Napjaink társadalommérnökségének „áldásos” tevékenysége folytán a múlt, a történelem újraértelmezése zajlik tőlünk nyugatra. Mint ahogyan az lmbtqi-lobbi működését, ezt is sokan tekinthetik tőlünk távoli eseményeknek, amelyekkel nekünk nem kell foglalkoznunk. Hogy látja: van félnivalónk, vagy nyugodtan alhatunk?
Az lmbtqi-mozgalmak szeretnék egyfajta progresszív, szerethető, trendi jelenségnek beállítani magukat. Ne tagadjuk, ügyesen csinálják, ám a lopakodó propaganda gyakran válik agresszív akciózássá. Túl azon, hogy az egyén szexuális beállítódása és szokásai magánügynek tekintendők, a legfontosabb, hogy mindent tegyünk meg a kiskorúak védelme, illetve az életet továbbörökítő életformánk értékeinek megőrzése érdekében. Ebben az értelemben egyfajta konzervatív paradoxon jellemzi a világunkat: ma a konzervatív értékekhez és életformához való ragaszkodás felér egy lázadással. Azaz napjainkban lassan az lesz a progresszív, aki konzervatív, s ha ez igaz, nincs okunk az aggodalomra. Adyval szólva: az Élet él és élni akar. A történelmet pedig a győztesek írják, az a dolgunk, hogy a 21. században a konzervatívok legyenek a győztesek, s közöttük legyünk mi, magyarok is.
El kell tudnunk választani az irodalmat az irodalmi élettől, tudva, hogy mindkettőre szükség van”
Lemondott országgyűlési képviselői mandátumáról, hogy a Nemzeti Múzeum főigazgatója lehessen. Ennyi idő távlatából nézve: jól döntött?
Bő egy évtizedig voltam országgyűlési képviselő, közben kétszer államtitkár, egyszer kormánybiztos, kétszer miniszteri biztos, s mellette nem hagytam abba az alkotói, írói tevékenységemet sem. Majdnem minden évben jelent meg új könyvem, aktív maradtam a Magyar Írószövetségben, és elnöke lettem a Tokaji Írótábornak. Mindamellett az előző tíz évben elsősorban politizáltam, most visszakerültem a kulturális életbe. De ez nem jelenti azt, hogy politikailag inaktív lennék, hiszen a politikai meggyőződésem, elkötelezettségem nem változott. Sosem hittem a függetlenségben, elkötelezett, ugyanakkor kritikus és önkritikus gondolkodó vagyok. Ráadásul a Nemzeti Múzeum főigazgatójaként alakíthatom azt az identitáspolitikát, amely a kormánynak is fontos, s amely záloga lehet nemzetállami létünk fennmaradásának.
A választási kampányhoz közeledve érte a kinevezése. Ilyenkor a kultúra is fokozottan átpolitizálódik, élesedik a szekértáboros adok-kapok. Hogy látja, van esély értelmes párbeszédre, lesz itt valaha nemzeti minimum?
Mindig elmondom, nem a politikai oldalak közti kulturális küzdelem kellene legyen számunkra az igazi kérdés, hanem hogy fennmarad-e anyanyelvi, nemzeti kultúránk az erősen globalizált világunkban. Ez a kultúrharc valódi tétje. Mindazonáltal optimista vagyok, a magyar nyelv és kultúra él, pezseg. Sok a szakmai, az esztétikai és az egzisztenciális vita, mégis sokszínű és egymással izgalmas interakcióban levő kánonok léteznek művészeti életünk valamennyi területén. S a művek létrehozásához és a közönséghez való eljuttatásához bőven van anyagi forrás is, hála a kormány gazdaságpolitikájának, a mindenütt érzékelhető növekedésnek és konjunktúrának. Ha kultúránk és identitásunk, keresztény világképünk jogos védelme nem jár együtt bezárkózással, hanem megőrizzük nyitottságunkat és kultúránk befogadó jellegét, és mindeközben nem mondunk le hagyományainkról, akkor Európa egyik nyertes országa és kultúrája lehetünk.
Igaza van Demeter Szilárdnak, hogy nem alanyi jogon jár a támogatás és az ösztöndíj”