Piros Saab a hokkaidói tájban

2022. március 16. 19:41
Március közepén mutatják be a hazai mozik Murakami Haruki Vezess helyettem című novellája nyomán készült azonos című filmet. Rjúszuke Hamagucsi rendezése a hűtlenség, a gyász, az elfogadás és a gyógyulás kérdésein túl a művészet igazságának útkereséseit járja végig.

Kéri Gáspár írása a Mandiner hetilapban

Tűzpiros Saab 900 hasít a télbe forduló japán tájban. Az anyósülésen Kafuku, a negyvenes évei végén járó, ünnepelt színpadi színész-rendező ül, autóját a korábban vonakodva felfogadott sofőr, a huszonéves Miszaki vezeti. Csehov ijesztő, mondja a lánynak a rendező, majd így folytatja: amikor kimondod a sorait, kihozza belőled az igazi énedet. A Ványa bácsi próbái szakadtak nemrég félbe, amit Kafuku egy hirosimai színházi fesztivál felkérésére rendez. A néhány napos kényszerű szünetben útjuk Hokkaidóra, a szigetország másik végébe, Miszaki gyermekkorának helyszíneire vezet. Mindketten traumáikat dolgozzák fel: Miszaki évekkel ezelőtt vesztette el egyszerre szörnyeteg és gyermekien tiszta édesanyját, Kafuku felesége, a színésznő és forgatókönyvíró Oto pedig két éve lépett ki az árnyék­világból. Oto nem egyszerűen lelki társ, de az alkotásban is megkerülhetetlen szereplője volt Kafuku életének. Oto elbeszéléseinek ihlető forrása szenvedélyes szeretkezéseik alkalmai voltak, a történeteket másnap reggel férje diktálta vissza neki. Dacára annak, hogy a köztük lévő bensőséges kapcsolat, vele a feltétlen szeretet mindvégig megkérdő­jelezhetetlen volt, Oto más férfiakkal is lefeküdt azért, hogy új történetek szülessenek. A szeretőkről férje is tudott, noha végig teljes hallgatásba burkolózott. A váratlanságból érkező halál nem sokkal azután ragadta magával a nőt, hogy jelezte férjének, valami fontosat szeretne vele megbeszélni. A gyász, vele a végül ki nem mondott szavak hiányának súlya két év után is nyomja a rendező lelkét, a gyógyuláshoz vezető folyamat az egyik meghatározó vezérmotívuma a szerteágazó kérdéseket boncolgató mozinak. Rjúszuke Hamagucsi filmje a Saabban egymás előtt fokozatosan megnyíló férfi és a fiatal nő alapmotívumát vette át az irodalmi alapanyagból.

Nyitókép: Mozinet

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés