Nem csal, nem hazudik

2022. április 27. 19:53

Kéri Gáspár írása a Mandiner hetilapban.

Negyven év a fotográfiában, aktuálisan a magyar riport- és dokumentarista fotó életében felfoghatatlanul sok idő. Nemcsak rendszert változtattunk időközben, de maga a technika és a műfaj is teljes átalakuláson ment át, a mindenkori társadalom és a fotó kölcsönhatásairól, a jogi környezet teljes átalakulásáról, a felvételek publikálásának lehetőségeiről nem is beszélve. A fotózsurnalizmus 20. század eleji első diadalmenete óta a fotó hatalom. Egy jó riport, esszé vagy dokumentarista sorozat nem csal, nem hazudik, a valóságot közvetíti a fényképész egyedi, a legnagyobbak esetében összetéveszthetetlen látásmódján keresztül. Hazánkban 1981-ben rendezték az első Magyar sajtófotó kiállítást, idén pedig a negyvenediket fogják megnyitni a hónap végén a Magyar Nemzeti Múzeumban. E kiállítások anyaga minden esetben az előző év legkiválóbb sajtófotóiból válogat. Most azonban egy olyan tárlatról beszélünk – Válogatás 40 év legjobb magyar sajtófotóiból –, mely a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya elnökségének kezdeményezésére, az elmúlt négy évtized sajtófotó-kiállításaira emlékezik a Capa Központban (kurátor: Bánkuti András). A százhuszonhárom kiállító fotográfus közül többen már nem élnek, vagy a nagy öregek táborát erősítik, mások pedig a középgenerációt és a legfiatalabbakat képviselik. Egy dolog azonban mindenképp összeköti őket: felvételeikkel részt vettek az elmúlt évek vagy évtizedek sajtófotós seregszemléinek valamelyikén vagy akár mindegyikén. A kiállítás anyagán keresztül világossá válik mindannyiunknak, hogy az információk közlésén túl egy jó sajtófotó érzelmeket vált ki, elgondolkodtat, és vitára sarkall. A Capa Központban most negyven év magyar sajtófotói nyomán saját közelmúltunk is megelevenedik. 

(Válogatás 40 év legjobb magyar sajtófotóiból. Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, május 29-ig)

Horváth Péter: A berlini fal, 1989 (B), Szabó Barnabás: A sorompó még lent, 1989 (J) <br> Fotó: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

Nyitóképen: Balogh László: Ramallah, 2002. Fotók: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés