Brüsszeli csatározás: 2023-ban jöhet a jogállamisági finálé

2022. december 27. 13:39

A 2021–2027-es ciklusra vonatkozó uniós pénzek hiánytalanul megérkezhetnek. Az ezt torpedózó jogállamisági mechanizmus megszüntetése, ahogy az elindítása is, tisztán politikai döntés, mely becslések szerint jövő tavaszra várható.

2022. december 27. 13:39
null

Dobozi Gergely írása a Mandiner hetilapban.

Az év az útkeresésről szól – nemcsak geopolitikai értelemben, hanem az immár mindenki számára ismerős szakfogalom, a jogállamiság vonatkozásában is. Habár a fogalom továbbra is nehezen megfogható, úgy alakult, hogy épp a szemünk láttára telik meg sajátos tartalommal. Az Európai Unió csúcsbürokratái a tagállami vezetőkkel egyetértésben két éve – szintén karácsonykor –úgy döntöttek, hogy a fogalmat szorosan az uniós költségvetés védelméhez kötik. Sírva vigad a magyar – szokták mondani, és ez a jogállamisággal összefüggésben is így van. Az Európai Bizottság ugyanis hazánkat jelölte ki arra, hogy letesztelje, hogyan működik mindez a gyakorlatban. Számos jel utal emellett arra, hogy Magyarországot más – egyébként jellemzően kelet- és közép-európai – tagállamok követhetik a sorban.

Az EU érdeke is, hogy a kifizetésekre vonatkozó megállapodások minél hamarabb létrejöjjenek”

Immáron bizonyos, hogy az útkeresés két feltétel együttes teljesülése esetén sikeres. Magyarország akkor kapja meg a neki járó forrásokat, ha módosít az uniós pénzek elosztását érintő jogszabályi környezeten. Az intézkedéseket a brüsszeli bürokrácia pedig akkor tartja megfelelőnek, ha azt eredményezik, hogy a jogállamisági elvek az uniós pénzek elosztásának valamennyi szintjén érvényesülnek. A diskurzust övező hivatalos kommunikációból arra lehet következtetni, hogy nagyobb vita a kondicionalitási mechanizmus körül várható; az azzal politikailag összefüggő magyar helyreállítási tervvel és a partnerségi megállapodással kapcsolatos – tényleges – pénzügyek kérdése hamarabb rendeződhet. Mi több, cikkünk megjelenésére talán már rendeződött is. Kevéssé hangoztatott körülmény ugyanis, hogy az EU érdeke is, hogy a kifizetésekre vonatkozó megállapodások minél hamarabb létrejöjjenek. Éppen ezért alappal gondolhatunk arra, hogy a kormány és az Európai Bizottság közötti szakmai párbeszéd kifejezetten konstruktív. Az őszi egyeztetések jelentős részeredményének tekinthető, hogy az operatív programok finanszírozása körében sikerült elérni, hogy az agrár- és vidékfejlesztési célokra fordítandó összegeket – mintegy 4000 milliárd forintot – az Európai Bizottság jóváhagyja, s hogy meginduljon a finanszírozás. Megjegyzendő, hogy ha ez a tetemes összeg átment a szitán, olyan nagy problémákat az Európai Bizottság mégsem találhatott…

Ami szintén biztosnak tűnik, hogy a kormány intézkedési terve alkalmas arra, hogy Magyarország elkerülje azt, amitől minden jóérzésű állampolgár retteg: a forrásvesztést. A diskurzust azonban igazán a jogállamisági kondicionalitási mechanizmus bonyolítja meg, amit a színtiszta politikai lavírozás jellemez – éppen ezért jelenleg annak utóéletét is bizonytalanság övezi.

Varga Judit igazságügyi miniszter és Raffaele Fitto európai ügyekért felelős olasz tárca nélküli miniszter az Általános Ügyek Tanácsának brüsszeli ülésén 2022. november 18-án <br> Fotó: MTI / EPA / Stephanie Lecocq
Varga Judit igazságügyi miniszter és Raffaele Fitto európai ügyekért felelős olasz tárca nélküli miniszter az Általános Ügyek Tanácsának brüsszeli ülésén 2022. november 18-án
Fotó: MTI / EPA / Stephanie Lecocq

Februári ámen Luxembourgban, áprilisi teszt Budapesten

„Hamarosan dönthet az EU bírósága a Lengyelországra és Magyarországra célzott költségvetési fegyverről” – olvashattuk még január végén a Luxembourg Times hasábjain. Így is lett. A luxembourgi székhelyű Európai Unió Bírósága február 16-án elutasította Lengyelország és Magyarország keresetét, egyszers­mind az Európai Bizottságnak adott igazat azzal, hogy kimondta: a jogállamisági kondicionalitási rendelet összhangban áll az uniós joggal.

Onnantól kezdve, hogy a rendelet zöld jelzést kapott a bíróságon, megindultak a találgatások az „éles teszt” esedékességét illetően. „Egyes brüsszeli források” közvetlenül az ítélet kihirdetését követő időszakra saccolták a mechanizmus megindítását. Ehhez képest Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke április 5-én, a magyar országgyűlési választási eredmények ismeretében jelentette be, hogy az általa vezetett testület megindította a kondicionalitási mechanizmust.

A lengyelek megalapozottan számíthatnának a brüsszeli kifizetésekre, tehát azok tisztán politikai alapon késnek”

Intenzív egyeztetések kezdődtek meg a kormány és a brüsszeli bürokrácia között. A tárgyalássorozat eredményeképpen egy tizenhét pontos magyar intézkedési csomagra vonatkozóan született megállapodás. A tizenhét pont fókuszában a korrupció elleni intézményi fellépés hatékonyságának növelése áll, számos egyéb – például büntetőeljárási és jogalkotási – garancia kidolgozása mellett. Ezekre vonatkozóan Johannes Hahn, az Európai Bizottság költségvetésért és igazgatásért felelős biztosa egy szeptemberi sajtótájékoztatón arról számolt be, hogy a hazai jogszabály-módosítások elvi szinten alkalmasak arra, hogy kezeljék a felvetett kérdéseket. Ugyanezen a napon, szeptember 18-án az Európai Bizottság viszont javaslatot tett az Európai Unió Tanácsának a kötelezettségvállalások 65 százalékának felfüggesztésére vonatkozóan. Ez a javaslat többek között a kohéziós politika keretébe tartozó operatív programokra vonatkozott.

Válaszul a magyar kormány vállalta, hogy november 19-éig teljeskörűen tájékoztatja az Európai Bizottságot a tizenhét pont végrehajtásának mérföld­köveiről. A beszámoló megszületett, Didier Reynders, az Európai Bizottság jogérvényesülésért felelős biztosa az Európai Parlamentnek pedig arról számolt be, hogy az EB értékeli a fejleményeket. Ezt követően a testület minden bizonnyal az uniós tagállamok minisztereinek passzolja a labdát, hogy az Európai Unió Tanácsa döntsön az EU-s pénzek folyósításának mikéntjéről.

Jogon kívüli állapot a jogállamiság jegyében

Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!
Nagyobb felbontásért kattintson jobb egérgombbal a képre, majd válassza a „Kép megnyitása új lapon” opciót!

Hatalmas nagyságrendben tartanak vissza összegeket Magyarországtól, ennek jogalapja azonban nincs tisztázva. Kézenfekvő az Európai Bizottság részéről, hogy a csaknem két éve hatályba lépett jogállami feltételességi rendelet passzusaira hivatkozik. Csakhogy ebben egyebek mellett az áll, hogy a pénzek kifizetését csak egy erre vonatkozó európai tanácsi döntés birtokában lehet felfüggeszteni.

Még inkább zavarba ejtő helyzet van a korona­vírus-járvány utáni újjáépítési alap esetében: a nemzeti helyreállítási tervet Magyarország már 2021 májusában benyújtotta. Hazánk ezzel sem késlekedett; habár akad olyan tagállam, amely 
Magyarország előtt nyújtotta be a tervet, jó néhány országé a magyar dokumentum után érkezett Brüsszelbe. A beérkezés után alapvetően néhány hónapos egyeztetés következett volna a tervre vonatkozóan az EU és a kormány között.

Ha a többi tagállam esetéből indulunk ki, e néhány hónapos tárgyalási sorozatot követően az uniós bürokráciának el kellett volna fogadnia a tervet. Ehelyett a dokumentum azóta is az uniós biztosok fiókjában parkol. Mindebből arra lehet következtetni, hogy a kondicionalitási mechanizmus politikailag immár olyannyira összeforrott az egyéb pénzügyi kérdésekkel, hogy a rendelet szankcióit külön döntés nélkül is alkalmazzák hazánkkal szemben.

Megjegyzendő, hogy Lengyelország helyzetére még ennyire sincs magyarázat. A lengyelek helyre­állítási tervét az Európai Bizottság és az Európai Unió Tanácsa is jóváhagyta, ráadásul Varsóval szemben nem indult kondicionalitási eljárás sem. Ez azt jelenti, hogy a lengyelek megalapozottan számíthatnának a brüsszeli kifizetésekre, tehát azok tisztán politikai alapon késnek.

Tavarestől Sargentiniig

Visszatekintve, már 2013 óta lehetett gyanítani, hogy Magyarország egyszer a jogállamiság miatt kerül nyílt összetűzésbe az uniós intézményekkel. A Tavares-jelentés elfogadásakor az Európai Unió azonban még másképp festett. Mai szerepkörével éles kontrasztban áll az, hogy az Európai Bizottság ekkor még a szerződések őreként kívánt fellépni, működését ebben a kontextusban értelmezte. Ez azzal járt együtt, hogy a testület a Tavares-jelentésben megfogalmazott aggályokat jogi-szakmai érvek figyelembevételével kívánta orvosolni.

Jean-Claude Juncker bizottsági elnökként azonban gyökeres változást sürgetett. Úgy vélekedett, az EB az uniós pártpolitika színterén is kipróbálhatja magát. E megfontolás eredményeképpen jött létre a csúcsjelölti rendszer, melynek lényege, hogy a bizottság kulcsszereplőit immár az Európai Parlament választja meg. Csakhogy ez a biztosok politikailag motivált fellépésével, magatartásával jár együtt. Ez a fejlemény pedig felettébb kiszolgáltatottá teszi az Európai Bizottság hivatalnokait az Európai Parlament nyomásgyakorlásának. Utóbbi a lisszaboni szerződés óta, tehát jóval több mint egy évtizede lényegében ugyanazokkal a jogosítványokkal működik. Az EP tényleges politikai befolyását vizsgálva azonban elmondható, hogy különösen a 2010-es évek számítanak döntőnek a testület karakterfejlődése szempontjából.

Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter, a kormány főtárgyalója sajtókonferenciát tart a jogállamisági kondicionalitási mechanizmus kapcsán 2022. szeptember 18-án <br> Fotó: AFP / Attila Kisbenedek
Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter, a kormány főtárgyalója sajtókonferenciát tart a jogállamisági kondicionalitási mechanizmus kapcsán 2022. szeptember 18-án
Fotó: AFP / Attila Kisbenedek

Mindez elvezet Judith Sargentini 2018-as, vitatott érvényességű jelentéséhez. Habár két megegyező súlyú dokumentumról van szó, a Sargentini-jelentés jelentősége nagyobb, mint a Tavares-jelentésé. Ennek nyomán indult meg ugyanis a köztudatban hetes cikkely szerinti eljárásként élő procedúra hazánkkal szemben, ami papíron súlyos következményekkel, akár a céltáblára felhelyezett tagállam tanácsbeli szavazati jogának felfüggesztésével is járhat. Erről a diplomácia játékszabályai szerint működő Európai Tanácsnak kell döntenie. Ám ott azóta sem született ilyen határozat Magyarországgal szemben – és az elmúlt évek tanulságai tükrében lehet, hogy nem is fog. Ez a jelentős körülmény azonban nem tántorította el az Európai Parlament egyes képviselőit attól, hogy a jogállami működés veszélyeztetettségét a politikusok kész tényként, kritika nélkül kezeljék.

Az Európai Parlament a nyomásgyakorlásban érdekelt

Az EP több prominens politikusa is úgy vélekedik, hogy az Európai Bizottság nem egyezhet meg a kormánnyal. Győri Enikőt lapunk szeptemberben kérdezte meg ezzel kapcsolatban. A Fidesz képviselője ekkor még úgy vette észre, hogy bár az informális egyeztetések során az EP politikusai sorozatos kérdésekkel ostromolják a testület tagjait, a biztosok nem hajlandók felülni a provokációnak.

Márpedig ebből minden bizonnyal van elég, s úgy tűnik, hogy a nyomásgyakorlás legalábbis részben sikeres. Magyarország nem demokrácia – ez a kiinduló­pontja annak az EP-határozatnak, amelyet a testület szeptember közepén szavazott meg Gwendoline Delbos-Corfield jelentése nyomán. Ezt a radikális, minden szakmai megfontolást nélkülöző állítást azért fogalmazták meg, hogy elrettentse az Európai Bizottságot a magyar kormánnyal való egyeztetéstől.

Gwendoline Delbos-Corfield sajtótájékoztatót tart Budapesten 2021. október 1-jén <br> Fotó: AFP / Attila Kisbenedek
Gwendoline Delbos-Corfield sajtótájékoztatót tart Budapesten 2021. október 1-jén
Fotó: AFP / Attila Kisbenedek

Az időzítés így bizonyára nem véletlen – ekkor érkeztek ugyanis kritikus szakaszhoz a kormány és az Európai Bizottság közötti tárgyalások. Tűzre öntött olajként hatottak a jelentésben felsorolt csúsztatások, féligazságok, amelyekbe belekapaszkodva végül az Európai Parlament elsöprő többséggel követelte az Európai Bizottságtól, hogy marasztalja el végre Magyarországot.

Az Európai Parlament kulisszái mögé a magyar­országi politikai fejleményeket mikroszkóppal követő Daniel Freund engedett betekintést lapunknak. A Mandinernek adott interjújában a zöldpárti német EP-képviselő vitatta, hogy megszállottan űzné a magyar kormányt, azt azonban elárulta, hogy a kondicionalitási mechanizmus Magyarországgal szembeni megindításához az ő tevékeny közreműködése is hozzájárult. Ennek tükrében pedig egyenesen aggályosnak tartja, hogy az Európai Bizottság egyáltalán tárgyal a magyar féllel. A beszélgetésben elismerte, hogy vannak egyéb uniós tagállamok – köztük saját hazája is –, ahol a jogállamiság súlyos hiányosságokat szenved, de úgy vélekedett, hogy a magyar kormányt meg kell leckéztetni, EU-szerte példát kell statuálni vele. Elárulta továbbá azt is, hogy Lengyelország következhet a sorban.

Patthelyzet és kiutak

A Magyarországot illető uniós kifizetések akkor kaphatnak zöld jelzést, ha a problémakör kiszabadul a jogállami kondicionalitási mechanizmus, a sokáig blokkolt magyar helyreállítási terv és a partnerségi megállapodás által szegélyezett Bermuda-háromszögből. Utóbbi kettő az előbbi foglya. Habár a témakörök nem kapcsolódnak szervesen egymáshoz, politikai okokból ténylegesen ez csak akkor történhet meg, ha a kondicionalitási mechanizmust megszüntetik hazánkkal szemben.

Az Európai Parlamenttel fennálló konfliktus csillapításában érdekelt EB – november 30-ai bejelentésének megfelelően – továbbra is a köz­beszerzésekben leginkább érintett három operatív program (KEHOP Plusz, IKOP Plusz, TOP Plusz) 65 százalékának felfüggesztését javasolja, éppúgy, ahogyan tette szeptember 18-án. Ez nagyságrendileg 3000 milliárd forint. Tetemes összeg, ám mivel az Európai Bizottság hivatalos kommunikációja és a kondicionalitásról szóló rendelet is felfüggesztésről, nem pedig megvonásról szól, az összeg nem vész el. A költségvetési ciklus későbbi időszakában rendben megszerezheti Magyarország.

Magyarországon jelentősen megerősödik a közpénzek elköltésének keretrendszere”

Ami pedig a kondicionalitási mechanizmust illeti, a tárgyalások dinamikája és az azt övező sajtóvisszhang arra enged következtetni, hogy egyfajta „monitoring”, azaz hatásvizsgálati formában velünk marad a jövő évben is. Tekintettel arra, hogy néhány magyar jogszabály-módosítás 2023 márciu­sában lép hatályba, kézenfekvőnek tűnik, hogy az Európai Bizottság és az Európai Unió Tanácsa újra elővegye hazánk ügyét. Ha azonban ez megtörténik, a brüsszeli elitnek és az uniós tagállamoknak is tisztában kell lenniük azzal, hogy Magyarországon jelentősen megerősödik a közpénzek elköltésének keretrendszere. Ezzel együtt kézenfekvő elvárás lehet a többi tagállammal szemben is, hogy hasonló reformokat hajtson végre.

Nyitókép: Abdesslam Mirdass / Hans Lucas / AFP

Összesen 123 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pemete jakab
2022. december 27. 20:34
"Az ezt torpedózó jogállamisági mechanizmus megszüntetése, ahogy az elindítása is, tisztán politikai döntés" Azért ne feledjük, hogy egy kormány, mint az Orbán-kormány is politikai döntéseket hoz, ahogy a Viktorka is a miniszterelnöki döntések esetén, azok is politikaiak.
bagira
2022. december 27. 18:49
Lebukott a német ügynök - az oroszoknak (is) kémkedett . https://www.youtube.com/watch?v=VevjhmP5Jqo
istvanpeter
2022. december 27. 15:45
Természetesen, egyáltalán nem arról van szó, mint amiről az EU vezetői és az EP képviselők beszélnek. A valóságban ezeknek a tisztségviselőknek és képviselőknek a nagy többsége a háttérhatalmi gazdasági és politikai maffia zsoldjában és nyomása alatt áll. Ennek megfelelően az a legfőbb feladatuk, hogy teljesen legyengítsék és szétverjék a szuverén nemzetállamokat és a kereszténység - Lengyelország - bázisait, valamint egyszerűen megbuktassák a valódi demokráciát és a nemzeti összefogást megvalósító kormányokat.
Lajoss
2022. december 27. 15:37
Kevesebbet kellett volna lopni,szemétkedni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!