Idén jóval kevesebben jelentkeztek a felsőoktatásba, 2001 óta nem volt olyan alacsony a felvételizők száma, mint most. Hogyan értékeli a jelenséget?
A helyzet hátterében több ok állhat, ezek közül az emelt szintű érettségik ügyét emelném ki. Az idei volt az első év, amikor a jelentkezőknek kötelező volt legalább egy tárgyból emelt szinten vizsgázniuk. Minden bizonnyal ez tántorított el több diákot a jelentkezéstől. Ám mindenképpen indokolt volt, hogy megváltoztassuk a követelményrendszert, hiszen ezáltal fejleszthetjük a felsőoktatás minőségét. Ezzel együtt valószínűsíthető, hogy akik idén nem felvételiztek, nem mondanak le végleg a továbbtanulásról, és a legközelebbi alkalommal felkészültebben tesznek próbát.
„A modellváltó felsőoktatási intézmények képzési kínálata jobban illeszkedik majd a régiós igényekhez”
A visszaeső felsőoktatási jelentkezés mekkora problémát jelenthet az ország versenyképességének?
Bízunk benne, hogy a bemeneti szűrés erősítése csökkenti a lemorzsolódást: aki a magasabb lécet megugorva bekerült, az sikeresen el tudja végezni az egyetemet, megszerzi a diplomát, és jobb esélyekkel, magasabb fizetésért talál magának munkahelyet. Érdemes felidézni, hogy a múlt év végére a diplomás-munkanélküliség gyakorlatilag megszűnt Magyarországon, az egyetemi végzettség tehát biztos belépőt jelenthet egy sikeres pályafutáshoz. A magyar fiatalok érdekében továbbfejlesztjük, nemzetközi szinten is versenyképessé tesszük a hazai felsőoktatást.
A parlament megszavazta, hogy újabb hat egyetem kerüljön alapítványi fenntartásba augusztus 1-jétől. A Corvinus-modell még alig egyéves, miért döntöttek további intézményeknél a modellváltás mellett?
Az intézmények működési modellje az elmúlt évtizedekben érdemben nem változott, miközben az új tendenciák új kihívások elé állítják az egyetemeket. Vonzóbbá és korszerűbbé kell tennünk a felsőoktatást, ezt szolgálja a modellváltás is. A cél a versenyképesség növelése, a rugalmasabb és kiszámíthatóbb működési környezet megteremtése. Világszínvonalú felsőoktatási rendszert szeretnénk létrehozni, ehhez szükség van a rugalmasabb, kiszámíthatóbb, tervezhetőbb keretfeltételek kialakítására. A modellváltó egyetemek képzési kínálata jobban illeszkedik majd a régiós igényekhez. Növekedni fog a kapacitások kihasználtsága, javul a bevételteremtő képesség, és a kutatási eredmények elismertsége is nőni fog. Az állam a felsőoktatási intézményekkel 2022-től hosszú távú keretszerződésekkel alakítja ki a finanszírozási alapelveket, ami garanciát jelent a stabil és tervezhető működésre. Ami a hallgatók szempontjából talán a legfontosabb, hogy a továbbiakban is biztosítva lesz az állami ösztöndíjas képzési forma, azt nem befolyásolja a modellváltás. Az egyetemeknek központi szerepet szánunk a honi innováció és kutatás-fejlesztés teljesítményének növelésében. A felsőoktatás a vírusválság idején bebizonyította, hogy vállalati együttműködésekben képes a világszínvonalú hazai kutatások élére állni, képes összehangoltan és lendületesen levezényelni őket.