Nem ismeretes, hogy tömeges elbocsátások történtek volna, de az idősebb, hatvan év feletti kamionosok közül sokan megváltak a munkájuktól. Az árufuvarozóknál 25-30 százalékos kapacitásvesztés következett be, a szektor nem rendült meg annyira, mint a buszosoké. Ráadásul a kormányzati támogatott hitelek és a hitelmoratórium is segített. Nem is a munkanélküliség réme a legnagyobb veszély, hanem az, hogy a koronavírus-válság okozta piaci felfordulásban a román fuvarozók kihasználták a lehetőséget: a magyarországi piaci részesedésüket rövid idő alatt megháromszorozták, és elkezdték elvinni a magyar árut a hazai fuvarozók elől. „A megtermelt árut nem a magyar fuvarozó viszi a rendeltetési helyére, hanem a román, a lengyel és a bolgár. Az egyik ok, hogy a románok rendkívül alacsony fuvardíjon nyerik meg a tendereket, akár 0,6-0,7 eurócent/kilométeres áron – mutat rá Dittel –, szemben a magyarokkal, akik nem tudnak 0,8-nél jobb árajánlatot adni.
A román olcsóságnak több lehetséges oka is van. Az egyik teljesen szabályos az uniós keretek között: egy erős, több területen működő cég nemcsak fuvarozást, hanem raktározást, vasúti szállítást is végez, vagy éppen szervize is van. Dönthet úgy, hogy a többi tevékenységére hárítja az olcsó fuvarok költségét, így biztosítva a piaci előretörést. Az árelőny másik lehetséges oka, hogy a román fuvarozó szabálytalanságokkal tud olcsóbbá válni – például megkerüli az útdíjfizetést –, és ez a hatóságok előtt rejtve marad. Ez ügyben július 9-én össze is ültek a fuvarozók ellenőrzésével foglalkozó hatóságok: a Miniszterelnökség, a rendőrség, a vámosok, az Innovációs és Technológiai Minisztérium és azok a szolgáltatók, amelyek adatokkal rendelkeznek, például a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató és a Magyar Közút. Utóbbi olyan mérlegállomásokat üzemeltet, amelyeken a kamionoknak kötelező áthaladniuk. Ezek segítségével sikerült kinyomozni, hogy az országba belépő román kamionok sok esetben „túl könnyűek”, azaz üresen érkeznek. Ha ez azért történik, mert a román fuvarozó Magyarországról viszi az árut külföldre, akkor a bevételt elveszi a magyar vállalkozók, egyben a költségvetés elől. Így a román családok és a román költségvetés felé áramlik a pénz. Márpedig a románok a 2012-es, jóval 10 százalék alattihoz képest mára 30 százalékra növelték a piaci részesedésüket itthon – így több mint 50 milliárd forintot „vesznek ki” a magyar gazdaságból, amelynek adóvonzata sem kerül a költségvetésbe. A piacvédelmi konzultáción a magyar hatóságok és intézmények munkacsoport felállításáról állapodtak meg, amely alaposan átvilágítja a fuvarozói piacokat.
„A piacvédelmi trükkök uniós szintű szabállyá váltak”
A román olcsóság forrása lehet tehát az is, ha a külföldi kamionos kerüli az útdíjfizetést. Ezt akkor teheti meg, ha nem úgy fizet, hogy a jármű fedélzeti egysége számolja a megtett kilométereket, és ennek megfelelően vonják le a díjat a folyószámláról, hanem ha a határhoz érkezve viszonylati jegyet vásárol. Ugyanis a viszonylati jegyet nem, csak a fedélzeti egységet követi műhold. Ezzel lehetőség nyílik arra, hogy a fuvarozó a magyar útdíjfizetési rendszer egy-egy szakaszát kikerülje. „Például bejön Gyulán, és Békéscsabáig vesz jegyet, felpakol, majd nem fizet több útdíjat, és megy egyenesen Hegyeshalomig, aztán tovább Nyugat-Európába” – jegyzi meg az ipartestületi főtitkár.
Tény, hogy a térnyerés már bekövetkezett, sőt a hazai multi cégek is román fuvarozóknak adnak megbízásokat. Van olyan román társaság, amely sorra nyeri a nagy tendereket olyan megbízóktól, mint az Audi, a Samsung vagy a Michelin. Dittel Gábor úgy véli, mivel a cégeket a profitmaximalizálás hajtja, emiatt nem is lehet elítélni őket.