A Süddeutsche Zeitung egyik interjújában Hildegard Müller, a Német Autóipari Szövetség elnöke egészen gyászos képet fest a jelenlegi helyzetről. Mint mondta, mind a hagyományos, mind az elektromos járművek ágazatában folyamatos termelési fennakadásokat okoz az ellátási láncok bizonytalansága: utóbbiban elsősorban a speciális alapanyagok és a chiphiány a probléma forrása, amely azt eredményezi, hogy a gyártók igyekeznek utolérni magukat a már folyamatban lévő megrendelésekkel, ám tervezni egyre nehezebben tudnak, mivel az újak száma erősen megcsappant, az eladási mutatók pedig kezdenek visszafogottá válni.
A hanyatlás oka elsősorban az energiaköltségek soha nem látott szintű emelkedése.
A Német Autóipari Szövetség tagvállalatainak 10 százaléka jelenleg is likviditási gondokkal küzd, további egyharmaduk pedig jelentős fizetőképességi problémákat prognosztizál az elkövetkezendő hónapokra.
Ennek köszönhető, hogy a tagvállalatok fele törli vagy elhalasztja a tervezett beruházásait – de olyan is akad, amelyik külföldre költözteti a gyártókapacitását. „Németország ipari versenyképessége drámai mértékben romlik” – mutatott rá Müller, aki a válságkezelés első és legfontosabb lépéseként az energiaköltségek csökkentését nevezte meg. Mint mondta, sürgősen alacsonyabb szintre kell nyomni az energiaárakra ráterhelt illetékeket, ennek érdekében pedig minden áramtermelő létesítményt haladéktalanul csatasorba kell állítani.
Ezzel a véleményével nagyjából minden piaci szereplő egyetért, ám a német kormány hajthatatlan az atomerőművek ügyében: bár az év végére ígért teljes erőműleállást két reaktor tekintetében jövő tavaszig eltolták, a létesítmények teljes kapacitására most nagyobb szükség lenne, mint bármikor az elmúlt évtizedekben, hiszen a cél immár az ország gazdasági működésének életben tartása. „Nagyon kemény idők jönnek. A jövőben magunknak kell megoldanunk a problémáinkat, ez most nem az a helyzet, amikor energetikai kérdésekben ideológiai vitákat engedhetnénk meg magunknak” – hangsúlyozta, hozzátéve: sokkal súlyosabb már a helyzet annál, hogy meg lehetne oldani a kormány tűzoltási javaslataival, amelyek kétperces zuhanyzásról, a fűtőtestek teljesítményének levételéről és kevesebb autóhasználatról szólnak.