Nem elég hatékonyan fektetünk be a jövőnkbe, ha a következő évtized – pontosabban az új uniós költségvetési ciklus által meghatározott időszak – többletforrásaiból (!) nem szánunk arányaiban többet a magyar vidék fölzárkóztatására, mint Budapest-ország támogatására.
A nemzetgazdaság növekedésének tartaléka a magyar vidékben van. Különösen azokban a térségekben, ahol a rendszerváltozás óta megtörhetetlennek tűnnek a munkanélküliség és az elnéptelenedés párhuzamos, egymást erősítő folyamatai.
A vidékpárti fejlesztéspolitika egyúttal hatékony integrációs politika is. Az érintett térségekben felülreprezentált cigányság tagjai különösen nagy arányban részesülnek azokból a hátrányokból, amelyeket a nagyvárosnehéz fejlesztéspolitika elmúlt egy évszázada okozott a vidéki Magyarországnak.
Nemcsak európai, hanem magyar kohéziós politikára is szükség van tehát. Olyan fejlesztési tervre, amely képes fölzárkóztatni a vidéket az ország legfejlettebb településeihez. De mit jelent ez a fölzárkóztatás? Mi az elérendő cél? Röviden az, hogy jó legyen vidéken élni. Hosszabban: a polgári Magyarország megteremtése a nagyvárosokon kívül, a kistelepüléseken is.
Ha ugyanis a polgári Magyarországot nem csupán politikai terméknek tekintjük, hanem lelkesítő közös víziónak, egy minden magyar ember által a lakóhelyén elérhető jognak és életlehetőségnek, akkor helyben, az ország minden járásában – régi kifejezéssel élve, minden magyartól legföljebb harmincpercnyi járásra – biztosítanunk kell azt, ami a polgári életminőség megteremtéséhez és megtartásához szükséges. Tisztességes megélhetést kínáló munkalehetőséget. A közoktatásnak a fiatal családok helyben maradásához szükséges szintjét, bölcsődei és óvodai ellátást, nemcsak alsó, hanem felső tagozatos járási iskolát is. Alapszintű egészségügyi ellátást, háziorvosi praxisközösséget, sürgősségi és krónikusbeteg-szállítást. Rekreációs lehetőséget, művelődési házat, könyvtárat, sportcsarnokot, focipályát és (tan)uszodát. A vonzó és/vagy nélkülözhetetlen szolgáltatásokat „közelebb hozó” infrastruktúrát és közlekedési megoldásokat, útépítést, szárnyvonalbezárások helyett pedig vasútfejlesztést. (A választókerületemben ennek „pilotprojektje” a Szegedet és Hódmezővásárhelyt, illetve a két város vonzáskörzetét összekötő, a térséget hatékonyabban integráló tram-train-beruházás.)
A baloldal fetisizált érve, miszerint az ország GDP-jének tekintélyes része Nagy-Budapesten termelődik, inkább tünet, amely a változtatás szükségességére figyelmeztet”