A zöld hullám egyre érdekesebb vonásokat mutat, bár inkább Nyugaton, mint Közép-Európában. A minap
a francia zöldek egyik kulcsembere, Yannick Jadot kijelentette, hogy a zöld eszme lehet jobboldali is. Micsoda? Igen, és nem lett vége a világnak. Németországban pedig több helyütt, tartományi szinten sikeres a zöld–fekete együttműködés: a német Zöldek a Kereszténydemokrata Unióval együtt kormányoznak Baden-Württembergben.
Mindeddig egy valamirevaló zöld csak baloldali lehetett. Ez az 1968-asok egyik öröksége, és tudjuk, hogy ilyen szellemi örökségeket nehéz feladni. Pedig az, hogy a környezetvédelem az egész társadalom ügye, nem függ össze az úgynevezett progresszióval szükségszerűen, nem egyenlő a baloldali célokkal, így az új irány radikális újításnak könyvelhető el.
Természetesen más vetületét is lehet látni a növekvő zöld hullámnak. Hazulról nézve egyből kiderül, hogy Közép-Európa zöldülése komoly gazdasági és társadalmi problémákat vet fel, elsősorban azért, mert a poszt-kommunista fejlődési modell a nyugati magánszektor befektetésétől függ. Ez a gyakorlat nemigen mozdítja elő a honi technológiai innovációt, hanem inkább a nyugati tőkeerős konszernek terjesztik saját, Nyugaton kialakított fejlesztéseiket. A zöldülés sikeres bevezetése eleve feltételezi a radikális innovációt. A függőség ennek nem kedvez. A nyugati tőke ezt otthon végzi el, és még a függő gazdaságok munkaerejének továbbképzésében sem érdekelt.
Másrészt az EU szűkmarkúsága a visegrádiakkal, illetve az összes 2004 utáni új tagállammal szemben most megbosszulja magát. A térség alapvetően rossz alkut kötött az unióval: sokkal kevesebb pénzt kapott a strukturális alapokból, mint annak idején a déli országok. Ennek következtében nem értük utol az EU-t, azzal együtt, hogy igen sokat fejlődtünk – de nem eleget. Emiatt nehezen fogjuk tudni lenyelni a zöld átalakulással járó költségeket, arról nem is beszélve, hogy az idetelepített iparágak zöld szempontból a legérzékenyebbek közé tartoznak: az autóipar kiemelt helyzetben van, nemcsak nálunk, hanem a többi V4-országban is.
Sokat árul el az Európai Unió stratégiai megközelítéséről, hogy a környezetbarát fejlesztések, mint például a nagy sebességű gyorsvonat (TGV) mifelénk nem létezik.