Szakmai szemmel sem sikerült túl jól Karácsony Gergelyék legújabb, biciklizést népszerűsítő videója. A nézőknek egy konkrét közlekedési szabálysértést mutat be a BKK.
Augusztus 9-én osztotta meg közösségi oldalán Budapest Városháza azt a BKK-s videót, amely a nagykörúti kerékpársávok újbudai folytatását hivatott bemutatni, miután elkészült a felújítás az Október huszonharmadika és az Irinyi József utcában, amelynek részeként kerékpársávokat is kialakítottak.
Bár a Pest és Buda közötti kerékpáros korridor itt még nem készült el, a fővárosi közlekedési cég bejegyzése azt állítja, immár „Újbuda, Ferencváros és az ezekhez kapcsolódó területek között is gyorsan, kényelmesen és biztonságosan lehet kerékpárral közlekedni”. A videóban pedig látható egy jótanács is, íme:
„A híd járdája nem kerékpárút, fokozott óvatossággal tekerj!”
A nagykörútra festett kerékpárkorridorok – amelyeket a Karácsony Gergely-féle városvezetés kezdeményezett – nem pusztán az autóval közlekedőknek okoznak gondot, forgalmi káoszt, közlekedésbiztonsági kérdéseket is felvetnek. A kerékpársávok ugyanis nincsenek fizikai akadállyal elválasztva az autós forgalomtól, így mindkét fél számára fokozott figyelmet igényel a közlekedés – autósok szempontjából például a mellékutcákba való behajtásokkor –, de a biciklisekre ez különösen igaz.
A fent hivatkozott videón látható, ahogy a biciklisek a kerékpársávból indulva felhajtanak a Petőfi híd igencsak zsúfolt járdájára. A hídon átérve előbb ismét kiszélesedik az alapvetően gyalogosok számára fenntartott útszakasz, majd a budai oldalon már kerékpárúton haladhatnak tovább a biciklisták. Adódik tehát a kérdés, át lehet-e hajtani kerékpárral a Petőfi hídon úgy, hogy az szabályos legyen, és a gyalogosokat sem zavarja.
A Mandiner.hu által megkérdezett közlekedési szakértő szerint a KRESZ világosan fogalmaz.
„Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan (…), kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.” De – teszi hozzá, és ahogy arra a kerékpáros klub is felhívja a figyelmet – ilyenkor is fokozott figyelemmel ajánlott közlekedni.
A BKK-s videó esetében nem áll fenn az a helyzet, hogy a párhuzamos út biciklis közlekedésre alkalmatlan, így a fővárosi videó lényegében szabálysértést mutat be; vagy, ha a felvétel oktató-, ismeretterjesztő jellegét nézzük, egyenesen szabálysértésre buzdít.
Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor a kerékpárosnak óhatatlanul fel kell hajtania a gyalogosok számára kijelölt útszakaszra – például egy sajnálatos közúti baleset esetén –, mondja a szakértő, de ilyenkor is le kell szállni az eszközről, ami a KRESZ szerint járműnek minősül, így alapvetően az úton van a helye. „Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni” – olvasható a szabálykönyvben.
A helyzet annak fényében is érdekes, jegyzi meg a szakértő, hogy bár gyorsított felvételről van szó, az szinte majdnem biztos, hogy a járdán nem 10 km/óra sebességgel haladnak a biciklik. És vannak ugyan budapesti hidak – mint a Margit vagy a Rákóczi –, ahol vannak kerékpársávok, utak kialakítva, de általában itt sem biztosított az a fajta biztonságos környezet, amit egy teljesen elhatárolt kerékpárút tudhat adni a közlekedőknek.
Emlékezetes, a főpolgármester tavaly tavasszal a Deák Ferenc téren tartott egy sajtónyilvános eseményt, ahol mások mellett doktori végzettségéről kérdezték volna az újságírók, de nem reagált.
Nyitókép: Facebook