Brüsszel bármire képes, ha Orbán Viktor ellenfeleinek segítségre van szükségük

A feltétel nélküli szolidaritást az időhúzás váltotta fel Ukrajnával.

A visszakúszó áremelkedés februárra olyan mértéket öltött, hogy márciusban a kabinet ismét beavatkozott. Megnéztük, hogy a támadó éket vezető Nemzetgazdasági Minisztérium mely területeket veheti célba az élelmiszer-kereskedelem után.
Tavaly decemberben és az idei év első hónapjában ismét meredeken emelkedni kezdett a magyarországi infláció. A fogyasztói árak növekedése nem új keletű probléma. Egy évvel ezelőtt úgy tűnt, búcsút inthetünk a drasztikus drágulásnak, de most ismét meglódult az infláció. Európában is az egyik legrosszabb mutatót produkálta hazánk, ami azért is nehezen érthető, mert közben a forint erősödött az év elejéhez képest, és az üzemanyagok ára is lefelé tendált. Ennek a kettőnek együttesen jócskán lefelé kellett volna húznia az inflációt. A Központi Statisztikai Hivatal által közzétett adatok szerint januárban 5,5, februárban 5,6 százalékkal voltak magasabbak az árak az előző év azonos időszakához képest. A Nemzetgazdasági Minisztérium gyors vizsgálata alapján hamar megtalálták a legfőbb felelősöket: a nagy kereskedelmi láncokat.
Az alapvető élelmiszerek drágulásának üteme ugyanis még az év elejit is meghaladta: az előző évhez képest 7,1 százalékkal kerültek többe az élelmiszerek, és az NGM előrejelzése szerint márciusban még tovább drágultak, legalábbis egy darabig. Ez az emelkedés a tárca álláspontja szerint egyáltalán nem volt indokolt: rengeteg termékre hatalmas mértékű nyereséget tettek a kereskedelmi láncok, egyes árucikkeket jóformán a megfizethetetlenségig drágítva. A kormányzat eleinte szóval próbált hatni a boltokra, majd közbelépett, és március 17-ével bevezette az árrésstopot.
Ettől az időponttól harminc alapvető élelmiszer – valójában termékkategória, összességében mintegy ezer termék – árrése nem lehet magasabb tíz százaléknál. Az intézkedés rögtön meglátszott a boltokban, rengeteg termék ára szinte feleződött egy nap alatt. Látványosan olcsóbbak lettek a tejtermékek, amelyeknek a drágulását különösen megérezték a fogyasztók.
Az NGM előzetes számításai szerint
az érintett termékeket tartalmazó kosár inflációját 10-15 százalékkal, a teljes élelmiszer-inflációt pedig akár 2 százalékponttal is lejjebb mozdíthatta az árrésstop.
Molnár Dániel, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezető elemzője elmondja: az árrésstop által érintett alapvető élelmiszerek súlya az élelmiszerkosárban nagyságrendileg 25, a teljes fogyasztói kosáron belül 7,5 százalék. „A kormányzati bejelentések szerinti 17 százalékos árcsökkenés közvetlenül akár 1,3 százalékponttal is lassíthatja a teljes inflációt. Viszont az intézkedés a legkisebb boltokat nem érinti, illetve más élelmiszerek esetében várhatók áremelések, ezeket is figyelembe véve összességében inkább 1 százalékpont alatt lehet az árrésstop hatása” – összegez.
A szakértő kiemeli: az árrésstop egyelőre május végéig tart, akkorra már nemcsak az áprilisi adatok, hanem az Árfigyelő révén a májusi adatok is a kormányzat rendelkezésére állnak majd. „Előreláthatóan akkor fogják értékelni a hatást: ha a nem érintett termékek ára olyan mértékben emelkedik, hogy az ellensúlyozza az árrésstop hatását, várható a termékkör bővítése. A meghosszabbítás mellett szól, hogy az intézkedés feloldása azonnali inflációs hatással járna, ahogy azt tavaly júliusban is láthattuk a kötelező akciózás kivezetésekor” – teszi hozzá.
Az inflációérzetet leginkább generáló élelmiszer-áremelkedést egy időre tehát sikerült megfékezni, de összességében még nem lesz elegendő a tendencia megfordítására, és bőven van még olyan terület, amelyre odahathat a kormányzat. Molnár Dániel szerint ha részletesen megnézzük az inflációs folyamatokat, akkor láthatjuk, hogy az élelmiszerek és a szolgáltatások esetében vannak a legnagyobb problémák. Nemcsak az, hogy a drágulásuk meghaladja a teljes fogyasztói kosárét, de hosszabb ideje e két csoportnál látható a legerősebb átárazás havi szinten. A többi termékcsoport – például a ruházkodási és a tartós fogyasztási cikkek – átlagos éves árváltozása februárban a jegybanki célt sem érte el, csupán 2,6 százalékot tett ki, és az átárazási mintázatokban sem láthatók kiugró értékek. Vagyis az infláció letörésének kulcsa továbbra is az élelmiszerek és a szolgáltatások területén keresendő.
„A szolgáltatásokon belül is eltérő folyamatok rajzolódnak ki. Több tételnél a béremelések hatása jelenhetett meg az árakban, az év első hónapjaiban 10 százalék felett drágultak olyan személyi szolgáltatások, mint a kölcsönzés, a lakásfelújítás és -karbantartás, a takarítás, a ruhajavítás és -tisztítás; és a testápolási szolgáltatások is ide sorolhatók. Tapasztaljuk, hogy a kereslet élénkülésére a vállalatok is bátrabban áraznak és hárítják át a költségeiket. Figyelembe véve, hogy ezek a tételek a fogyasztói kosáron belül kis súllyal szerepelnek, illetve vállalati oldalon többnyire mikro- és kisvállalkozásokat találunk, nem várható szabályozói beavatkozás. Inkább a verseny élénkülése, az új belépők hozhatnak változást” – húzza alá az elemző.
Mindezeken túl
a lakbérek is 10 százalék feletti drágulást mutattak
éves bázison az év elején; a magas kereslet, valamint a lakásárak emelkedése is támogatta az inflációt. A kormányzat tavaly a 21 pontos Új gazdaságpolitikai akcióterv kapcsán jelentette be, hogy vizsgálat alá vonja a lakásbérleti díjak és a szerződési feltételek rendszerét, vagyis várható a szabályozási beavatkozás. A lakbér súlya a fogyasztói kosáron belül alacsony, csupán 2 százalékos, aminek oka, hogy Magyarországon nagyon magas, 90 százalék körül van a saját lakásban élők aránya, vagyis a többséget közvetlenül nem érinti a helyzet. Viszont a fiatalokat, akik szeretnének otthonról elköltözni, már erőteljesen.
Az áremelkedés 10 százalék felett volt a telefon-, internet- és tévé-előfizetésnél, valamint a postai szolgáltatásoknál. Még mindig a tavalyi áremelések hatása hajtja fel az árakat. 2024 márciusában a vállalatok egy része, például a telekommunikációs szektorban, a megelőző évi infláció alapján emelt árat, két számjegyű mértékben, ami jókora dinamikát eredményezett. Ez a hatás a következő hónapban ki fog futni, tekintve, hogy idén csak a tavalyi infláció mértékével emelik áraikat a szolgáltatók. A tavalyi áremelések bázisba kerülése 0,3 százalékponttal lassíthatja az inflációt a tételek fogyasztási súlyát figyelembe véve. Szabályozói oldalról a legnagyobb problémát az jelenti, hogy az átárazás nem a költségek figyelembevételével történik, hanem az előző évi infláció függvényében, így pedig középtávon is nehezebb letörni az inflációt.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter március közepén sajtótájékoztatón jelezte, hogy a telekommunikációs cégek is a kormány célkeresztjébe kerülhetnek. A kabinet első körben feltehetően önkéntes árcsökkentést vár majd el.
Egy másik területen viszont már el is kezdődtek az egyeztetések. A tárcavezető március elején jelezte, hogy indokolatlanul magasnak tartja a banki számlavezetési díjak emelkedését. Addigra hét pénzintézet jelentette be, hogy az infláció mértékével emeli a díjait. Éves összehasonlításban a pénzügyi szolgáltatások ára 13 százalékkal volt magasabb.
A készpénzfelvétel díja 15 százalékkal drágult, a folyószámla-vezetésé 26 százalékkal,
és még a legkisebb mértékű emelkedés, a bankkártyák díjnövekedése is 6 százalékos volt. Nagy Márton emiatt már több körben tárgyalt a pénzintézetek képviselőivel és a Magyar Bankszövetséggel. Mint fogalmazott: a bankok első ajánlata elég gyengére sikeredett, így folytatják a megbeszéléseket.
Molnár Dániel rámutat, hogy az egyéb szolgáltatásoknál februárban éves alapon 14,5, havi alapon 3,2 százalékkal nőttek az árak, 5,5 százalékos súlyuk nyomán pedig jelentősen hozzájárultak az inflációhoz. A KSH idesorolja többek között a banki díjtételeket – a kártyahasználati, számlavezetési, átutalási díjat –, és a biztosítási díjak is itt jelennek meg.
„Az áremelkedési ütem egyértelműen megmutatja, hogy a pénzügyi szolgáltatók áthárították a költségeiket, a tranzakciós illeték megemelését, valamint végrehajtották a szokásos inflációkövető átárazásukat is. Az áremelések e körben sem a költségeket tükrözik, ismeretes, hogy a bankszektor a tavalyi évben is profitrekordot ért el. Ebben a termékcsoportban akár egy 5 százalékpontos mérséklődés – ennyit gyorsult december óta itt az áremelkedési ütem – közel 0,3 százalékponttal lassíthatja a teljes inflációt” – szögezi le a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezető elemzője.
Nagy Márton hétfői sajtótájékoztatóján is kitért a témára. Mint mondta: nehéz egyezségre jutni a bankokkal, így nagy az esély arra, hogy a bankszámláknál is árstopot vezessenek be, és a tavaly decemberi szintre állítsák vissza a díjszabást. A telekommunikációs cégekkel véleménye szerint könnyebben meg tud majd egyezni a kormány egy önkéntes árcsökkentésről.
Kompenzálják a nyugdíjasokat
Noha az infláció emelkedése a teljes lakosságot hátrányosan érinti, van egy társadalmi csoport, amelyet minden évben kárpótol az állam: a nyugdíjasokat. A kormány múlt héten közölte, hogy az árak meglódulását érzékelve emelt idei prognózisán, és immár nem 3,2 százalékos, hanem 4,5 százalékos inflációval számol. Ez egyébként az új vezetésű Magyar Nemzeti Bank becslésének alsó határértékével egyezik meg. Ennek megfelelően már nem lesz elegendő a januárban életbe lépett nyugdíjemelés, hanem a törvényeknek megfelelően kompenzáció jár a nyugdíjasoknak. Az 1,3 százalékos emelést novemberben fizeti ki az állam mintegy 2,5 millió jogosultnak, ráadásul visszamenőlegesen, azaz egész évre értve, és a
13. havi nyugdíjra számolva is megkapják a jogosultak. Erre 91 milliárd forintot különített el a kormányzat. Egy átlagnyugdíjasnak 36 ezer forinttal többet utal majd a Magyar Államkincstár idén júniusban, a decemberi, emelt nyugdíjjal együtt pedig csaknem 40 ezer forintot jelent a kompenzáció.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán