Az Európai Parlament kulisszái mögé a magyarországi politikai fejleményeket mikroszkóppal követő Daniel Freund engedett betekintést lapunknak. A Mandinernek adott interjújában a zöldpárti német EP-képviselő vitatta, hogy megszállottan űzné a magyar kormányt, azt azonban elárulta, hogy a kondicionalitási mechanizmus Magyarországgal szembeni megindításához az ő tevékeny közreműködése is hozzájárult. Ennek tükrében pedig egyenesen aggályosnak tartja, hogy az Európai Bizottság egyáltalán tárgyal a magyar féllel. A beszélgetésben elismerte, hogy vannak egyéb uniós tagállamok – köztük saját hazája is –, ahol a jogállamiság súlyos hiányosságokat szenved, de úgy vélekedett, hogy a magyar kormányt meg kell leckéztetni, EU-szerte példát kell statuálni vele. Elárulta továbbá azt is, hogy Lengyelország következhet a sorban.
Patthelyzet és kiutak
A Magyarországot illető uniós kifizetések akkor kaphatnak zöld jelzést, ha a problémakör kiszabadul a jogállami kondicionalitási mechanizmus, a sokáig blokkolt magyar helyreállítási terv és a partnerségi megállapodás által szegélyezett Bermuda-háromszögből. Utóbbi kettő az előbbi foglya. Habár a témakörök nem kapcsolódnak szervesen egymáshoz, politikai okokból ténylegesen ez csak akkor történhet meg, ha a kondicionalitási mechanizmust megszüntetik hazánkkal szemben.
Az Európai Parlamenttel fennálló konfliktus csillapításában érdekelt EB – november 30-ai bejelentésének megfelelően – továbbra is a közbeszerzésekben leginkább érintett három operatív program (KEHOP Plusz, IKOP Plusz, TOP Plusz) 65 százalékának felfüggesztését javasolja, éppúgy, ahogyan tette szeptember 18-án. Ez nagyságrendileg 3000 milliárd forint. Tetemes összeg, ám mivel az Európai Bizottság hivatalos kommunikációja és a kondicionalitásról szóló rendelet is felfüggesztésről, nem pedig megvonásról szól, az összeg nem vész el. A költségvetési ciklus későbbi időszakában rendben megszerezheti Magyarország.
Magyarországon jelentősen megerősödik a közpénzek elköltésének keretrendszere”
Ami pedig a kondicionalitási mechanizmust illeti, a tárgyalások dinamikája és az azt övező sajtóvisszhang arra enged következtetni, hogy egyfajta „monitoring”, azaz hatásvizsgálati formában velünk marad a jövő évben is. Tekintettel arra, hogy néhány magyar jogszabály-módosítás 2023 márciusában lép hatályba, kézenfekvőnek tűnik, hogy az Európai Bizottság és az Európai Unió Tanácsa újra elővegye hazánk ügyét. Ha azonban ez megtörténik, a brüsszeli elitnek és az uniós tagállamoknak is tisztában kell lenniük azzal, hogy Magyarországon jelentősen megerősödik a közpénzek elköltésének keretrendszere. Ezzel együtt kézenfekvő elvárás lehet a többi tagállammal szemben is, hogy hasonló reformokat hajtson végre.
Nyitókép: Abdesslam Mirdass / Hans Lucas / AFP