Tömegek érkeznének az európai munkaerőpiacra
Ukrajna csatlakozásával legalább 30 millió ukrán kapna lehetősége arra, hogy az Európai Unió bármely országában munkát vállaljon. Ezzel nagyjából 7 százalékkal bővülne az európai a munkaerőpiac. No de hová mennének dolgozni az ukránok? Rögtön a szomszédjukban, a legközelebbi uniós országok egyikén, Magyarországon jelen pillanatban nagyjából háromszor akkora a nettó átlagkereset mint náluk, ami egészen szürreális különbség. Ez már akkora bérszakadék, amelynek átugrásáért megéri átköltözni.
Az alacsonyabb bérigénnyel érkező ukrán mukavállalók versenyhelyzetet teremtenének a már eddig is munkaerőhiánnyal küzdő magyar szektorokban (építőipar, vendéglátás, mezőgazdaság), és ez akár 10–20 százalékos reálbér-csökkenést eredményezhet.
Ez leginkább az alacsonyabb képzettségű munkavállalók körében érvényesülne, de a középfokú végzettséget igénylő munkakörök sem feltétlen lennének mind biztonságban. Az ukrán vendégmunkások aránya Magyarországon 2025 elejére elérte a 5 százalékot a mezőgazdasági és építőipari szektorban. Az ebben az ágazatban dolgozó ingázók 30–40 százaléka ukrán állampolgár.
A csatlakozás után ez a szám ugrásszerűen nőne, tartós ingázásba és letelepedésbe fordulva, ami csak tovább növelné az alapbérek lefelé húzását.
Amennyiben Ukrajna pár éven belül EU-taggá válna, a mezőgazdaságban és az alacsonyabb kvalifikációt igénylő iparágakban gyors munkahely-átcsoportosulásra kellene számítani. Míg a hazai dolgozók nagy része átképzésre kényszerülne, az ukrán vendégmunkások vennék át a betanított munkákat. Ez növelné a tartós munkanélküliséget a vidéki régiókban, tovább fokozva a társadalmi feszültségeket.
A családtámogatások, gyermeknevelési támogatások és a 13. havi nyugdíj finanszírozása is komoly nehézségbe ütközne, a rendszer költsége az Ukrán EU-csatlakozással évente 200–300 milliárd forinttal emelkedne. Ez az összeget a kormányzati büdzsében a közszolgáltatások, egészségügy és oktatás rovására lehet csak előteremteni.
Elemzők szerint, ha a bérek 5–10 százalékkal csökkennek, a fogyasztás is visszaesne 3–4 százalékkal, és ez éves szinten 0,5–1 százalékos többletveszteséget jelenthet a magyar GDP-növekedésből.
Ukrajna uniós csatlakozása súlyos próbatétel elé állítja az EU munkaerőpiacát és különösen a magyar gazdaságot. A masszív munkaerő-beáramlás bérnyomást, átcsoportosuló munkahelyeket és szociális feszültségeket generálhat. Brüsszelben a geopolitikai és reformtámogató érvek ütköznek a költség- és versenyellenes aggályokkal, míg Budapesten a kormányzati intézkedések főként a veszteségek mérséklésére és a munkaerő képzésére fókuszálnak. A döntés kimenetele hosszú távon alakítja majd Magyarország versenyképességét és társadalmi kohézióját.
Nyitókép: Getty Images / SimpleImages