Hónapok óta működik a DK árnyékkormánya. Hogyan értékelhetjük ezt az eszközt a DK erőnövelési stratégiája szempontjából?
Fél év alatt emlékezeteset nem tudott alakítani az erőviszonyokon ez a testület, ez sokkal inkább a baloldali kínálat már említett szűkítésének a része. Jelentősége a DK részéről az, hogy először ők álltak elő ezzel az ötlettel, mivel a „második árnyékkormányt” már nem alakíthatja meg a Momentum. Sokat azonban nem gondolkodhattak rajta, mert ha így tettek volna, akkor nem ezt a nevet választották volna a nyers angol fordítással.
Az árnyék szó a magyar nyelvben nem annyira szerencsés, mint az angolszász irodalomban.
A Momentumnak egyébként a választások után lehetett volna esélye, ám az elmúlt egy évet a DK ügyesen felhasználta, ők meg sehogy. Az EP-választáson még szépíthetnek.
A Momentum esetében kik lehetnek a potenciális szavazók?
A felsőfokú végzettségűek, a városlakó fiatalok és a középkorú réteg a liberális értékrendű, ezáltal a potenciálisan Momentum szavazói réteg, de ezek nem törvényszerűségek. Ez nem úgy működik, hogy ha valakinek diplomája van és városban lakik, akkor szinte biztos, hogy a Momentumra szavaz. Arról van szó, hogy ebben a rétegben sokkal nagyobb az elérési lehetősége és a potenciális támogatottsága a pártnak. A választói döntésben ugyanakkor nem csak a szociológiai háttér, de a párttal való elégedettség és annak esélyei is kulcsfontosságúak.
Van-e még valamilyen visszatérési lehetőség számukra, vagy már a megszűnésig vezető lassú agóniát látjuk a Jobbik, az MSZP, az LMP és a Párbeszéd esetében?
Sem a választási rendszer, sem a pártok teljesítménye nem predesztinálja őket arra, hogy komoly tényezők legyenek. Ők most egzisztenciális és túlélési küzdelmeket folytatnak, s bár 2026-ig az önálló frakciók révén biztosítva van a fennmaradásuk, az az azutáni időszakuk nem látható előre. Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára nyílt lapokkal játszanak, amikor tisztázzák: egy év múlva sokkal kevesebb esélyük lesz az esetleges csatlakozóknak. Ez kvázi zsarolás, aki dezertálna mostani pártjából, gyorsan tegye. Az ajtók záródnak.
Mit gondol, a Mi Hazánk meddig képes növelni a támogatottságát? Jól jön a kormánypártnak, hogy radikális jobboldali párt is jelen van az Országgyűlésben?
A kommunikációs térben kedvező a kétoldali ellenzék a Fidesz számára, ugyanakkor
a Mi Hazánk nemzeti radikális szavazóinak egy része potenciálisan Fidesz-szavazó is, a két párt között tehát van verseny.
Nemzeti radikális programmal azonban 10 százalék körüli eredménynél jobbat nem lehet elérni, amennyiben nagyobb párt szeretne lenni a Mi Hazánk, ennél több mondanivalóra és célkitűzésre lesz szüksége.
A jelenlegi erőviszonyokról milyen következtetéseket lehet levonni a jövő évi európai parlamenti és önkormányzati választásokra?
A Fidesz az EP-választáson ugyanolyan jól fog szerepelni, mint 5 éve, a kérdés csupán az, hogy ez 13 vagy 16 mandátumot fog számukra eredményezni. A 21 kiosztható EP-hely sorsát dönti majd el, hogy mennyi párt indul, illetve lépi át az ötszázalékos küszöböt. Az önkormányzati választás esetében sokkal több pozícióról beszélünk, ezért nehéz megtalálni azt a számot, ami alapján el lehet dönteni, mi tekinthető egyértelmű sikernek egy politikai erő számára. Egyelőre nem látok arra utaló okot, hogy a 2019-esnél rosszabb eredményt érne majd el a Fidesz.
Kell számolni azzal, hogy új ellenzéki párt, vagy új mozgalom jelenjen meg, amely képes lenne az erőviszonyokat befolyásolni?
Mindenképpen kell erre számítani. Láttuk a 2022-es választáson, hogy vannak külföldi befektetők a magyar politikában, a guruló dollárok és a dollárbaloldal lényegében erről szól. Sokan ezt Soros Györggyel azonosítják, aki hajlandó lenne bármilyen modellt pénzelni, ami képes lehet Orbán Viktor pozícióját fenyegetni. Amennyiben a megmondóembereik meggyőzik a nemzetközi baloldal pénztőkéseit arról, hogy zöldmezős beruházással az eddigieknél nagyobb sikert lehet elérni, akkor rá fogják szánni magukat.
Nyitókép: Ficsor Márton
Együttműködésben a Polgári Magyarországért Alapítvánnyal
***