Ideges közéletben, a háború fenyegetése, az EU politikai nyomása és éles belföldi ideológiai konfliktusok közepette kell sorakozót fújniuk a pártoknak a lengyel választási év elején.
2023. január 16. 09:01
p
14
2
35
Mentés
Maráczi Tamás írása a Mandiner hetilapban
Ez most más lesz, mint 2015 vagy 2019 – ezt a bölcsességet osztja szinte minden lengyel elemző, gondolkodjanak bárhogy a világról. A 2023. őszi – egyelőre kitűzött időpont nélküli – parlamenti választás tétje nagyjából az, ami a magyaré is volt anno. A kormánypártok győzelmük esetén harmadik ciklusukat kezdhetik meg, ami a modern lengyel demokrácia történetében páratlan lenne; az ellenzéki pártok pedig vereségük esetén túl nagy időre, tizenkét évre esnének el a kormányzás lehetőségétől, aminek dezintegráló következményei lehetnek.
Ebből kifolyólag a lengyel ellenzék is azon az úton jár, amelyen 2022-ben a magyar,
az összefogásban látja a kormányváltás nagyobb esélyét – ugyanakkor a tavalyi magyar ellenzéki választási fiaskó is ott tornyosul elrettentő példaként a stratégiaalkotás küszöbén álló ellenzéki pártok előtt: mi van, ha a választói logika nem egyezik a választási matematikával; mi van, ha a gyakorlatban nem adódik automatikusan össze a négy párt támogatottsága?
Béke, biztonság, hagyomány
Háromnegyed évvel a voksolás előtt a nagy kormánypárt, a Jog és Igazságosság (PiS) támogatottsága 37 százalékon áll – ez kevesebb, mint a 2015-ös vagy a 2019-es választás előtt, de a hosszú távú tendenciákat nézve elegendő lehet a győzelemhez.
A PiS vonzereje még mindig az, ami régen volt: a józan ész, a nemzeti érdek, a hagyományok őrzőjének szerepét viszi. A kampányban vélhetőleg a családvédő és jóléti intézkedésekre fog hivatkozni, és hagyományos szavazótáborát, az idősebb korosztályokat, illetve a vidéki társadalmat fogja megszólítani üzeneteivel.
Az ukrajnai háborúban a Jog és Igazságosság párt történelmi és politikai okokból azonnal teljes mellszélességgel Kijev mellé állt,
és ezzel megnövelte a jogállamisági vitákban kissé megkopott uniós presztízsét. Segélyt és fegyvert küldött Ukrajnának, a NATO megbízható tagjaként pozicionálta magát, egyúttal a NATO védelmére apellált. A lengyelek oroszellenes érzelmeit és biztonságra való igényét tehát egyszerre elégíti ki politikájával a kormánypárt.
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Baljós árnyak: a birodalom visszavág
Vannak azonban mérsékelt pesszimizmusra okot adó jelenségek is. A varsói kormányt – a budapestihez hasonlóan – az Európai Bizottság nehéz helyzetbe hozta: a bírósági rendszer Brüsszel által hét éve bírált reformja miatt Lengyelország hatalmas uniós pénztől esik el. A bizottság nem utalja át a helyreállítási alapból neki járó 35 milliárd eurót, másrészt az Európai Unió Bíróságának jogállamisági ítélete alapján 2021 vége óta napi 1 milliós, vagyis ma már 436 millió eurós pénzbírsággal tartozik.
A háború okozta gazdasági válság hozadékaként az infláció Lengyelországban 17 százalék fölé emelkedett, a választópolgárok életminősége jelentősen romlott. Így aztán bár a lengyelek nagylelkűen segítettek az ukránoknak, másfél millió embert fogadva be, a kormány mára a menekülteknek nyújtott juttatások egy részét kivezette a rendszerből. A mostani gazdasági helyzetben tehát az EU-ból érkező pénznek nagyon lenne helye –
a Brüsszel és Varsó közötti politikai egyezséget már a PiS törzsszavazói is szívesen látnák.
Ez azonban nem csak a Jog és Igazságosságon múlik: a kisebbik kormánypárt, a Szolidáris Lengyelország (SP) elnöke, Zbigniew Ziobro az igazságügy-miniszter, ő pedig ragaszkodik a bírósági reformhoz. Hiába vannak a PiS-en belül is többségben azok, akik a kompromisszum megkötését szorgalmazzák, Ziobro és euroszkeptikus pártja Mateusz Morawiecki miniszterelnök személyes kérésére sem akarja engedni – ekképp a PiS csapdahelyzetbe szorul, hiszen a koalíciót nem mondhatja fel, alsóházi többségét és vélhetőleg az őszi választási győzelmet is csak kis jobboldali szövetségesével együtt tudja biztosítani.
A lengyel parlament alsóháza. A PiS vezette kormánypártoknak egyelőre kényelmes többségük van, és az államfőt is ők delegálták Fotó: AFP / NurPhoto / Mateusz Wlodarczyk
De nemcsak a PiS elégedetlenkedik az SP-vel, hanem fordítva is:
a keményvonalas jobboldali politikusok bírálják Morawiecki egyes döntéseit,
a kormányfő nevét pedig rendszeresen a „bankster” jelzővel egészítik ki, utalva Morawiecki bankvezetői múltjára. A feszültség a PiS-en belül is jelentkezik: bennfentesek szerint a párt atyja és erős embere, Jarosław Kaczyński, aki miniszterelnök-helyettesi tisztségben ott van Morawiecki mellett, és aki pártvezetőként támogatta Andrzej Duda államfői posztra kerülését, egyre több ügyben kerül szembe kompromisszumokat kereső két egykori protezsáltjával.
Problémát jelentenek még a PiS környezetében megszaporodó gyanús vagy tényleges korrupciós ügyek, egyre több állami cég, pénzügyi alap felügyelőbizottságában, egyre több intézmény élén tűntek fel a lojálisok hozzátartozói, barátai. Felmérések szerint azonban ezek a jelenségek nem amortizálták jelentősen a párt támogatottságát, az új kormányzati elképzelések, az új víziók hiánya azonban okoz némi elbizonytalanodást a szavazóbázisban.
Nyugatos élet, haladás, jogállam
Az ellenzéki pártok ezt a választói elbizonytalanodást, a romló gazdasági, biztonsági helyzetet próbálják majd kihasználni a kampányban. 2019-ben a kormánypárt helyzete előnyösebb volt: dübörgött a gazdaság, nem volt sem koronavírus-járvány, sem háborús, sem energetikai válság, jobban megszólíthatók voltak a tradicionális rétegek az ideológiai-politikai veszélyek (globalizmus, gender, woke, uniós föderalizmus és a többi) rémével.
Donald Tuskot az euroszkeptikus lengyelek Brüsszel emberének látják, az ellenzék viszont tőle várja az áttörést Fotó: AFP / NurPhoto / Mateusz Wlodarczyk
2023-ban már máshol vannak a hangsúlyok, és ez adhat esélyt az ellenzéknek, hogy átbillentse a mérleget. Hétéves kormányzati teljesítményről kell hiteles bíráló véleményt mondania –
szerinte Lengyelország félautoriter ország lett,
ezért vissza kell állítani a demokráciát, a jog uralmát; az állam a kormányközeli oligarchák túszává vált, ezért ki kell szabadítani a „haverok” hálózatából.
Az ellenzék nagy reménysége Donald Tusk volt miniszterelnök, aki 2021-ben az Európai Tanács éléről tért vissza
a lengyel politikába, és lett a legnagyobb ellenzéki párt, a Polgári Platform elnöke. A visszatérése friss impulzusokat hozott az ellenzéki politizálásba: ő az, aki esetleg el tudja majd hitetni a lengyel szavazókkal, hogy a PiS leváltható.
Az igazi problémát az jelenti, hogy
a négy potenciális szövetséges ellenzéki párt egészen más ideológiai, politikai forrásvidékről érkezik.
A liberális-konzervatív Polgári Platform, a szociáldemokrata Új Baloldal, a kereszténydemokrata-agrárfókuszú Lengyel Néppárt és a centrista Lengyelország 2050 esetleges közös kormányzása borítékolható koalíciós válságot vetít előre – ha azonban egyéni támogatottságukat nézzük, a lengyel szavazók 50-55 százaléka áll mögöttük jelenleg.
***
Fotó: Mandiner-archív
Tusk a lengyel Gyurcsány
Michał Karnowskit, a Sieci lengyel jobboldali hetilap szerkesztőjét kérdeztük.
A PiS 37 százalékos támogatottsága elegendő lehet a győzelemhez?
Nem elegendő, de stabil kiindulópont az őszi választáshoz. 2015-ben a szavazatok 37,5 százalékát nyerték el, és ezzel a 460 tagú Szejmben 235 mandátumuk lett, 2019-ben 43,5 százalékot kaptak, és éppen ugyanannyi képviselőjük lett. A végeredmény tehát a választási részvételen és a mandátumelosztáson múlik – a lengyel rendszer a győztest jutalmazza.
Jarosław Kaczyński mozgalma még mindig erős.
Bár Lengyelország szenved az inflációtól, a munkanélküliség soha nem volt ilyen alacsony, a GDP szépen nő, az ország energiaellátása biztosítva van. És fontos tudni, hogy a PiS a kampányban eddig mindig növelni tudta a támogatottságát. Szóval szerintem nagy esélye van a harmadik ciklus elkezdésére.
A kormánypártban azonban viták zajlanak az uniós pénzek elnyeréséről, a korrupció megfékezéséről vagy az új vízióról.
Igen, a kormány megpróbál kompromisszumos megoldást találni az EU-val. Van az ügyben előrelépés, a feszültségek most kisebbek. De vajon az Európai Bizottság indítékai tiszták? Vagy igazából az a szándéka, hogy megbuktassa a kormányt, és ezzel helyzetbe hozza az ellenzéket? Fontos tudni, hogy a kohéziós pénzek nincsenek veszélyben, csak a helyreállítási alap kifizetéseiről zajlik a vita.
Van arra esély, hogy a kormány a bizottság nyomására végül visszavonja a bírósági reformot, hogy pénzhez jusson?
Van erre kormányzati szándék, főleg azért, mert a bírósági rendszer átalakítása nem sikerült makulátlanul az erős belső és a külső ellenállás miatt.
A miniszterelnök és a kormánypárt egy része úgy véli, hogy érdemes beáldozni az uniós pénzek megszerzéséért,
főleg a választás előtt. De ezt a kormánykoalícióban még sokan akadályozzák.
Négy nagy ellenzéki párt foghat össze választási szövetségben, hogy nagyobb eséllyel legyőzzék a kormánypártokat. Működőképes lehet a modell?
Győzelmük esetére koalíciós kormány alakítását tervezik, de még az ellenzéki sajtó is elismeri, hogy ez a kormány gyenge lenne. Egy dolog tartja össze az ellenzéki pártokat: a PiS gyűlölete. Akárki győz is, lesz egy fontos tényező: a PiS-ből érkezett Andrzej Dudát 2020-ban másodszor is államfővé választották, vagyis ő lesz az ország elnöke 2025-ig. A lengyel államfő hatáskörei erősek, így egy gyenge ellenzéki kormánykoalíció még gyengébb lesz az elnök ellenében.
Donald Tusk az ellenzék vezére. Áldás vagy átok számukra?
Tusk a választók 25-30 százalékának a bizalmát élvezi. A többség nem szeretné a visszatérését – sok ellenzéki szavazó sem. A legkevésbé kedvelt politikusok egyike, miniszterelnöksége idején szegénység volt, nagyüzemben ment az állami javak kiárusítása, az állam külföldi segítségre szorult.
Kicsit olyan figura ő nálunk, mint Magyarországon Gyurcsány Ferenc.
Az ukrajnai háború erősítette a kormánypártok támogatottságát?
A háború egy tragédia, Lengyelország nem akarta. Bizonytalanság, infláció, társadalmi feszültségek, politikai problémák keletkeztek. A lengyelek a háború kirobbanása után azonnal és magától értetődően Ukrajna mellé álltak, a kormány döntései is ezt tükrözték. Másfél millió ukránt fogadtunk be, kétszázezer ukrán gyermek tanul az oktatási rendszerünkben. Az oroszok ukrán területeket csatoltak el – ez a lengyeleket a saját történelmi traumáikra emlékezteti: a 18., a 19. és a 20. században velünk is ezt tették. Az volt a mi Trianonunk –
amikor az oroszok az ukrán határokat átrajzolják, az számunkra ugyanolyan erőszaknak tűnik,
mint amilyet egykor a magyarok ellen követtek el a francia kastélyban.
Mi a PiS és mi az ellenzék politikai víziója?
Három területen van jól látható különbség a jövőképek között. Az első a lengyel államhoz és az EU-hoz való viszony kérdése: független állam maradunk, vagy egy európai szuperállam részévé válunk? A második az értékek kérdése: a hagyományos nemzeti értékek, a család, a házasság, a magzati lét tisztelete érvényesül, vagy az lmbtq-ideológia? A harmadik pedig a társadalmi igazságosság ügye: fenntartható fejlődés és társadalmi kiegyenlítődés lesz, vagy a társadalom szétesése gazdag, felemelkedő és szegény, leszakadó rétegekre? Ezek az ügydöntő kérdések.
Nyitóképen: Jarosław Kaczyński és Mateusz Morawiecki. Fotó: Reuters / Agencja Gazeta
A házelnök szerint a parlamentben megszűntek az érdemi viták: azonnali kérdések órája helyett azonnali sértések órája lett. Ukrajna pedig akár unión kívül, akár belül lesz, vazallus állammá válik. Kövér Lászlóval Szalai Zoltán beszélgetett.
Mi lesz most Gyurcsány örökségével? Milyen esélyei vannak a jelenlegi politikai helyzetben Dobrevnek? Mit tud minderre Magyar Péter lépni? Erre kerestük a választ szakértőkkel összeállításunkban.
Jót tett nekünk, hogy Trump és Merz révén két macher társult a Nyugatot eddig vezető fröccsöntött politikai termékek mellé. Kohán Mátyás írása.
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 35 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
savrena
2023. január 16. 14:29
A lengyel politika nagyon egyszerű. Van benne egy PO (németül fenék), egy PiS, egy Kukiz meg egy Duda :-)
Na de félre a komolytalankodást. A nagy különbség a magyar politikai helyzettel szemben, hogy az a fajta nemzet- és országrontó politikai oldal, ami Magyarországon megtalálható, az Lengyelországban nincs. Lehet Tuskot démonizálni, EU és atlantista csicskának titulálni (bár ez utóbbi simán megáll a PiS-re is), de Tusk miniszterelnökösködése alatt is nőtt a lengyel gazdaság, épült az ország. Ezt Gyurcsányról és a magyar baloldalról nem lehet elmondani. Lengyelországban sosem volt egy SZDSZ jellegű párt, ami kisebbségi zsaroló pozicióból tört volna az országra.
Kukiz nevű párt?
Ahol ilyen névvel lehet indulni, az bizony egy klerikopatriarchális, brutálisan fallikocentrikus, avítt morálban tocsogó, szexista társadalom.
A barna ragály ott is felütötte fejét, nyilván elkapták az öribari medencemagyarságtól.
Elképesztő tudatlanság trianonhoz hasonlítani a lengyel történelem bármely részét is és minimum felháborító a párhuzam vonása mind az okok mind a következmények tekintetében.
Végletes hazudozás és tudatos félremagyarázás ami lengyelek részéről történik az orosz ellenesség állandó szításában elfeledve a történelmi tényeket sunyi vágyaikat és aljas törekvéseiket. Nem igazán különböznek az oroszoktól, ha így folytatják sokáig.