Tölgyessy Péter lerántotta a leplet Magyar Péter fondorlatos tervéről
A mostani műsorban is borsot tört Gulyás orra alá az egykori politikus.
Rengeteg pénzt öltek Karácsony Gergely előválasztási kampányába. A főpolgármester szerint ez a több száz millió forint nem pénzkidobás, azt a politikát építette, amit az első fordulóban képviselt.
„Az a pénz, amit elköltöttem az előválasztási kampányban, azt a politikát építette az első fordulóban, amit képviseltem. És most azért vagyok itt, hogy ezt a politikát, annak stafétáját átadjam valakinek, akiről tudom, hogy el is fog vele jutni a célba” – reagált Karácsony Gergely múlt hét pénteken arra az újságírói kérdésre, amely azt firtatta: mennyit költött a miniszterelnök-jelölti kampányára; nem érzi úgy, hogy a kifizetett összeg kidobott pénznek számít visszalépését követően. Az ellenzéki városvezető leszögezte,
az egykori ellenfele, Márki-Zay Péter által említett közel 500 millió forintos kampánybüdzsé nem igaz, „ennél jóval szerényebb” összegről van szó,
azonban konkrét számot nem volt hajlandó említeni.
Amint arra Kerényi György, az MSZP korábbi kommunikációs igazgatója utalt a Szabad Európa felületén megjelent cikkben, „aki beletett több száz millió forintot Karácsony kampányába, az nem arra adta, hogy visszalépjen”. Hogy ki vagy kik lehetnek a főpolgármester szponzorai, nem derült ki az elemzéséből. Az viszont biztos, hogy a Párbeszéd társelnöke által is gründolt 99 Mozgalom Egyesület – amit a városvezető és Bajnai Gordon volt miniszterelnök háttérembere, Perjés Gábor jegyeztetett be június 22-én a bíróságon – jelentős összegekkel járult hozzá kampányához. Hogy ezt a szervezet milyen forrásokból tehette meg, szintén homály fedi.
Cikkünk közlése előtt kérdéseket tettünk fel a Főpolgármesteri Hivatalnak és a 99 Mozgalomnak. Arra szerettünk volna választ kapni, készült-e pontos pénzügyi kimutatás Karácsony Gergely előválasztási kampányáról; mekkora összeget költöttek a kormányfőjelölti kampányra; miből tudták finanszírozni a közösségi médiában megjelenő hirdetéseket, az utcai óriásplakátokat, szórólapokat, valamint egyéb kampányrendezvényket, mozgósító kampányokat. A 99 Mozgalom egy korábbi megkeresés kapcsán úgy reagált: „az egyesületeknek a nyilvánosság illetve az átláthatóság érdekében be kell számolniuk az adományok felhasználásáról a 350/2011. (XII. 30.) Korm. rendelet 5. § 3) bekezdés szerint. Ez határidőre meg fog történni a 99 Mozgalom honlapján.”
Frissítés: Kérdéseinkre reagált a Fővárosi Önkormányzat. Mint írják, Karácsony Gergely kampányát és az előválasztást a 99 Mozgalom és a miniszterelnök-jelöltet támogató pártok finanszírozták. „A kampányköltéseket a törvényben előírt határidőig nyilvánosságra hozzuk, a jövő héten a 99 Mozgalom költései a mozgalom honlapján – szintén a jogszabályokban előírtaknak megfelelően – nyilvánosak lesznek” – teszik hozzá.
Ahogy arról a Mandiner beszámolt, miközben Orbán Viktor egyetlen forintot sem költ közösségi oldalára, Karácsony az ellenzéki kormányfőjelöltek közül is kiemelkedő összegeket fordított profiljára. A Facebook-hirdetéstár adatai alapján 2019. április 15. és 2021. október 11. között
Ez összességében 144 millió 477 ezer 818 forint, amelyből csak a kormányfőjelölti kampányra ment száztizennégy millió. Volt időszak, amikor a városvezető oldalának hirdetésére hetente több 10 milliót költöttek – szeptember 24. és október 11. között egészen pontosan 21 millió 509 ezer 598-at –, de ez a kampány Karácsony október 8-i kapitulációjával alább hagyott. Ennek ellenére a főpolgármester szabadságot vett ki, hogy elkísérje Márki-Zayt a kampányrendezvényeire.
A Facebook mellett a Google adatai szerint is a 99 Mozgalom dominált a Karácsony-féle hirdetéseknél. Mint az átláthatósági jelentés mutatja, a szervezet július óta 26 millió 460 ezer forintot fordított reklámokra.
Az online reklámok mellett Karácsony és a stábja több óriásplakát-kampányt is indított ebben az évben. A Magyar Hang ennek nyomán arról írt, a Nem adjuk a jövőnket! kampány ára 25 millió forint körül mozgott, ez hétszáz óriásplakátot, háromszáz City Lightot, valamint ezer B1-es posztert jelentett. Csakhogy a Nem adjuk a jövőnket! kampánynak több hulláma is volt, szeptember mellett októberben is frissítették a hirdetéseket.
Továbbá az általunk megkérdezett reklámszakértő szerint ez a 25 millió forint is alábecsült összeg lehet, mivel ma a piac 20 és 130 ezer forint közé teszi az óriásplakátok havi bérleti díját, Karácsony hirdetései pedig frekventált pontokon jelentek meg, így árajánlattól és kedvezményektől függően egy-egy plakáthely havi bérleti díja elérheti átlagosan a 80 ezret.
és ebbe még nincs bekalkulálva a 99 Mozgalom által említett háromszáz City Light és az ezer B1-es poszter. Természetesen ez a hetvenezres összeg erősen árajánlatfüggő – fűzte hozzá a szakember –, ám piaci viszonyok között ennyi felületet nem lehet 25 millióért kibérelni egy hónapra. Megjegyzendő, az állami, kormányzati szereplők kötött árjegyzékkel hirdethetnek. Ezek listáját ITT lehet elérni.
Ugyan Karácsony Gergely pontos kampányköltéseit nehéz megállapítani – kontraktus hiányában nem tudni, mennyibe kerültek a nyomdai, szállítási költségek; mekkora haszonnal dolgozott, mennyi kedvezményt adott a reklámügynökség; továbbá az outdoor kampány és a mozgósítási kampányok költségei sem nyilvánosak –, azonban csak a főpolgármester online hirdetéseire közel 140 milliót költöttek el a támogatók, a bő két hónapnyi utcai hirdetésekre pedig száz millió feletti összeg is elmehetett.
Címlapkép: Facebook