Harminc évvel a hidegháborús állapotok után azonban ezek a kérdések egyre kevésbé aktuálisak, ugyanis a nyugati világ társadalmai – különösen fiatalabb korcsoportjai – az akkoritól teljesen eltérő problémákkal kényszerülnek szembesülni. (Erről további részletek keretes írásunkban olvashatók.) A fiatalok körében tapasztalható enyhébb adatvédelmi érzékenység ellenére az uniós és az amerikai statisztikákból is az olvasható ki, hogy a társadalom jelentős része továbbra is bizalmatlan az internetes adatkezeléssel szemben. A covid-19-világjárvány azonban még a legszigorúbb szabályozást magáénak tudó EU központi döntéshozóit is arra készteti, hogy a nemzetközi trendeket követve, meghatározott keretek között engedélyezzék a techcégek és az államok közötti információcserét.
Az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) 2020. április 22-ei plenáris ülésén kijelölte azokat a kereteket, amelyek között a cégek – például a Google – a járványügyi intézkedéseket elősegítendő korlátozott ideig a tagállami hatóságok rendelkezésére bocsáthatják azt az adattömeget, amely a mobileszközök használata által keletkezik. Az új irányelvek jellegzetessége, hogy az adatszolgáltatás, legyen szó például a kontaktkutatásról, a felhasználó egyértelmű hozzájárulásán kell hogy alapuljon. Fontos továbbá, hogy anonimizált formában történjen, és az adatfeldolgozáskor ne lehessen azonosítani egy felhasználót sem.
Az EU tehát állást foglalt: a koronavírus okozta járvány olyan nagy veszélyt jelent a világ társadalmaira, amely határozott fellépést kíván. Mostantól a tagállamokon van a sor: mivel a kontaktkutatást elősegítő alkalmazások sikere a lakosság proaktív magatartásán áll vagy bukik, a kormányzatoknak demokratikus megoldást kell találniuk arra, hogy motiválttá tegyék a lakosságot a közösségi védekezésben.
Enyhülnek a beidegződött adatbiztonsági félelmek
Az adatkezelés területén a paradigmaváltáshoz szükséges fordulatot a vészhelyzet körülményei és a megváltozott generációs igények egyszerre hozhatták: a 2019-es Eurobarométer felmérés alapján levonható az a következtetés, hogy a népesség produktív része – legalábbis ami a férfiakat illeti –
nemzedékről nemzedékre kevésbé aggódik az interneten közölt személyes adatainak biztonsága miatt (uniós átlagban az 55 év felettiek között az arány 67 százalék, a 15–24 éves korosztály – lényegében a Z generáció – esetében 55 százalék). Az európai átlagot tekintve összességében elmondható, hogy az országok állampolgárait – Franciaország és Ciprus kivételével – alapvetően kevésbé aggasztják ezek a kérdések, mint 2015-ben.
Hasonlóan alakulnak az arányok az amerikai népesség körében is: az F5 Networks kutatócsoportja, az F5 Labs 2020-as felmérésében arra a következtetésre jutott, hogy az X generációt, vagyis az 1960 és 1979 között született polgárokat jobban foglalkoztatja az online adatbiztonság kérdése (86 százalék), mint a Z generációt, tehát az 1995 és 2010 között született fiatalokat (68 százalék).
Ezek a körülmények pedig azt jelezhetik a törvényalkotók számára, hogy a jelenkor társadalma időben kellően távol került a hidegháború korszakától ahhoz, hogy levetkőzze a vele együtt járó paranoid reflexeket.
Címlapkép: Shutterstock