Az MTI-nek küldött tájékoztatás szerint a csökkenő fogyasztói igények miatt megszűnik a telefonkönyvek egyetemes szolgáltatás-jellege, a szolgáltatóknak 2022-től már nem kötelező könyv vagy adathordozó formájában megjelentetni az előfizetők adatait – olvasható az NMHH közleményében. Piackutatásuk alapján 2017-ben még közel 60 ezer telefonkönyvet nyomtattak, 2020-ban azonban már 17 ezernél is kevesebbet, és felére esett vissza a fogyasztók által átvett névjegyzékek száma. Ennél is meredekebben zuhan az elektronikus adathordozón (CD-n) terjesztett telefonkönyvek száma, 31 ezerről mindössze 2500-ra, ami 92 százalékos csökkenést jelent. Az érdeklődés hiánya több okra is visszavezethető, azonban ezeknek van egy közös nevezője, az internet – fogalmazott az NMHH.
A ludas: az internet
Az online tudakozók mellett komoly konkurenciát jelentenek a netes keresők és a közösségi oldalak, amelyek megkönnyítik egy-egy személy vagy szolgáltatás megtalálását. Az okostelefonok és a mobilnet széleskörű elterjedése tovább gyorsította ezt a folyamatot, ma már, ha fel akarunk hívni valakit, a telefonunkon is rákereshetünk több platformon is - mutatott rá a hírközlési hatóság. A három nagy távközlési szolgáltató mindegyike rendelkezik saját online tudakozó szolgáltatással, ahol név, cím vagy telefonszám alapján is lehet keresni.