Arany János halhatatlan elbeszélő költeményét talán nem kell bemutatni senkinek, fontos viszont megjegyezni, hogy
a filmben szöveghűen hangzik el a mű, ahogy kell,
nincs semmi rövidítés vagy tömörítés, tehát semmi butítás és engedmény, ami nagyon jól van így. Manapság sokan vallják, hogy az irodalmat, a költészetet úgy lehet közelebb hozni és fogyaszthatóvá tenni az iskolások számára, ha leegyszerűsítve, zanzásítva tálaljuk, ha kivonatoljuk, ha kortárs kontextusba helyezzük ésatöbbi. Mélységesen nem értek egyet ezzel, és szerencsére így volt ezzel Jankovics Marcell is.
Kitűnő ötlet volt az alkotók részéről, hogy a filmben gyakran felbukkanó narrátor figurája nem más, mint maga Arany János, pontosabban a szellemalakja. Sodró és elemi erejű képek ragadják magukkal a nézőt az első pillanatoktól kezdve, s ez a lendület egészen a stáblista feltűnéséig kitart.
A karakterek kitűnően vannak ábrázolva, nekem személyes kedvencem Miklós „rókalelkű” bátyja, Toldi György, akit egészen elképesztő árnyalatokkal jelenítenek meg. De hasonlóan emlékezetes a cseh vitéz karaktere is, aki félig-meddig robotnak tűnik a vörösen izzó szemeivel, de senki ne gondoljon az amerikai tucatrajzfilmek robotjaira, ez a figura összehasonlíthatatlanul több ezeknél. Egyszerűen démonikus.