert Hersant megvette a Magyar Nemzetet, a brit Robert Maxwell a Magyar Hírlapot
és az Esti Hírlapot, a Grüner + Jahr vitte a Népszabadságot, a Ringier lenyelte a Nemzeti Sportot, a Westdeutsche Allgemeine Zeitung a HVG-t, az Axel Springer pedig a vidéki lapokat. Hosszan sorolhatnánk, hogy kapkodták szét a külföldi médiakonglomerátumok a hazai sajtópiacot. Nem is kerteltek: a profitmaximalizálás céljából voltak itt, nem a médiakultúra vagy a magyarországi újságíróképzés felvirágoztatása céljából. Így jutunk el a jobboldalisággal nehezen vádolható Eötvös Pál – volt Népszabadság-vezér és MÚOSZ-elnök – 2007-es kijelentéséhez: „Az, hogy a Ringier kiadó az összes országos terjesztésű napilap hetven százalékát birtokolja, kizárólag Magyarországon és banánköztársaságokban fordulhat elő.”
Nyugaton fel sem merül, hogy a hírmédia idegen kezekbe kerüljön”
Máshol is felértékelődik a médiaszuverenitás kérdése?
Globálisan napirenden van a téma. Az Európai Bizottság 2019-ben lefektette az „amerikai médiakolonizáció” szabályozásának alapjait. Az amerikai techóriásokra jókora pénzbírságokat szabnak ki, és a helyreállítási alapban is jelentős tétel jut az európai digitális szuverenitás és az európai startupok erősítésére. A szilícium-völgyi big tech cégek az EB álláspontja szerint átrendezték az európai reklámpiacot, függővé tették az európai médiát, kiviszik a megtermelt profitot, és olyan adatvagyonnal bírnak az állampolgárokról, amilyenről egy európai belügyi szerv csak álmodozhat. A médiaszuverenitásért minden jogalkotó küzd Európától az arab térségen át Ausztráliáig. Alaptétel, hogy demokrácia nincs sajtó nélkül. A sajtónak nemcsak közvélemény-formáló, hanem politikacsináló ereje is van. Sokfelé jártam a világban, de olyat sehol nem láttam, hogy a média nemzetstratégiai és szuverenitási jelentőségéről lemondott volna egy ország.
Szalay-Berzeviczy András
1975-ben született az algériai Constantine-ban. Diplomáit az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerezte. Cége, a szakfordítással, nemzetközi médiafigyeléssel és -elemzéssel foglalkozó TranzPress Kft. fejleszti hazánk egyetlen személyre szabható nemzetközi media intelligence alkalmazását, a PressMonitort. A társaság vezetésével párhuzamosan járja a világ meghatározó szerkesztőségeit New Yorktól a Közel-Keletig. Egy gyermek édesapja.
1975-ben született az algériai Constantine-ban. Diplomáit az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szerezte. Cége, a szakfordítással, nemzetközi médiafigyeléssel és -elemzéssel foglalkozó TranzPress Kft. fejleszti hazánk egyetlen személyre szabható nemzetközi media intelligence alkalmazását, a PressMonitort. A társaság vezetésével párhuzamosan járja a világ meghatározó szerkesztőségeit New Yorktól a Közel-Keletig. Egy gyermek édesapja.Nyitókép: Mandiner / Földházi Árpád