Atomcsapáshoz hasonlítják a hotelek és éttermek vezetői a koronavírus-járvány okozta kiesést, ehhez foghatót még a legtapasztaltabbak sem láttak. Szakértők segítségével elemezzük a helyzetet.
2020. március 26. 01:13
18 p
0
0
0
Mentés
Oláh Dániel riportja a Mandiner hetilapban.
Március közepén két éhező majomcsapat csapott össze Thaiföld Lopburi városában, mivel a koronavírus-járvány miatt eltűntek az őket etető turisták, és ezzel megszűnt a fő élelmiszerbeszerzési forrásuk. A kedvelt japán úti cél, Nara város közparkja is elvesztette a népes szikaszarvas-populáció etetéséért pénzt adó turistákat, így az állatok elhagyták a parkot, és tíz-tizenötös csordákba verődve a városban keresnek élelmet. Posztapokaliptikus jelenetek üzenik, hogy a világgazdaság táplálék- és ellátási láncai pillanatok alatt szakadtak szét, és a hatások messzebb gyűrűznek, mint gondolnánk – a közismert pillangóhatást a közgazdászok ezúttal denevérhatásnak nevezik. Mindez jól jelzi az összetett rendszerek viselkedésének megjósolhatatlanságát, hiszen ki gondolta volna, hogy a valószínűleg a denevérekhez kötődő kínai vírus éhezést okoz a thaiföldi majmok közt, és atombombát dob a turizmusra.
Mindkét eset annak következménye, hogy az utazók egyik pillanatról a másikra eltűnnek az országhatárok lezárása miatt. Ahogy a több mint kétszáz turisztikai cégvezetőt összefogó szervezet, az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC) véli, idén negyedével eshet vissza az utazási szektor, így világszinten akár ötvenmillió munkahely szűnhet meg a járvány miatt. A helyzet valóban súlyos, Kínában január-februárban összesen ötmillió álláshely szűnt meg különböző ágazatokban, az USA-ban pedig a Moody’s Analytics elemzése szerint a munkahelyek több mint fele: nyolcvanmillió állás lehet veszélyben. Huszonhétmillió amerikai munkahely különösen veszélyeztetett, mert kapcsolódik a szállítás, a turizmus, a szabadidő, a vendéglátás vagy éppen az olajszektor tevékenységeihez.
Túlturistásodás után szellemvárosok
Az elmúlt években számos kritika érte a globális turizmust, mert jelentős környezeti károkozónak számított. Velencében és Dubrovnikban például az önkormányzatok igyekeztek szabályozni a látogatók számát a túlturistásodásra panaszkodva. Az MTA kutatói tavaly kiemelték, hogy Budapest az ötödik leginkább túlturistásodott európai város Barcelona, Velence, Amszterdam és Milánó után, és egyes nemnövekedés-párti gondolkodók is kritikát fogalmaztak meg, mert szerintük „elszabaduló tömegturizmus sújtja a várost”. Előfordult, hogy a lassabb, fenntarthatóbb életmódot szorgalmazók a belvárosi turisztikai szereplőket is ostorozták, amiért magánprofitért „kisajátítják” a budapestiek élettereit.
Arra talán legzöldebb álmaikban sem gondoltak a nemnövekedés és a fenntarthatóság hívei, hogy víziójuk egy csapásra megvalósul, a gyárak világszerte bezárnak – Kínában és Észak-Olaszországban kimutathatóan sokat javult ettől a levegőminőség –, a repülőgépeket pedig leradírozzák az égről a denevérek. A turisták ellen tüntető velenceiek és a bulinegyedről népszavazást kezdeményező budapestiek sem számíthattak rá, hogy néhány hónap múlva síri csend honol a korábban zsúfolásig telt helyeken.
Egy ágazat lenullázódik
A kezdeti megpihenés és az elcsendesedés után a helyiek hamar rájönnek, hogy a járvány miatt nem egészen tudják birtokukba venni a települést, és a szellemvárosokban a megélhetés is veszélybe kerül. Hiába felezi meg árait a párizsi hoteltulajdonos, vagy adja szobáit egy euróért, nem érkezik több foglalás. Franciaországban ezért tartják sokan a helyzetet már súlyosabbnak a szokásos sztrájkoknál vagy a sárga mellényesek tüntetései okozta káosznál is. A javulásra nincs remény rövid távon. Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója szerint Európába 89 százalékkal kevesebb repülő érkezett, mint egy évvel korábban ilyenkor, húsvétra pedig 85 százalékkal fog visszaesni a kontinens turizmusa.
