Akkor most igyunk meg valahol egy jó kávét! – támadott le a gondolat, miközben a strandbüfék délután már határozottan fáradó sütőolajszaga visszaűzött bennünket az autóba. Ha létezik purgatórium, akkor ott nyilvánvalóan a balatoni strandbüfék kimeríthetetlen használtolaj-készletével táplálják a tüzeket. Mondjuk sokat nem lamentáltam a dolgon, mert beugrott, hogy Salföldre menet útba ejthetnénk Káptalantótit, ahová az előző héten érkezett invitálás egy régóta tervezett műintézet, a Káli Cool – közért, bár és galéria – megnyitójára. Most pedig itt volt az alkalom abszolválni a meghívást, és csekkolni, hogy milyen náluk a kávé, ha már a múltkori megnyitóra pont nem értünk oda.
A legegyszerűbb út a kertek alatt Szigligetről Badacsonytördemic ántivilágból itt maradt, tisztességesen rázó macskaköves főutcáján át vezetett, hogy jobbról a Badacsony, balról némileg távolabb a Szent György-hegy látványa legyen a kísérőnk. Ám ott volt még Nemesgulács és a Gulács kúpszerű bazalttömbje, majd a cukorsüveg formájú Tóti-hegy közeli és a Csobánc távolabbi látványa. Ahogy beértünk Káptalantótiba, a reaktivált Közért és Csemege feliratok retrográd logotípiái az egykori kocsma és szövetkezeti bolt homlokzatán, valamint a kékre festett ablakkeretek és ajtók egyaránt megállásra késztettek a faluközpont közvetlen közelében – helyben voltunk. Azért azt már kintről érzékeltük, hogy a Káli Cool célközönsége elsősorban a környéken nyaraló városi értelmiségiekből áll, akik a nap vége felé nemcsak megállapodnának egy-két órára a kézműves sörök és a Balaton-felvidéki borok laza társaságában, de akár még műalkotást is vásárolnának.
Az elmúlt százhúsz évben öt államalakulathoz tartozó Csallóközben már a klub puszta működése is csodának számít, ám a DAC a megmaradás és a nemzeti összetartozás szimbóluma lett. Dunaszerdahelyi beszélgetés Tősér Ádámmal, a kerek születésnap alkalmából a sportklubról készült egész estés dokumentumfilm rendezőjével és Nagy Krisztiánnal, a DAC kommunikációs vezetőjével.
Hogyan lehetséges, hogy a történelem összes kultúrája észak, dél vagy kelet felé orientálódott, és sohasem nyugat felé? Az égtájak kultúrtörténete színesebb és tanulságosabb, mint azt a GPS korában bárki gondolná – állítja Jerry Brotton, a reneszánsz professzora.
„Nem tudtam mindenkinek elmondani, hogy ne haragudjatok, de akit láttatok a filmvásznon, az nem én voltam” – idézi fel a művész, akit a '80-as években Beri Ary-ként ismert Magyarország.Interjúnk.