Kompromisszum kerestetik
Ahhoz, hogy a minimumadó koncepciója átmenjen az Európai Unión, egyhangúlag elfogadott uniós szabályozásra van szükség – ennek vitája minden bizonnyal 2022 első felére, a francia tanácsi elnökség idejére esik majd, így Bruno Le Maire pénzügyminiszter dolga lesz meggyőzni a kimaradókat, köztük hazánkat is. A teljes gazdasági modelljüket az adóelkerülésre építő miniállamok esetében természetesen a kompromisszum szinte ki van zárva, Ciprus és társai meggyőzése csak jelentős globális nyomással lehetséges – a hazánkhoz hasonló nagyobb, ám alacsony társaságiadó-kulccsal dolgozó országok esetében azonban a kompromisszum távolról sem lehetetlen. Paschal Donohoe ír pénzügyminiszter az üggyel kapcsolatban úgy nyilatkozott, nincsenek abban a helyzetben, hogy csatlakozzonak a konszenzushoz, azonban „Írország továbbra is szerepet fog játszani egy átfogó és valóban történelmi jelentőségű megegyezés elérésében”. Az írek által kerülgetett forró kása a minimumadó mértéke: ők a saját 12,5 százalékos társasági adójukat szeretnék a 15 százalék helyett minimumként elfogadtatni.
A minimumadó terve mögé a világ minden nagyhatalma beállt”
Hazánk csatlakozásának egészen más előfeltételei lennének, ezekről a Pénzügyminisztérium adott tájékoztatást – ám mivel ezek a tervezetben még kidolgozatlan részletkérdések közé tartoznak, a megegyezés nem lehetetlen. Magyarország elsősorban azt szeretné elérni, hogy a globális minimumadó ne vonatkozzon a valós gazdasági jelenlétből szerzett jövedelemre, csak azokra a pénzekre, amelyeket adóoptimalizálási célzattal vándoroltatnak a cégek olyan országokba, ahol valójában nem dolgoznak. Ezzel megakadályozható lenne az, hogy hazánknak emelnie kelljen az itt működő hatalmas autóipari cégek adóján – viszont mindazok az országok, amelyek nem nézik jó szemmel cégeik Közép-Európába vándorlását, épp ennek nem örülnének. Fontos kérdés még hazánknak a minimumadóba beszámított adónemek köre – mivel a világ minden országának egyedi adórendszere van, megállapodásnak kell majd születnie arról, hogy a globális minimális adóztatási szintet az országos, regionális, önkormányzati, illetve munkát terhelő adók és járulékok milyen kombinációjával érhetik el az egyes országok. Hazánkban a társasági adó csak 9 százalékos, azonban a cégek teljes adóterhe máshogy néz ki akkor, ha beleszámítjuk az önkormányzatnak fizetendő helyi iparűzési adót vagy például az innovációs járulékot. Kulcsfontosságú kérdés számunkra az is, hogy az egyes társaságoknak vagy szektoroknak már megítélt egyedi adókedvezményeket legalább ideiglenesen a globális minimumadó-rezsim alatt is érvényesíteni lehessen.
Kétfrontos csata
Joe Biden kifejezetten optimistán nyilatkozott a globális minimumadóról a G20-as csúcs után. Kijelentette: „A globális minimumadó bevezetésével a multinacionális cégek többé nem játszhatják ki egymás ellen az országokat az alacsonyabb adókulcsok eléréséért. Többé nem kerülhetik el az Egyesült Államokban vagy bárhol máshol megtermelt profit alacsonyabb adószintű területeken való elrejtésével azt, hogy a rájuk eső részt megfizessék.” És bár a Reuters gyűjtése szerint 1980 óta valóban csökkent a cégek teljes adóterhe mind az Egyesült Államokban (50 százalékról 36-ra), mind globálisan (40 százalékról 32-re), ez egyáltalán nincs mindenkinek ellenére – a hagyományosan vállalkozáspárti gazdaságpolitikát folytató republikánusok például kifejezetten elleneznek bármiféle társaságiadó-növelést. Kevin Brady, a kongresszus pénzügyekkel foglalkozó bizottságának legrangosabb republikánus tagja a minimumadó tervéről úgy nyilatkozott, hogy „veszélyes gazdasági kapituláció, amely külföldre üldözi az amerikai munkahelyeket, és megtépázza az amerikai adóalapot”. Így tehát az Egyesült Államok vezetésének a minimumadóért egy belpolitikai csatát is meg kell még nyernie – de ha sikerrel jár, abból nem csak az Egyesült Államok profitálhat. Az OECD a 15 százalékos globális minimumadótól évi 150 milliárd dolláros pluszadóbevételt vár.
Röviden megjegyzem