Dobozi Gergely írása a Mandiner hetilapban.
„A nemzeti bíróság szükség esetén köteles figyelmen kívül hagyni a felsőbb szintű bíróság határozatait, ha az uniós joggal összeegyeztethetetlennek tekinti őket” – olvasható Michal Bobek, az Európai Unió Bírósága főtanácsnokának júniusi indítványában. A célpont ismét Lengyelország, és alig kezdődött el a 2022-es év, az indítványból immár ítélet lett. Habár utóbbi tartalmilag alapvetően különbözik a főtanácsnoki indítványtól, szintén beavatkozást jelent Lengyelország belügyeibe. Az eredmény meghökkentő: az EUB ezúttal az illetékes lengyel szerv helyett döntött el egy kamarai fegyelmi ügyet, amelyben egyébként nem is járhatna el.
Amint a főtanácsnoki indítvány, úgy az ítéletet meghozó fórum is egy erős logikai bakugrást követően – tisztán az uniós jogból kiindulva, a lengyel alkotmány rendelkezéseit az asztalról lesöpörve – bíróságnak minősít egy olyan fegyelmi szervet, amely valójában nem az. Ennek eredményeképpen ismét a tagállami alkotmányok rovására növekedett az Európai Unió Bíróságának hatásköre.
Az ügy előzménye, hogy 2016-ban az Európai Tanács korábbi elnöke, Donald Tusk képviseletével megbízott Roman Giertych a következőket nyilatkozta a médiában: „Ziobro [igazságügyi] miniszter úr helyében félnék; ha [büntetőeljárásban] megvádolják Donald Tuskot, azért valaki felelni fog. Lehet ez a vakmerő ügyész, de akár még maga Ziobro is.” Az ügyvédet emiatt – az ügyvédi kamarán belül – fegyelmi eljárás alá akarták vonni, ami csak azért nem indulhatott meg, mert a fegyelmi megbízott megtagadta az ügy felvételét. Giertych ügyében a főállamügyész részéről kétszer fellebbeztek eredménytelenül. A harmadik alkalommal fordultak a fegyelmi tanácshoz, amikor a varsói ügyvédi kamara fegyelmi bírósága úgy határozott, hogy felfüggeszti az eljárást, és előzetes döntéshozatal céljából az Európai Unió Bírósága elé viszi az ügyet. Az EUB pedig befogadta, és döntést is hozott.
Ahogy arra fentebb utaltam, ami az eredményt illeti, Luxembourg ismét a lengyel belügyekre vonatkozóan hozott ítéletet; az ehhez vezető logika a főtanácsnoki indítvány és a végleges ítélet esetében eltér. Nehéz eldönteni, hogy melyik levezetés veszélyesebb a tagállami szuverenitás szempontjából. A főtanácsnok ugyanis a maga részéről arra a következtetésre jut, hogy az uniós bíróság nyugodtan figyelmen kívül hagyhatja mind a testület döntését, mind pedig a lengyel jog vonatkozó szabályait. Ráadásul teheti ezt szabad belátása szerint, ha ezeket az aktusokat „az uniós joggal összeegyeztethetetlennek tekinti”.