Két tűz között a magyar árufuvarozók

2020. július 29. 20:22

A koronavírus-járvány alatt a román fuvarozócégek előretörtek a magyarországi piacon, egyre inkább ők viszik külföldre a magyar árut. Közben a nyugati országok uniós szintű szabályozássá emelték protekcionista piacvédelmi trükkjeiket, hogy visszaszorítsák a keleti tagállami fuvarozókat.

2020. július 29. 20:22
null

Oláh Dániel írása a Mandiner hetilapban.

A válság különösen nehéz helyzetbe hozta a buszosokat, hiszen a különjárati autóbuszos személyszállítók – az árufuvarozók mellett őket képviseli a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) – munkája megszűnt. A munkásszállítók tevékenysége a hazai termelőüzemektől függően hamarabb visszaállhat a gyártás beindulásával – mondja Dittel Gábor, a szervezet ügyvezető főtitkára.

Sok buszos cég van, amely két-három főből áll, és lízingelt vagy bérelt járművel dolgozik; a moratórium őket segíti, csak 2021-től kell törleszteniük. A főtitkár szerint azonban ezek a mikro- és kisvállalkozások nagy bajba kerülhetnek még a jövő év elején, mivel sokan nem fogják tudni addig tartani magukat.

A buszos társaságok a moratórium mellett úgy tudtak költséget megtakarítani, hogy esetleg elküldték az alkalmazottaikat. A vírus előtt viszont hiány volt gépkocsivezetőből, és sokan most máshol helyezkednek el, például felvették őket a közszolgáltatók – a Volán, a BKV és az önkormányzatok –, más részük segélyre ment, többen pedig az építőiparban dolgoznak.

Fotó: Vadnai Szabolcs
Fotó: Vadnai Szabolcs

Prágáig ért a kamionsor vége

A koronavírus-járvány okozta sokk látványos volt a fuvarozásban. Amikor Magyarország lezárta a határait, a nyugati határszélen Ausztria, illetve Szlovákia irányában néhány napra óriási torlódások alakultak ki. A leghosszabb kamionsor Rajka határállomástól Prágáig ért, Hegyeshalomnál pedig 60 kilométer hosszú volt a várakozók sora a hatalmas balkáni átmenő forgalom következtében.

A kormányzat hamar felismerte, hogy a szállítás nem állhat meg, ezért a gépkocsivezetők karanténkötelezettségét eltörölték, így az áruházak feltöltése zavartalan maradt. A kivételre a közvélemény olykor zaklatottan reagált, az Olaszországból érkező fuvarozókat a személyes környezetük – a munkahely, az iskola – megbélyegezte, jelentős ellenérzéseket táplált olykor nemcsak irántuk, hanem akár a házastársuk iránt is.

Ezt erősítette, hogy piros cédulát kellett kitenni a karantén jeleként az ajtóra. „De igyekeztünk jó irányba befolyásolni a hangulatot, ebben a sajtó és az Innovációs és Technológiai Minisztérium is partner volt” – idézi fel Dittel Gábor.

A válság árnyékában törnek előre a románok

Ez a tartalom csak előfizetők részére elérhető.
Már előfizetőnk?

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!