Az elmúlt évtizedek technológiai újdonságai nem vezettek jelentős gazdasági növekedéshez. Sőt azok a nagyvállalatok, amiket a nyilvánosság a haladás és a fejlődés fogalmaival azonosít, valójában visszafogják a jólétet. Lépni kell a piac túlhatalma ellen – figyelmeztet Jan Eeckhout közgazdászprofesszor.
Jan Eeckhout a katalán Pompeu Fabra Egyetem professzora, érdeklődési területe a gazdasági dinamikák világa, különös tekintettel a munkaerőpiac változásaira. Szerzőnk a munkanélküliség, a képzettségi trendek és a nagyvárosok közötti nemzetközi verseny tanulmányozása során izgalmas felfedezést tett. Szerinte azok a kiemelkedően sikeres technológiai nagyvállalatok, amiket a fősodratú nyilvánosság a haladás és a fejlődés fogalmaival azonosít, valójában visszafogják a gazdasági növekedést. Hogyan lehetséges ez?
The Profit Paradox (profitparadoxon) című új könyvét Eeckhout arra az ellentmondásra építi, hogy bár 1980 óta látványosan nőtt a világgazdaság termelékenysége, a munkavállalók ebből nem vagy alig érzékelhettek valamit. A megkapó technológiai újdonságok nem vezettek jelentős gazdasági növekedéshez – miközben a Google vagy az Amazon globális monopóliummá vált, egyes kiterjedt csoportokban (például szakmunkások és főiskolai végzettségűek) még csökkent is az átlagos jövedelem szintje. Közhely, hogy a koronavírus-járvány felerősítette az évtizedek óta megfigyelhető trendeket. Ez mostani témánkra is igaz: a munkahelyek elsősorban az alacsonyan képzett munkavállalók körében tűntek el, s miközben a domináns cégek virágoztak, számos kisvállalkozás kényszerült bezárni a boltot.
Hol tart Magyarország az MI nyújtotta lehetőségek alkalmazásában? Mely szektorokat érinti ez a technológiai áttörés a leginkább? Hogy áll e terület jogi szabályozása? Utánajártunk.
„Van egy olyan rossz érzésem, mintha valaki betört volna az otthonunkba és ellopott volna valamit” – reagált az OpenAI kutatási igazgatója arra, hogy a Meta az elmúlt két hétben nyolc alkalmazottjukat csábította el. A cég most „újrakalibrálja” a fizetéseket, és kreatív módszereket keres a tehetségek megtartására.
A kínai fogyasztók körében hatalmas lojalitás épült ki a hazai márkák iránt, például mióta a Huaweit amerikai szankciók sújtják, sok vásárló hazafias gesztusként a cég termékeit választotta az Apple helyett. A „Made in China” immár a megbízhatóság és az innováció szinonimájává vált a hazai piacon, amit mutat az is, hogy a kínai televízió- és háztartásigép-márkák, a Haier, a Hisense, a Midea és társaik az eladásokat tekintve belföldön rég megelőzték az egykori nyugati kedvenceket.
De nem csak Trump viselkedése érintette meg, új könyve athéni bemutatóján elárulta, előfordult, hogy sírva fakadt a görögországi gazdasági helyzet miatt.
Be nem jelentett luxus utazások, értékes ajándékok, de az OLAF szerint nem kell aggódni.
p
0
0
3
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 1 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Karvaly
2022. május 03. 07:23
Volt egy elemzés, miszerint Kínában a mindenkori vezetés a középosztály kiszélesítését tekinti elsődleges feladatának, aszerint engedi szabadon vagy korlátozza a cégek működését is.
Erre nincs rálátásom, viszont arra találtam adatot, hogy a kínai középosztály mérete már 770 milliós. Ha ez igaz, akkor már arányaiban is megelőzi az USA-t, a cikkben bemutatott könyv alapján ez nem is hihetetlen.