Ez igen: forradalmi újítást vezet be Németországban a Deutsche Bahn!
Így előzd meg a vonatkésést: nem lesz többé kőbe vésett menetrend. Francesca Rivafinoli írása.
A németek mindig pontosak? Gondold újra! Egy tanulmány szerint a német vonatok folyton késnek, míg az olasz és svájci vasutak a legjobbak!
Nyitókép: PATRICK PLEUL / AFP
A német vasúti közlekedés, amely egykor a pontosság szimbólumaként szolgált, ma már inkább a késések és a problémák forrása. A Deutsche Bahn (DB) statisztikái szerint a nagysebességű ICE- és IC-járatok az utóbbi években mindössze 75,2 százalékos pontossággal közlekedtek, ami jelentős visszaesés a 2020-as 82 százalékhoz képest.
Az akkori magasabb pontosságot sokan a pandémia miatt csökkentett járatszámoknak tulajdonították.
2023 novemberében a helyzet tovább romlott: a járatok mindössze 52 százaléka érkezett időben, ami az elmúlt nyolc év legrosszabb eredménye.
Ezt is ajánljuk a témában
Így előzd meg a vonatkésést: nem lesz többé kőbe vésett menetrend. Francesca Rivafinoli írása.
A DB a problémák okai között az árvízkárokat, a dolgozói sztrájkokat és az elmaradt infrastruktúra-fejlesztéseket említette.
Az állami és magánkezelésű modell bonyolult irányítási rendszere tovább súlyosbította a helyzetet, amelyben gyakori, hogy a felelősséget egyik ágazat a másikra hárítja.
A cég jelentős felújításokat indított, de ezek több utazási zavart okoztak, mint amennyit megoldottak. A szűk keresztmetszetek mind az utasszállítást, mind a teherszállítást érintették, miközben a német kormány a vasúti infrastruktúra helyett továbbra is az autóiparra fordítja a figyelmét.
Az Euro 2024 labdarúgó-bajnokság további nyomás alá helyezte a DB rendszereit. Az esemény nyitómeccsei alatt számos szurkoló panaszkodott a késések és a túlzsúfolt vonatok miatt.
A holland válogatott edzője, Ronald Koeman például azt is megjegyezte, hogy a fenntarthatóság jegyében tervezett esemény során nem sikerült biztosítaniuk a megfelelő közlekedési lehetőségeket.
Még Philipp Lahm, a német válogatott egykori kapitánya is kritizálta a vasutakat, mondván, az ország elmulasztotta az infrastruktúra-fejlesztést az elmúlt évtizedekben.
A kritikák hulláma ráirányította a figyelmet a DB strukturális problémáira, amelyek nemcsak a nemzetközi megítélést, hanem a belföldi utazók bizalmát is jelentősen rontják.
A cég vezetői ugyan elnézést kértek, és megígérték, hogy javítani fognak a szolgáltatás színvonalán, azonban a helyzet tartós megoldása érdekében az infrastruktúra átfogó fejlesztése, a megfelelő finanszírozás és az irányítási rendszer átalakítása szükséges.
A Deutsche Welle hírportál Facebook bejegyzését is ellepték az internetezők elégedetlen kommentjei:
„Csak a németek hiszik még azt, hogy mások őket pontosnak és hatékonynak tartják. A vonatok nem működnek rendesen, az internet lassú, és még mindig készpénzt használtok. Az internet lassú, a bürokrácia pedig mindenhol jelen van.”
„DB? Az évek során teljesen nevetség tárgyává vált... Miattuk vettem újra autót. Európában semmi sem rosszabb, mint a DB – szégyellhetnék magukat!”
„Az elmúlt években szerzett tapasztalataim a DB vonataival borzalmasak voltak – mindig késnek...”
„A németek nem késnek, hanem tisztában vannak azzal, milyen állapotban van a DB, a BVG és általában az ÖPNV. Amit tesznek, hogy mindig 1-2 órával a tényleges időpont előtt elindulnak – és így működik...”
„30% esély? De legalább a törölt vonatok nem késnek, csak egyszerűen törölve vannak.”