Tilo Schabert német történész és politológus a Boston Politics megírásával hasonló, de sokkal részletesebb vállalkozásba fogott, vizsgálódásának közege pedig a modern tömegdemokrácia, amelynek alapjai az alkotmányosság és a népszuverenitás. A főszereplő Kevin H. White, aki 1968 és 1983 között volt az amerikai Boston polgármestere. Ő a kötet főszereplője, és a bostoni politikának is központi alakja volt, amíg irányította a várost. A szerző meglátva és felismerve a díszletek mögött a hatalomgyakorlás szempontjából valódi jelentőséggel bíró tényeket, összefüggéseket, praktikákat, precízen írja le Boston akkori működését, azaz „White rendszerét”. Megismerhető, hogy miként alkotta meg a polgármester azt a hatalmi rendszert, amely a személyes és érdekkapcsolatok hivatalos intézményrendszer mellett létező hálózatán nyugodott, s amelyet egyedül ő látott át. Megtudhatjuk továbbá, hogyan tartotta ugyanez a vezető dinamizmusban a rendszerét és teremtette újjá nap mint nap saját hatalmát, s mindenekelőtt kiderül az, hogy mindehhez személyes kreativitásra volt szükség. A hatalom gyakorlásának módszerein túl arra is emlékeztet a kötet, hogy a külső szemlélő számára ridegnek tűnő hatalmi mozgások mögött végső soron a hatalom gyakorlója is csak ember, végtelenül emberi szempontok és érzések is befolyásolják, és csak így érthető meg igazán például White politikai pályájának vége is. „Aki politizálni akar […], annak kedvelnie kell az embereket. A végén már nem kedveltem az embereket. Ideje volt kiszállni a politikából.”
A magyar politikai nyilvánosság közegében két hibát szoktak elkövetni azok, akik olvasták a Boston Politics angol verzióját. Jó pár évvel ezelőtt több ellenzéki médium mintegy leleplezésként tálalta, hogy megvan a „NER bibliája”. Az említett cikkek többsége kiemelt néhány olyan körülményt, hatalomgyakorlási praktikát, amely valóban hasonlóságként fedezhető fel az akkori bostoni és a mai magyar vezetés között. Azonban tették ezt azzal a mai ellenzékre jellemző mentalitással, amely kényszeredetten igyekszik saját magának bebizonyítani, hogy – a valósággal szemben – a mai Magyarország demokrácia- és jogállamisági deficitben szenved. Ők ugyanúgy saját csapdájukba esnek, mint a kötetben a polgármester kritikusai, akik csak egy autokrata vezetőt látnak, ezzel pedig magukat zárják el a valóság megismerésétől. White kreatív, politikát és politikai teret teremteni képes vezető, aki a rendelkezésére álló alkotmányos hatalom teljességével él, nem korlátlan hatalommal. A kötet így magyarázza az alkotmányosság és a hatalomgyakorlás viszonyát: „A hatalom nem érhető el intézményesen; az intézményes keret, az alkotmányos kormányzás a szabadság fenntartásának és nem a hatalom megszerzésének eszköze. A kormányzáshoz szükséges, intézményesen széttagolt hatalmat az intézményes kereteken belül kell kivívni egy parainstitucionális vállalkozás során.” S teszi mindezt a közösség érdekében, hogy az általa irányított város ennek köszönhetően ismét virágzó legyen. Így történt ez Bostonnal.
A másik tévedés, hogy egy kötetből megismerhető lenne bármely demokratikus hatalomgyakorlás közepette kialakított politikai rendszer, kormányzati modell. A Boston Politics összefoglalja azt a politikai tapasztalatot és tudást, amely White regnálása alatt felhalmozódott, s amely szintén táplálkozott korábbi példákból. A város tényleges kormányzati rendszerét, politikáját azonban jelentősen befolyásolta a polgármester személyisége, képességei és intuíciói, amelyek csak ott és akkor voltak jelen, csak ott és akkor voltak hatással a politikai rendszer működésére. Más vezető – De Gaulle, Adenauer, Orbán – köré épülő rendszer szükségképpen teljesen eltérő képet mutat, noha sok gyakorlati elem és a politikai gondolkodás logikája időtől és tértől függetlenül nagyban hasonlatos. S ez a kötet egyik nagy figyelmeztetése mindazoknak, akik politikára adják a fejüket, vagy nem kevésbé könnyű feladatként a politika megértésére. József Attila ezt így fogalmazza meg: „Ha költenél s van rá költség, / azt a verset heten költsék. / Egy, ki márványból rak falut, / egy, ki mikor szűlték, aludt, / egy, ki eget mér és bólint, / egy, kit a szó nevén szólít, / egy, ki lelkét üti nyélbe, / egy, ki patkányt boncol élve. / Kettő vitéz és tudós négy, – / a hetedik te magad légy.”
A szerző az Alapjogokért Központ vezető elemzője.