Az EU olyan egyezményt kötött, mint egy nagy katonai háború vesztese

Egyre nagyobb hullámokat ver az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti vámmegállapodás, amelyből egyértelmű, hogy utóbbi jött ki nyertesen. Sebestyén Géza elemzése.

A világkereskedelem korábbi rendszerében nyugati közvetítőcégeken keresztül jutottak el a magyar termékek a nagyvilágba. A jövő azonban a szolgáltatásoké, azok exportjához pedig nincs szükség közvetítőkre. Ez a hazai cégeknek nagy lehetőség – és már ma is sokkal többen sikeresek külföldön, mint amennyit a statisztikák mutatnak.
A következő évtized meghatározó (világ)kereskedelmi trendje lehet, hogy a globális áruexport növekedése megáll, a szolgáltatásoké tovább száguld. Előbbi három-négy százalékos növekedését már csak az árak emelkedése okozza, a szolgáltatásexport értéke viszont nyolc-tíz százalékkal nő évente globálisan, összértéke 2030-ra meg fogja közelíteni az árukivitelét – most egyharmad-kétharmad az arány. Ez valódi mennyiségi növekedés, amely ráadásul még zöld is, hiszen egy szoftvert, egy tanácsadást vagy egy orvosi szakvéleményt nem kell szennyező módon végigszállítani a világon. Mindez óriási lehetőség Magyarországnak: a hagyományos áruexportban sok akadállyal szembesültek a magyar vállalkozások a kis cégmérettől a drága tengeri szállításon át a tapasztalathiányig. A szolgáltatásexportálás azonban máshogy zajlik, a klasszikus akadályok nincsenek jelen – hangsúlyozza Kerekes György exportszakértő, aki a Makronómnak egy globális szolgáltatáson, Facebook-beszélgetésen keresztül mesél malajziai otthonából.