Kínos: szabálysértésre buzdíthat az új fővárosi propagandaanyag

2022. augusztus 16. 06:00

Szakmai szemmel sem sikerült túl jól Karácsony Gergelyék legújabb, biciklizést népszerűsítő videója. A nézőknek egy konkrét közlekedési szabálysértést mutat be a BKK.

2022. augusztus 16. 06:00
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Augusztus 9-én osztotta meg közösségi oldalán Budapest Városháza azt a BKK-s videót, amely a nagykörúti kerékpársávok újbudai folytatását hivatott bemutatni, miután elkészült a felújítás az Október huszonharmadika és az Irinyi József utcában, amelynek részeként kerékpársávokat is kialakítottak.

Bár a Pest és Buda közötti kerékpáros korridor itt még nem készült el, a fővárosi közlekedési cég bejegyzése azt állítja, immár „Újbuda, Ferencváros és az ezekhez kapcsolódó területek között is gyorsan, kényelmesen és biztonságosan lehet kerékpárral közlekedni”. A videóban pedig látható egy jótanács is, íme:

A nagykörútra festett kerékpárkorridorok – amelyeket a Karácsony Gergely-féle városvezetés kezdeményezett – nem pusztán az autóval közlekedőknek okoznak gondot, forgalmi káoszt, közlekedésbiztonsági kérdéseket is felvetnek. A kerékpársávok ugyanis nincsenek fizikai akadállyal elválasztva az autós forgalomtól, így mindkét fél számára fokozott figyelmet igényel a közlekedés – autósok szempontjából például a mellékutcákba való behajtásokkor –, de a biciklisekre ez különösen igaz.

A fent hivatkozott videón látható, ahogy a biciklisek a kerékpársávból indulva felhajtanak a Petőfi híd igencsak zsúfolt járdájára. A hídon átérve előbb ismét kiszélesedik az alapvetően gyalogosok számára fenntartott útszakasz, majd a budai oldalon már kerékpárúton haladhatnak tovább a biciklisták. Adódik tehát a kérdés, át lehet-e hajtani kerékpárral a Petőfi hídon úgy, hogy az szabályos legyen, és a gyalogosokat sem zavarja.

A Mandiner.hu által megkérdezett közlekedési szakértő szerint a KRESZ világosan fogalmaz.

Csak akkor szabad lakott területen belül a járdán biciklivel közlekedni, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan.

„Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan (…), kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.” De – teszi hozzá, és ahogy arra a kerékpáros klub is felhívja a figyelmet – ilyenkor is fokozott figyelemmel ajánlott közlekedni.

A BKK-s videó esetében nem áll fenn az a helyzet, hogy a párhuzamos út biciklis közlekedésre alkalmatlan, így a fővárosi videó lényegében szabálysértést mutat be; vagy, ha a felvétel oktató-, ismeretterjesztő jellegét nézzük, egyenesen szabálysértésre buzdít.

Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor a kerékpárosnak óhatatlanul fel kell hajtania a gyalogosok számára kijelölt útszakaszra – például egy sajnálatos közúti baleset esetén –, mondja a szakértő, de ilyenkor is le kell szállni az eszközről, ami a KRESZ szerint járműnek minősül, így alapvetően az úton van a helye. „Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni” – olvasható a szabálykönyvben.

A helyzet annak fényében is érdekes, jegyzi meg a szakértő, hogy bár gyorsított felvételről van szó, az szinte majdnem biztos, hogy a járdán nem 10 km/óra sebességgel haladnak a biciklik. És vannak ugyan budapesti hidak – mint a Margit vagy a Rákóczi –, ahol vannak kerékpársávok, utak kialakítva, de általában itt sem biztosított az a fajta biztonságos környezet, amit egy teljesen elhatárolt kerékpárút tudhat adni a közlekedőknek.

Emlékezetes, a főpolgármester tavaly tavasszal a Deák Ferenc téren tartott egy sajtónyilvános eseményt, ahol mások mellett doktori végzettségéről kérdezték volna az újságírók, de nem reagált.

Karácsony akkor kerékpárral távozott a helyszínről, majd lazán áthajtott egy piros lámpán.

Nyitókép: Facebook

Kapcsolódó cikkek

Összesen 87 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csulak
2022. augusztus 16. 10:55
Baloldaltol csak a hazudozasban es lopasban lattam profizmust ! SOHA TOBBE BALOLDALT !
Krupp Skya
2022. augusztus 16. 10:35
Hogy hívják a kerékpáros macit? Bicigrizli,
Fehér Agyar
2022. augusztus 16. 10:19
Én bringával járok napi szinten a fővárosban, és sohasem tekerek járdán. Hídon pedig csak kivételes esetben kelek át (3 évente egyszer), de a a legutóbb, mikor átkeltem a Margit hídon, megmondom őszintén, nem mertem a kerékpársávban menni. Az autók lényegében a kerékpársávban mennek, és nem 30 km-es sebességgel, mint a szervizúton, amihez hozzá vagyok szokva, hanem sok esetben még a 60 km-es korlátozást sem betartva. Persze mindig vannak gyalogosok, akik ordibálnak a járdán tekerésért, akkor is, ha tök lassan megyek. Éppen ezért hídon biztosan nem kelnék át napi szinten. Nem hiányzik ez a feszültség
Orange79
2022. augusztus 16. 10:19
Ezt a kajla balfaszt megint biciklire ultettek?!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik