A vételár
A 660 milliárd forintos vételárral kapcsolatban az Oeconomus elemzése rávilágít: a 4iG a beruházási lehetőségek számbavételekor megvizsgálta többek között a vállalatcsoporthoz tartozó Digi infrastruktúrájának és hálózati frekvenciakészletének bővítését, a balkáni terjeszkedést – jelenleg a 4iG-nek Montenegróban és Albániában vannak érdekeltségei –, valamint a Yettel Magyarországban történő részesedésszerzést is.
Bár a vételi szándékkal a magyar felek keresték meg a brit anyavállalatot, az értékesítésre, befektetői nyomás következtében, volt hajlandóság. A Shares Magazine-t idézve emlékeztettek: a brit Vodafone adósságállománya 2021-ben fél év alatt közel négymilliárd euróval növekedett, elérve a 45,5 milliárdos szintet. A vállalatvezetés ezért, eleget téve a befektetői szándéknak, elkezdte a külföldi érdekeltségeinek, köztük az előfizetéses piacon több mint 3,8 millió lakossági és üzleti ügyféllel rendelkező magyarországinak, a leépítését.
„A vételi árat nemzetközi összehasonlítással érdemes mérlegelni, nem pedig tőzsdei kereskedési vagy pénzügyi mutatók alapján. Ez a módszer nem egy konkrét értéket határoz meg, hanem az elmúlt években a régióban történt ágazati tranzakciók relatív rangsorába helyezi el az értékeltséget. Az EBITDA-mutató alapján a Vodafone Magyarország vételi ára kifejezetten alacsonynak számít. Egy bevételt generáló egységre vetítve pedig a tranzakció ára közepesnek tekinthető” – állapítja meg az alapítvány háttéranyaga, amely szerint a tranzakció a hazai távközlési piac szerkezetét alapjaiban rendezheti át. Sokan, köztük a 4iG vezetése is az adásvételt a Matáv 1990-es évekbeli privatizációjához hasonlítja. A Vodafone Magyarország eddig hazánk második legjelentősebb vállalata volt a távközlési szektorban, felvásárlásával így a 4iG komoly versenytársa lesz az eddigi vezető vállalatnak, a Magyar Telekomnak – ám immár várhatóan nem Vodafone, hanem One néven.
Miért nem jóléti célokra költött az állam?