Leimeiszter Barnabás írása a Mandiner hetilapban.
Akkoriban úgy tűnt, hogy minden megoldódott, egyszer és mindenkorra. A múlt emlékei már csak némi lesajnáló gúnyt tudtak kiváltani a polgárokból. Néha szó esett még Hegelről, aki bekészítette az utána érkező nemzedékek segge alá a világ megfejtését, mint valami fingópárnát. Recsegtették is eleget, és recsegtettek más filozófiai fingópárnákat, Marxot, Sartre-ot, Foucault-t, végül odáig jutottak, hogy Michelle Obama életbölcseletét recsegtették, és mi kerekedett ebből, hát semmi. „Miért van valami, miért nem inkább a semmi? Pintér Tenya válasza mindenkit kiakasztott” – fennmaradt ez a töredék mint zavaros idők lenyomata. Kacarásztunk, ha csak az eszünkbe jutott. A Megoldás birtokában azt se kellett eljátszanunk különféle idétlen szertartások keretében, hogy „bízunk” a jövőben: a mindenség képlete megélhetővé tette a jelent. És persze azok a vallási meg ideológiai viták is végérvényesen meghaladottá váltak, amelyek miatt valaha öldösni voltak képesek egymást az emberek. „Politizálni” nagyjából annyira tűnt korszerűnek, mint fiákeren utazni. A polgárok felsőbbrendűségük jeleként tekintettek arra, hogy miután a nagy dilemmák megválaszoltattak, végre a korábban jelentéktelennek tartott dolgokra fókuszálhatnak: immár arról szóltak a legélesebb viták, hogy a parketta vagy a padlószőnyeg praktikusabb, ki volt a húszas évek legjobb pasija, érdemes-e nyulat lakásban tartani, hülyeség-e a családállítás, miért szárad el a kurva jukka, ha öntözöm. Valahol az is egy megvalósult utópia, ha a társadalmi diskurzus a Gyakorikérdések.hu fénykorát idézi, a gyilkos indulatok helyét pedig átveszi a kedélyes csevej, a kölcsönös előzékenységet jelölő szarkazmus, az inkább csak játékból, mint valódi érzelmek nyomán megnyomott hangsúlyok.
A nulladik páciens, egy Cseng nevű kínai a szabadkai piacon árult Mancs őrjáratos kalucsnikat. Volt valami stichje annak a sonkás bureknak, igaz, de nem gondolta volna, hogy ilyen folyamatokat szabadít el. Néhány nappal később a zokniárus törökökkel ült le beszélgetni egy sör mellé, és mikor kedvenc témájukra került a szó, jelesül arra, hogy ki a „zegzisebb”, a kuktás Alíz (kis mell, de formás popsi) vagy a kegytárgyakban utazó Marija (nagy mell, de némileg formátlan alkat), Cseng nem tudta kinyögni azt a százszor kifejtett nézetét, hogy Alíz márpedig verhetetlen – valahol félúton a torkában elakadtak a szavak. A törökökkel csak néztek egymásra tanácstalanul. A következő héten már Európa-szerte több százan észleltek magukon hasonló tüneteket. A legváratlanabb helyzetekben fulladt beléjük a mondandójuk, és bár ez nem tűnt olyan drámai veszteségnek, hiszen tényleg csak olyan ügyek maradtak megtárgyalatlanul, mint hogy cérnametélttel vagy eperlevéllel jobb a húsleves, azért mégiscsak zavaró, ha nem tudjuk kimondani, metélttel, az ég szerelmére. Szólamok, szólamok – de a szólamok teszik az embert. A WHO szakértői cseppfertőzéssel terjedő afáziát emlegettek, a kormányok pedig, mint gondos fecskemamák, elkezdték beletáplálni a polgárok szájába a globális védekezés szólamait.