A fenti adatok különösen abból a szempontból érdekesek, hogy a dízelautókhoz való, egyre ellenségesebbre hangolt viszonyulást maximálisan felpörgették a médiában, illetve a közpolitikában is. Elég csak az évek óta folyamatosan szigorodó uniós kibocsátási határértékekre vagy a sorozatos hírekre gondolni azzal kapcsolatban, hogy éppen melyik európai nagyváros melyik részéről tiltják ki a dízelkocsikat. E kampány legújabb hazai felvonásaként a klímavészhelyzetet hirdető Karácsony Gergely főpolgármester állt elő néhány napja azzal a kevéssé átgondolt ötlettel, hogy kitiltaná a dízelautókat Budapestről.
Nem kis részben e kampány miatt számottevően gyengült a kevés globális szinten is versenyképes európai technológiai ágazat egyikének, az autómotor-gyártásnak a versenyhelyzete. A robbanó-, és különösen a dízeltechnológia módszeres szalonképtelenné tétele az elektromos gépkocsik javára főleg a 2015-ös dízelbotrány után kapott nagy lendületet. Érdekes kérdés, hogy a tengeri utas- és áruszállítással járó, sokkal veszélyesebb légszennyezés miért nem váltott ki soha ekkora visszhangot. Az tény, hogy a világ globális áruforgalmának egyes becslések szerint 80, mások szerint pedig 90 százaléka zajlik vízi úton.
Az ipari termelés aszimmetrikus földrajzi eloszlása következtében korántsem csak a nagy tengeri fuvarozótársaságok és hajógyártók érdeke a költségek alacsony szinten tartása, hanem az ázsiai ipari termelési helyszíneknek nagymértékben kiszolgáltatott európai és amerikai nagyvállalatok túlnyomó többségéé is. Ebből is látszik, hogy a probléma megoldása egyáltalán nem csak szabályozói oldalról közelíthető meg. A rövidebb, például Európán belüli termelési láncok, ahogy az például Németország és a közép-európai térség között most is működik az autóiparban, vagy a lokális-regionális termékek fogyasztásának ösztönzése lényegesen csökkenteni tudná a globális tengeri fuvarozással szembeni kiszolgáltatottságot.
A kevesebb hajófüstnek egyáltalán nincs olyan látványos médiaértéke, mint például a lakosság meggyőzésének arról, hogy álljon át elektromos autóra
Jelenleg viszont a befolyásos, a globális értékláncoktól függő nagyvállalatok attitűdjén kellene változtatnia az ENSZ-nek vagy az Európai Uniónak. Ráadásul az elért eredménynek, a kevesebb hajófüstnek egyáltalán nincs olyan látványos médiaértéke, mint például a lakosság meggyőzésének azzal kapcsolatban, hogy álljon át elektromos autóra, ami politikai szempontból sokkal jobban instrumentalizálható.