Maguktól parkolnak majd az autóink?

III. évfolyam 38. szám | Meta - Tudomány
2021. szeptember 23.
A gépkocsik száma nő, a parkolók pedig mintha mindig elfogy­nának: a zsúfolt Budapesten nagy könnyebbséget jelenthet a jövő sofőrjeinek egy fiatal magyar kutató elmélete.

Gózon Ákos írása a Mandiner hetilapban.

Ha lesz egy olyan önvezető autónk, amely a mi felügyeletünk nélkül elvisz minket bárhová, akkor megengedhetjük neki, hogy úgy is közlekedjen, hogy mi magunk nem ülünk benne – festi le a jövő autózását Alekszejenkó Levente, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Informatikai Tudományok Doktori Iskolájának doktorandusza. A fiatal kutató a vizsgálataiért a közelmúltban rangos díjat kapott a BME, a Pro Progressio Alapítvány és a Tudományos Ismeretterjesztő Társu­lat közös pályázatán. Kecsegtető a gondolat, hogy mi csak kiszállunk a kocsiból az úti célunknál, majd az autónk keres magának egy parkoló­helyet. De mennyire futurisztikusak ezek az elképzelések?

„Mint minden technikai újdonság, az önvezető gépkocsik elterjedése is hosszú folyamat lesz” – mondja Alek­szejenkó Levente. Az első önvezető példányok már ma is az utakon vannak, igaz, jobbára még nem a forgalomban, hanem zömmel például egyetemi kampuszokon. A kutató szerint húsz-­harminc év múlva az eladott autók java része valószínűleg már önvezető lesz, és még egyszer ennyi idő múlva már talán az lesz a ritkaság, ha ember vezette jármű gurul végig az úton. Viszont ehhez meg kell teremteni a megfelelő algoritmusokat, protokollokat, a jogi szabályozási hátteret, illetve ki kell alakulnia a társadalmi elfogadottságnak is.

A jövőbeli parkolások során a legolcsóbb természetesen az lenne, ha az önvezető gépkocsink hazamenne, és beparkolna a saját garázsunkba. Ez sokszor észszerű megoldásnak is tűnik, ugyanis a hazamenetel és a visszajövetel energiaköltsége a töredéke lehet annak, mint ha egy drága parkolóban állna az autónk addig, amíg mi az ügyeinket intézzük. Ez azonban előidézné azt is, hogy a reggeli csúcsforgalmat rögtön egy délelőtti csúcsforgalom kövesse – csupán az lenne a különbség, hogy az autók nélkülünk tartanak hazafelé. Hasonló lenne a helyzet este is, ami megsokszorozná a gépjárművek káros hatásait a városokban. Hiába lesznek a szennyező anyag kibocsátása szempontjából már környezetkímélőbbek a maiaknál, ha a zaj, a közlekedési infrastruktúra terhelése és amortizálása mind-mind negatívan befolyásolja a település életét. Tehát a jövőben feltehetően korlátozva lesz az a távolság, amelyet az önvezető autók üresen megtehetnek. Szükség lesz rá, hogy a jövő járművei is leparkoljanak valahol, nem túl messze az utasaik célpontjától. „Ehhez egy önvezető autónak választania kell egy számára alkalmas parkolóhelyet” – részletezi a feladatokat Alekszejenkó Levente.

Nyitóképen: Az Icona Nucleus önvezető tanulmányautó a 18. Sanghaji nemzetközi autóipari kiállítás nyitónapján. Fotó: MTI / EPA / Vu Hong 

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés