Ön szerint lehet filmet készíteni ilyen fajsúlyos kérdésekről anélkül, hogy az ember ítéletet mondana a történelmi szereplők felett?
Nagy kérdés, hogy kell-e morális ítéletet mondani, és ha igen, akkor kinek a dolga. Nem a közigazgatás vagy a politika szemszögéből nézem ezt a valóságot, az ismeretlen katona perspektíváját viszem a vászonra. Egy hús-vér emberről próbálok beszélni, akinek látjuk az arcát, a kezét, és emberként, teljes valóságában mutatjuk meg. Én róla akarok beszélni, nem elvont személyről. Ő a középpontja a filmnek, nem felülről nézek rá, hanem vele vagyok, az ő jelenlétében, és ezáltal nincs benne morális ítélet.
Hogyan lehetséges ezt elérni, ha a szereplők tulajdonképpen alig szólalnak meg?
Nem szerettem volna beleesni a sematizálás hibájába. Ezt akkor lehet kikerülni, ha konkrét emberekről beszélek: nagyon fontos a fizikális jelenlét, a testiség. Látsz egy kezet, egy fáradt tekintetet, látod, ahogy alszik, eszik valaki, nem csak a gondolatainak a tükrében ismered meg. A film próbálja elkerülni a kontrasztokra építő karakterizálást, nincsenek okos, de gyáva alakok, nem jelenik meg az ügyetlen, de hősies katona figurája sem. Nem játszottunk rá a zsánerekre, nyers valóságot akartunk.
Ennek ellenére erőszak nem igazán szerepel a filmben.
Nem érdekel a kitett brutalitás ábrázolása. Nem a szemünk előtt történnek a szörnyűségek, a főszereplő is állandó távolságot tart a kegyetlenségektől.