A másik, hogy érdemes a gyerekeknek megmutatni térképen, hol zajlik a háború. A kisebbeknek fogalma sincs erről, hol van Ukrajna, mennyire van messze, ami még inkább misztifikálja az egész helyzetet. Jó, ha látják, közel van, de annyira azért nem. Érdemes arról is beszélni, hogy háborúk sajnos eddig is zajlottak, de aztán valahogy ki tudtak békülni a felek. „A háború a gyerekek számára ködös kifejezés. Gondoljunk csak bele, már a harminc-negyvenes korosztálynak sincs róla saját tapasztalata, csak a nagyszülők elmondásaiból ismerik, de a mi gyermekeinknek már annyi sem” – mutat rá Szmolka Orsolya. Ezért nagyon fontos tisztába kerülni a történet földrajzi részével is.
A járvánnyal összehasonlítva a mostani helyzetet, a pszichológus azt mondja,
a háborús állapot sokkal direktebb félelmet képes kiváltani.
A hozzá forduló kliensek hozzáállása is rendkívül széles skálán mozog, vannak, akik már útlevelet csináltatnak, és azon gondolkodnak, hogy kivegyék-e a pénzüket a bankból, és persze vannak, akik azt mondják, messze van az, nem eszik olyan forrón a kását. Felhívja a figyelmet arra, hogy nem borítékolható, hogy a nyugodtabb szülők gyermeke ugyanígy érez majd, ezért is nagyon fontos, hogy adjunk teret nekik a beszélgetésre. Ellenkező esetben félő, hogy félelmeiket a saját képzeletük segítségével töltik ki, ami jellemzően borúsabb összképet szül, mint a valóság.
Nagyon jó, ha segítünk a menekülteknek, és ebbe bevonjuk a gyermeket is. A segítés nemcsak érzékenyíti őket mások problémái iránt, de megkapják a kompetenciaérzést is. Vagyis nem azt érzik, hogy csak úgy történnek körülöttük a dolgok, és nincs ráhatásuk. Ha bekapcsolódunk önkéntes folyamatba, azt érezhetjük, hogy a világ jobb hely lett egy kicsit, és ez az érzés óriási erőt tud adni. A gyerekek pedig elsajátíthatnak egy nagyon fontos megküzdési stratégiát.