„A világtörténelemben még nem volt olyan helyzet, mint amilyen most előállt, az emberek félnek, otthon maradnak” – mondja lapunknak Rasztovits Dávid, a Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója. A jelen körülmények között elmarad az a gazdagodó kínai középréteg, amely általában 12–16 napot tölt el Európában legalább négy várost meglátogatva, miközben sokat költ – magyarázza. „Senki nem gondolta, hogy ennyire érzékeny a világ, és ennyire gyorsan meg tud változni. Felfoghatatlan, hogy pár hét alatt a teljes világgazdaság összeomlott” – fogalmaz.
Hegyi Attila étteremtulajdonos egy interjúban atomcsapáshoz hasonlította a helyzetet: „Két héttel ezelőtt elképzelni sem tudtam volna ilyen összeomlást, szerintem összehasonlíthatatlan a 2008-as válsággal a mostani. Ez most nem visszaesés, hiszen például a rendezvénypiac gyakorlatilag megszűnt, és valami hasonló vár az éttermekre is.”
Olyan gazdasági „kísérletet” látunk tehát, amelynek során egy ágazat szinte teljes egészében lenullázódik, kikapcsolódik a gazdasági körforgásból, s a hiánya fájdalmasan érezhető. A budapesti hotelek bezárnak, a Dunán úszó szállodahajók pedig mind eltűntek, áprilisig biztosan. Az éttermek annyival vannak könnyebb helyzetben, hogy az utazással ellentétben a táplálkozás létszükséglet, ezért most az étel-házhozszállítástól korábban ódzkodó vendéglátóhelyek is tömegesen próbálnak kiszállításba kezdeni – amely persze külön ágazat sajátos biztonsági előírásokkal. „Ha nem kapcsoltak időben, el sem tudom képzelni, mibe fogják csomagolni a kiszállítandó ételeket. Alufóliába vagy zacskóba?” – adott hangot kételyeinek Hegyi. Megjegyezte: már elfogytak a szállításra alkalmas dobozok is a nagykereskedésekből.
Ahogy Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének ügyvezető igazgatója fogalmazott, a határlezárás volt az utolsó csapás számukra, Budapest szállodái teljesen kiürültek, a cégek elkezdhetik magukat hibernálni nemcsak Budapesten, hanem vidéken is, hogy egyáltalán képesek legyenek feltámadni, amikor a turisták visszatérnek. Rasztovits szerint nem létezik olyan racionális kalkuláció, amely alapján számíthattunk volna ilyen sokkra. 2019-ben pörgött a turizmus-vendéglátás, a reálbérek gyorsan emelkedtek, a cégek pedig hiteleket vettek fel, hogy beruházzanak, és javítsák a szolgáltatások minőségét.
Ritter Judit, a székesfehérvári Szárcsa Hotel ügyvezetője úgy nyilatkozott, hogy a jelenlegihez még csak hasonló helyzetre sem emlékszik. „Hiába robbant ki a délszláv háború, történt meg a 2001. szeptember 11-ei terrortámadás, tört ki az izlandi vulkán, érkeztek más vírusok, vagy ért el bennünket a 2008–2009-es válság, ennyire prompt és kilátástalan még sosem volt a helyzet.” A lemondási hullám nem fokozatosan, hanem hirtelen, egy-két nap leforgása alatt futott le, most pedig a szállásadók célja már nem a fejlesztés, ahogy eddig minden évben, csak a vállalat megmentése. „Nem arról van szó, hogy visszaesett a forgalom, hanem hogy a nullához közelít. Az ilyen kiesés nem finanszírozható. Mintha kihúzták volna a kád alján a dugót, és lefolyt volna minden. Nagyon nehéz visszaszerezni, ami lefolyt. Mindössze egy-két hónap likviditásuk van átlagban a szektor cégeinek” – elemzi a helyzetet Rasztovits Dávid.
Ugyanilyen nehézségekkel küzdenek a légitársaságok is, az Alitaliát már nemzeti tulajdonba is vette az olasz állam. Rasztovits kifejti: „Lehet, hogy véget ér az az utazási kultúra, hogy összevissza repkedek, egyik nap New Yorkba, a másik nap Sanghajba megyek. Nem biztos, hogy megmaradnak a légitársaságok ehhez, nagyon sok fapados nem fogja túlélni ezt az időszakot. Hogyan is élnék túl, a likviditásuk nem elegendő.”
Európai Marshall-terv kell
Hegyi Attila elmondása szerint most a pénz nem számít, csak a vállalatok túlélése és a dolgozók megtartása. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szerint ha május végére lecsengene a járvány, még lehetne esély egy szerényebb nyári szezonra is, Hegyi azonban most már rengeteg elbocsátásra számít. Úgy véli, a terheket a cégek, a dolgozók és az állam közösen viselheti, állami segítség nélkül lehetetlen a fennmaradás. Sokan szorgalmazzák az ételkiszállítás és az elvitel áfájának csökkentését is. Nemzetközi tapasztalatok alapján a helyi turizmusban elkölthető utalványok is segíthetnek, rövid távon pedig esetleg az, hogy a hotelek karanténná alakulva kapjanak forrásokat e szolgáltatásért.
Mintha kihúzták volna a kád alján a dugót, és lefolyt volna minden
A vállalatok igyekeznek majd a részmunkaidőre való átállásra, a szabadságolásokra vagy például a gyakornokok elbocsátására építeni, de a kiadási oldal nem állt le, ezért önerőből nehéz lesz megoldani a fennmaradást. Ebben segíthetnek a kormány azon intézkedései, amelyek a magánszemélyek és a vállalkozások hiteleinek tőke- és kamatfizetési kötelezettségét felfüggesztik az év végéig, a rövid lejáratú céges hiteleket pedig július 30-áig meghosszabbítják. Ezenkívül a turizmusban és a kapcsolódó ágazatokban a munkáltatók járulékfizetési kötelezettségének egészét elengedik, miközben a munkavállalók járulékát csökkentik, ráadásul nyugdíjjárulékot sem kell fizetni, s az egészségbiztosítás díja is a törvényi minimumra csökken június 30-áig. A helyiségek bérleti szerződéseit nem lehet felmondani ezen ágazatokban, és a bérleti díjakat sem lehet emelni. Június 30-áig a turizmusfejlesztési hozzájárulást is elengedik.
Guller Zoltán nyilatkozata szerint jobb esetben tíz hónap alatt visszaállhat a turizmus a tavalyi szintre, az EU-ban pedig „turisztikai Marshall-tervet” készítenek az ágazat helyreállítására. Rasztovits Dávid úgy véli, a szolgáltatók valószínűleg kedvezményeket kínálva akarják majd feltölteni a hoteleket és a járatokat, bár szerinte a megoldás inkább a minőség javítása lenne. Az éttermek is vissza akarják szerezni a fogyasztókat, Amerikához és Kanadához hasonlóan több happy hourt meghirdetve, emellett csomagokat kínálnak majd a cégek, a szálláshelyek és a szolgáltatók, mert azt előre ki kell fizetni, és így lesz fix bevételük – hangsúlyozza a szakember. Úgy látja, Magyarországon a belföldi turizmust és a szereplők együttműködését kell majd erősíteni. „A piacnak össze kell fognia, a nagyoknak segíteniük kell a kicsiket, mert hiába vészeli át egy nagy hotel, ha a helyi vonzerőt jelentő büfék, kifőzdék, éttermek, kávézók, kis szolgáltatók nem élik túl, akkor senki nem fog menni a szállodába, mert nincs mit csinálni.”
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma 2024-ben várhatóan eléri a 18 millió főt, ami Európában a leggyorsabb növekedésnek számít a szektorban.
A vendégek száma 15,1, a vendégéjszakáké 8,5 százalékkal növekedett éves alapon októberben. Az ágazatot a külföldi turisták húzták, de nőtt a belföldi forgalom is. Ezek az adatok a jövőre vonatkozóan is bizakodásra adnak okot.
Bécsben hatezernél is több konferenciát rendeznek egy évben, míg hazánk fővárosában nyolcszázat sem. Mit tud Bécs, miben fejlődhet Budapest? Utánajártunk.
Nagy tervezgető vagyok. Tervezgető és álmodozó. Ez az álmodozás nem egy jó hírű kifejezés, mert leginkább valami olyasmit értenek alatta, ami felesleges, értelmetlen és hiábavaló. Elálmodozgat az ember, na persze. De nagyon ráérsz!
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 0 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!