Ön az a típus, aki bent ül az előadásain?
Ritkán. A bemutatóra nem ülök be soha. Azt a tehetetlenségi állapotot nehezen viselem, és megfertőzni sem akarom a munkatársaimat a szorongásommal. A próbafolyamat ideje alatt lezajlik minden, ami az előadás szempontjából lényeges, attól a pillanattól kezdve, hogy felment a függöny, és interakcióba kerül a mű és a néző, én megszűnök hasznos közvetítőnek lenni. Ha jól építkeztünk, állnia kell a háznak, ha nem, még csak támasz sem lehetek az esetleges vészhelyzetben. Úgy az ötödik-hatodik előadást tekintem meg, akkor már látom az eredményt, és esetleg némi finomhangolásra is sor kerülhet.
Melyik színészt preferálja: aki könnyebben instruálható vagy aki inkább önjáró?
A nagyvonalú játszótársakat kedvelem, azokat, akik őszintén, teljes odaadással, mégis szabadon tudnak létezni a színpadon. Szeretem a figyelmes színészeket, a kísérletező kedvűeket, a megbízható partnereket és legfőképpen azokat, akik örömmel és alázattal, gyermeki módon osztoznak a játék gyönyörűségében. Hála az égnek, sok csodálatos színésszel dolgozhattam együtt.
Ahogy a színészeknél a szerepálom, van olyan darab, amelyet mindenképpen szeretne megrendezni?
Vannak olyan művek, amelyek megszólítanak, olyan témák, amelyek folyamatosan kísértenek, ezek előbb-utóbb színpadra kerülnek. Tudom, hogy egyszer le kell ülnöm Hamlettel beszélgetni, ha majd eljön az ideje, remélem, ihletett állapotomban talál.
Volt olyan előadása, amit kudarcnak élt meg? Mit jelent önnek a kudarc?
Volt. A legnagyobb kudarc a sikertelen próbafolyamat, ha nem történik meg a találkozás. Olyankor az sem vigasztal, ha az előadás történetesen jó lett.
Tervez hazaköltözni, vagy végleg letelepedett Budapesten?
Semmit sem tekintek véglegesnek. Már hetedik éve itt élek, szeretem ezt a várost, de az utazásban még nem fáradtam el. Állandó mozgásban vagyok, tanítok Kolozsváron, rendezek Bukarestben, a litvániai Alytusban, Székelyudvarhelyen és Kaposváron, bárhol, ahová jó szívvel hívnak.
Hogy egyeztethető össze ez a habitus a családdal?
Elfogadtak a hiányommal együtt.
Nem is szeretne többet?
De, bevallom, néha erősen kísért az állandóság nyugalma, aztán azon kapom magam, hogy ismét csomagolok. Félek, várat még magára a tóparti édes semmittevés.
Jászai Mari-díjas. Magyarországon a díjak és kitüntetések kapcsán mindig megindul a sárdobálás. Önt érte bármiféle kritika vagy sérelem?
Nem bántottak, hadd gondoljam naivan és szerénytelenül azt, hogy ezt a díjat az eddigi munkámért adományozták. Gratuláltak jobbról is, balról is, nem kellett magyarázkodnom, megjegyzem, nem is tettem volna. A sárdobálás nem hoz lázba, a párbeszéd, a kölcsönös tisztelet híve vagyok, és hülyékkel nem szkanderezem.
Szabó K. István
1977. június 21-én született Zsibón. Jászai Mari-díjas rendező, színházigazgató. 2000-ben végzett a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem rendező szakán, majd a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház főrendezője, művészeti vezetője, 2004-től igazgatója lett. 2005-től a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház főrendezője, 2011-től 2015-ig pedig a nagyváradi Szigligeti Színház főrendezője, művészeti igazgatója volt. Jelenleg szabadúszó.
1977. június 21-én született Zsibón. Jászai Mari-díjas rendező, színházigazgató. 2000-ben végzett a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem rendező szakán, majd a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház főrendezője, művészeti vezetője, 2004-től igazgatója lett. 2005-től a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház főrendezője, 2011-től 2015-ig pedig a nagyváradi Szigligeti Színház főrendezője, művészeti igazgatója volt. Jelenleg szabadúszó. Nyitókép: Ficsor Márton