Hogyan jelenik meg az energiaárak növekedése az inflációban?
Ha egy cég energiaintenzitása, vagyis az összes költségén belül az energia költsége 2020-ban 4,5 százalékot tett ki, ami a kenyér és friss pékáruk gyártására vonatkozóan pontosan igaznak bizonyult, akkor a válság előttihez képest 2022-re megtízszereződött gázár és meghatszorozódó villamosenergia-költség nyomán 2022-re 30-40 százalékra is emelkedhetett az energiaintenzitása.
Vagyis a pékáruk költségein 25,5-35,5 százalékpontot is növelhetett az energia árának növekedése.
És akkor még nem számoltunk a beszállítóinál jelentkező és vizsgált cégünkhöz tovagyűrűző áremelésekkel, valamint a bérek növekedéséből adódó költségnövekménnyel.
Könnyen belátható, hogy a megnövekedett energiaár a dominóhatás elvét követve minden termék átárazódását eredményezi, miközben a veszteségeket elkerülni kívánó élelmiszeripari szereplők, termesztők, termelők és kereskedők a bizonytalanságok mérséklésére, ha megtehetik, túláraznak.