De ennek a kötődésnek inkább láthatatlan, finom szálai vannak. A „daimónjuk” hasonló, de az is lehet, hogy azonos. Ez a daimón különös tünemény, nem sok mondható róla. Inkább az álmok, a sejtelmek vihetnek közelebb hozzá. Vagy a művek levegőjében ismerhetünk rá a rokonságukra. Ambrus műveinek levegőjében szőlőskertek páráját érezzük, gyümölcsöskertek, vadvirágos mezők és régi, hatalmas erdők illatát. Írásai egy olyan világot idéznek meg, amely ma már nem létezik, legfeljebb az emléke él még itt-ott. Vagy csak töredékek, apró részletek maradtak belőle. De mindenestül ez a világ már csak a lélekben létezik, onnan hívható elő, ha az ember kellőképpen fogékony a finom sugallatokra.
Ambrus Lajos azonban nemcsak a sugallatokra figyel rusztikus egyházashetyei tuszkulánumában, hanem szőlőt is művel, gyümölcsfákat gondoz. Megéli mindazt, amiről ír, távol áll tőle a szobatudósi karakter. A Mezei szorgalom „tömény esszéin” is érződik, hogy olyan ember írta őket, aki együtt lélegzik a tájjal, a földdel és a csillagokkal. Nagy szavak ezek, de Ambrus esetében nem látom értelmét a szerényebb szóhasználatnak. Nagyon kevés olyan író van manapság, aki tájról, történelemről és sorsról ilyen közvetlen és érzékeny egyszerűséggel lenne képes írni. Borról, gyümölcsökről, a török időkről, fákról, süteményekről, halakról és sok egyébről esik szó ezekben az írásokban, de a kötet leginkább összefüggő egészként olvasható. Mint egy regény. Ambrusnál minden mindennel összefügg, és végső soron minden egy. Pontosan úgy, mint a teremtett világban.