Az autózás nem szabadságjog

2022. május 26. 19:24

Bazsó Bálint
Azonnali.hu
Budapest közlekedésének fejlesztése nem osztályharc, hanem szakmai kérdés.

„Az autós forgalom korlátozás a budapesti rakparton korlátozás, nem hadüzenet, Budapest közlekedésének fejlesztése pedig nem osztályharc, hanem szakmai kérdés.

A közlekedésfejlesztés – különösen Budapesten és az agglomerációban – jóval komplexebb feladat annál, minthogy egy kiragadott példát véres kardként lóbálva hergeljük a saját kis buborékunkat.

Pontosan ilyen téma a rakparti autóforgalom kérdése, amely bár időről időre előkerül, a megoldáshoz egyáltalán nem vihet közelebb, hiszen nem magáról a problémáról beszélünk: ez ugyanis jóval összetettebb és bonyolultabb kérdés annál, hogy lezárunk-e egy belvárosi utat vagy sem.

Nem kell közlekedésmérnöknek lenni ahhoz – sőt, elég hozzá mindenhez is értő újságírónak lenni –, hogy tudjuk: a rakpartok lezárásának kérdésköre önmagában értelmezhetetlen, a fővárost és túlterjeszkedő agglomerációjának közlekedési gondjait csak egy rendszerben lehet megoldani, a problémára pedig a közösségi közlekedés, azon belül pedig a kötött pályás rendszerek fejlesztése a megoldás.

Bár 2022-ben ez az állítás még leírva is fájdalmasan banális, mégis úgy tűnik, hogy időnként meg kell ismételni, különösen annak fényében, időről időre felröppen a belvárosi közúti kapacitások bővítése (gondoljunk csak a Galvani és Aquincumi hidakra), amelyekkel sok-sok százmilliárd forint elégetésével további autókat rá az amúgy is túlterhelt belvárosra 0ľ ahelyett, hogy ezeket a forrásokat az agglomeráció és főváros kötött pályás kapcsolataira fordítanánk.”

Nyitókép: Ficsor Márton/Mandiner

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 191 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Senki nem rak rá a városra autókat, mert azok itt vannak a városban. Az elmúlt évtizedben, hála a gazdasági növekedésnek, az autók száma megtöbbszöröződött a fővárosban és az agglomerációban. És az emberek használni szeretnék, mert az autó a szabadságunkat és a kényelmünket, együtt a jólétünket növeli. Olyan helyekre is elmehetünk, olyan gyorsan és közvetlenül, ahogy autó nélkül nem. Az autózás korlátozása ugyanúgy a szabadságunk korlátozása, ahogy a városi autóforgalom bővülése is a szabadságunk korlátozását jelenti, csak másokét, máskor és máshogy. A megoldás felé valóban a közösségi közlekedés sűrítése, új kötöttpályás vonalak létrehozása, a meglévők gyorsítása, korszerűsítése vezetne. Ez rengeteg pénz. Addig azonban az ideológikus útlezárások nem jelentenek semmilyen megoldást, csak fokozzák a problémát.

Azok akkor és ott alighanem valamilyen munka miatt állnak dugóban. Ez így volt 20-30 évvel ezelőtt is, amikor még nem épült ki az M0. A rakpartok viszont a város legfontosabb átmenő és kivezető közlekedési útjai közé tartoznak, nem csak munkanapokon.

Igen, és ez így van a város bevezető útjai mellett is, ahol át lehetne szállni a tömegközlekedésre. Ingyenes P+R parkolóházakat sehol nem építettek és a lehetséges területeket lassan beépítik mással. Budapest és az agglomeráció közúti közlekedési összeomlás felé halad. Ha már elkezdték volna a szükséges beruházásokat, az is késő lenne, de még csak el sem gondolták.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés