Merre visz a Razoni útja?

2022. augusztus 2. 15:03

Stier Gábor
Moszkva tér
Az sem teljesen igaz, hogy az ukrán gabona kiesése önmagában éhínséghez vezet, hiszen Ukrajna részesedése 6-8 százalékos a globális piacon.

„A háború kirobbanása óta először futott ki gabonával teli hajó az ukrajnai kikötőkből. Ezzel egyben megdőlt az a tétel is, miszerint Oroszország fegyverként használja a háborúban az élelmiszert. A Sierra Leone-i zászló alatt hajózó Razoni teherszállító Odesszából indult, és a rakterében 26 ezer tonna ukrán kukoricát szállít, és a tervek szerint ma elér az isztambuli ellenőrző pontra, majd folytatja útját a libanoni Tripoli felé. A Razonin kívül még 16 hajó közeli indulására számítanak az isztambuli megállapodásban rögzített három kikötőből.

Még július közepén egyezett meg Törökország valamint az ENSZ közvetítésével Ukrajna és Oroszország a fekete-tengeri ukrán gabonaexport újraindításáról. A hírekben emellett kissé elsikkadt, hogy ezzel egyidejűleg Oroszország is engedélyt kapott egy megállapodás keretében arra, hogy a nyugati szankciók ellenére mezőgazdasági termékeket és műtrágyát exportálhasson. A két egyezmény célja, hogy enyhítse a globális élelmiszer válságot, és elkerülhetővé váljon az éhínség.

A hír örömteli, ám azt tudni kell, hogy a válság már jóval korábban megkezdődött, háború csak tovább lökte felfelé a 2020 vége óta emelkedő élelmiszer árakat. Az sem teljesen igaz, hogy az ukrán gabona kiesése önmagában éhínséghez vezet, hiszen Ukrajna részesedése 6-8 százalékos a globális piacon. Oroszország ezzel szemben már a globális piac 17 százalékát fedi le”.

Nyitókép: MTI/EPA

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 45 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés