Németországban egyre több légitársaság húzza be a féket, tovább nő nyugati partnerünk versenyhátránya.
Nyitókép: Nokolas Kakovcis/NurPhoto via Getty Images
További járatritkításokat jelentett be Európa legnagyobb fapados légitársasága Németországban. A Ryanair miután néhány hete a magas helyi adók miatt drasztikus járatcsökkentést jelentettek be Berlinben, most tovább emelték a tétet – jövőre Dortmundban, Drezdában, Lipcsében és Hamburgban is visszavonulót fújnak – írja az Economx. A gazdasági portál szerint ezzel
a német légipiac versenyhátránya tovább nő a régióban, amelyből Magyarország profitálhat, főként, hogy januártól nálunk megszűnik a légitársaságok különadója.
Emiatt az adó bevezetésekor éles kritikákat megfogalmazó milliárdos üzletember, Michael O’Leary cége mára úgy véli, a magyar kormány jövőbemutató döntéseket hoz. A Ryanair tovább bővíti kapacitását, mivel forgalma folyamatosan nő
A németországi reptéri forgalom ugyanakkor a legrosszabbul teljesít Európában. Csak a Covid-19 járvány előtti szint 82 százalékára kapaszkodott vissza, ami jövőre is komolyan hátráltatja a gazdasági kilábalást.
Emögött az áll, hogy a szövetségi kormány kontinens szerte a legmagasabb állami adókat és díjakat alkalmazza a fuvarozókkal szemben, ezért a németországi utazók fizetik a legmagasabb jegyárakat és a cégek eredményessége is rossz.
Az Economxnak nyilatkozó szakértő szerint
a Ryanairnek bevett gyakorlata, hogy soha meg nem valósuló kapacitáscsökkenéseket helyez kilátásba, vagy éppen a szezonális változásokat, az üzletileg sikertelen járatok megszüntetését adják el így.
Varga G. Gábor, az Egek Ura Blog alapítója szerint miközben az utasszámok töretlenül emelkednek, a Ryanair több mint egy éve egyre határozottabban figyelmezteti a befektetőit, hogy zuhan a jegyárbevétel profittartalma – részben az alapárak csökkenése, részben a költségek növekedése miatt.
„Ebben a környezetben valóban számítanak a jegyekre rakódó adók, amelyek tovább erodálják az érintett útvonalakon megtermelhető nyereséget, amiből tételenként néhány euró is jelentős” – tette hozzá a szakértő.
A portál felidézte, Michael O’Leary vezérigazgató 2022-ben a sajtóban ment neki a magyar kormánynak, leidiótázva az akkor frissen kinevezett Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert a különadó miatt. A lobbanékony stílusáról közismert ír milliárdos idén januárban Bruno Le Maire francia pénzügyminisztert nevezte ostobának a Boeing biztonsági teljesítményét illető kritikák miatt, amelyekből cége közel hatszázat üzemeltet.