A szerződés megtiltotta a nukleáris fegyverek átadását, előállításának segítését, valamint az aláírók nem állíthatnak elő, nem szerezhetnek be és nem fogadhatnak el atomfegyvert, de az atomenergia békés felhasználása előtt nem tornyosulhatnak sem kereskedelmi, sem ellenőrzési akadályok. Mindezek betartását mindmáig a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (NAÜ) ellenőrzi.
A Nukleáris Szállítók Csoportja (angolul Nuclear Suppliers Group (NSG)) is gátat szab az atomfegyverek elterjedésének. Ebben 46 ország – köztük Magyarország is – részt vesz. A csoport 1975 után alakult meg, miután az 1970-es évek elejétől az Atomsorompó-egyezményen kívüli országokkal való kereskedelem fellendült, valamint 1974-ben India kísérleti atomrobbantást hajtott végre.
Magyarország a Paksi Atomerőmű építkezés kapcsán 1978-ban lett a csoport tagja, 2009 júniusától pedig Magyarország látta el egy teljes évig az elnökségi feladatokat. A tagországok vállalták, hogy önmérsékletet mutatnak a nukleáris anyagok és az ide kapcsolódó anyagok exportja tekintetében. Ezzel igyekeznek elérni, hogy a különböző nukleáris anyagok és felszerelések békés kereskedelme ne járuljon hozzá atomfegyverek elterjedéséhez.
Mindezek a szabályozók ma is léteznek, és nem túlzás azt állítani, hogy ma már sokkal erősebbek is, mint mikor létrejöttek. Napjainkban eljutottunk oda, hogy
szinte minden nukleáris fegyverrel nem rendelkező állam tagja az Atomsorompó-egyezménynek, valamint talán a hatvanas évek óta először mondhatjuk ki, hogy nincs olyan állam a világon, amely nukleáris fegyverhez szeretne jutni.
Igaz, hogy Irán előállít dúsított uránt, amely nagyon közel áll az atombombához szükséges minőséghez, de nincs döntő bizonyíték arra, hogy nukleáris fegyver fejlesztésére törekednének.
Voltak próbálkozások nukleáris fegyverek fejlesztésére
A nukleáris fegyverek terjedése és így a nukleáris háború kirobbanásának megnövekedett esélye azért sem reális jelenleg, mert a legtöbb állam megelégszik azzal, ha atomfegyverrel rendelkező szövetségre tud támaszkodni, mint amilyen a NATO is. Ez jóval költséghatékonyabb megoldás, hiszen nem kell rengeteg anyagi forrást feláldozni nukleáris arzenál fejlesztésére, ráadásul a nukleáris fegyverek fejlesztése időigényes folyamat, az ilyen fegyver megszerzése pedig nehézkes és lassú. Erre Japán szolgáltat jó példát. Japán az 1950-es évektől kezdve folyamatosan napirenden tartotta a nukleáris fegyverek hazai fejlesztését, de végül arra a következtetésre jutottak, hogy inkább az Egyesült Államok nukleáris védőhálójára hagyatkoznak, hiszen a saját atomfegyver kifejlesztésének költségei rendkívüli módon meghaladják a jövőbeni remélt „hasznokat”.
Svédország és Németország is eleinte törekedett saját nukleáris arzenál kifejlesztésére, de idővel a japánokhoz hasonlóan elálltak ettől.
Olyan latin-amerikai országok is eleinte nagy késztetést éreztek ilyen típusú fegyverarzenál kifejlesztésére, mint Brazília vagy éppen Argentína az 1980-as években. Ezekben az országokban végül az elképzeléseket a nukleáris fegyverek hasznosságát övező belpolitikai megosztottság tette zárójelbe, és végül csupán civil nukleáris technológia fejlesztésébe kezdett ez a két ország.
Vannak olyan országok is, akiknek esetleg felmerülhetett a nukleáris arzenál hazai fejlesztése, mint lehetőség, de a nemzetközi gazdaságtól való jelentős függőségek ezt keresztülhúzták. Ilyen ország Tajvan és az Egyesült Arab Emírségek is, hiszen rájöttek, hogy az atomerőművek beüzemelése és a nukleáris arzenál fejlesztési költségei jóval meghaladják a nemzetbiztonsági előnyöket.
A nemzetközi szabályozás erősnek mutatkozik, hiszen a kifejezetten atomfegyver megszerzését prioritásként kezelő államok rendszerint még kikényszerítéssel sem jutnak nukleáris fegyverekhez, sok esetben ezért kezdtek a múltban belföldi atomprogramokba.
A tekintélyelvű államok ráadásul, amelyek általában ilyen arzenált szeretnének a magukénak tudni rendszerint rosszul menedzselik a belföldi nukleáris programjaikat, így inkább felhagynak azzal, ahogy láthattuk ezt Irak és Líbia esetében is.
Az ukrajnai háború nem hozza magával az atomfegyverek széleskörű elterjedését
Ha még mindez nem lenne elegendő érv a nukleáris fegyverek ukrajnai háború utáni elterjedése, illetve a nukleáris háború kirobbanása ellen, akkor érdemes ezen a ponton elővenni azt a tényt, hogy nem az ukrajnai konfliktus az első eset, mikor egy nukleáris arzenállal rendelkező ország (Oroszország) megtámad egy „nem nukleáris” államot, valamint az sem az első eset, hogy ezt az arzenált fenyegetésre használja az aktuális agresszor.
1967-ben Izrael például támadást indított, amellyel végeredményben elfoglalta Ciszjordániát, a Golán-fennsíkot, a Gázai övezetet, valamint a Sínai-félszigetet, és egy esetleges vereség elkerülése érdekében hajlandó lett volna nukleáris arzenálját is bevetni.
Az Egyesült Államok is élt már nukleáris fenyegetésekkel a történelem során – most nem Hirosimára és Nagaszakira gondolva – mondjuk a vietnami háború alatt, mikor a republikánus Richard Nixon burkoltan nukleáris fenyegetést intézett azért, hogy rákényszerítse a szovjeteket a nyomásgyakorlásra az észak-vietnami béketárgyalások során. Hasonló eset Pakisztán is, hiszen többször felhasználta nukleáris arzenálját az India elleni akciók fedezésére.
Visszatérve Oroszországhoz, 2014-ben a Krím annexiója idején és a már akkoriban a kelet-ukrajnai területeken létrejött két szakadár miniállam (a Donyecki és Luganszki Népköztársaságok) akkori elismerése kapcsán – a mostani konfliktushoz hasonlóan – szintén tett arra utalást, hogy felhasználhatja nukleáris arzenálját a külső beavatkozások elrettentésére.
A szövetségi rendszerek „reneszánsza”
Semmi nem utal arra, hogy ez a történelmi dinamika most, az ukrajnai konfliktussal változna. Egyik fent említett esetben sem lett érdemi következmény. Irak és Líbia esetében sem, miután nyomásgyakorlással beszüntették atomprogramjaikat, valamint elálltak a nukleáris fegyverek megszerzésétől. Habár megvan az esélye, hogy éppen az ilyen nyomásgyakorlás késztette arra Észak-Koreát, hogy megtartsa nukleáris arzenálját.
Azt nem vitatom, hogy az ukrajnai háború egyes országokban a biztonsági helyzet alapvető átgondolását hozhatja magával, de az atomfegyverek az eddiginél szélesebb körben való elterjedését – és így a nukleáris háború kirobbanásának esélyének megnövekedését – szinte kizártnak tartom. Sokkal inkább az a reális, hogy a háború után még inkább levonják azt a következtetést, hogy érdemes nukleáris védőhálót biztosító szövetségi rendszerbe tagozódniuk, így adott esetbe a NATO-ba. Svédország és Finnország NATO csatlakozási kérelme ennek lehet egy előfutára.
Borítókép: MTI/ Kovács Tamás