Ahogy elkezdték bezárni az erőműveket, rögtön romlottak is az emissziós adataik, hiszen a kieső energiát szénerőművekből pótolták. Az északi tengeren lévő szélerőművekből származó áramot sem tudják a délebbre lévő ipari központokban felhasználni, ehhez speciális vezetékek kellenének, amelyek lefektetését a zöldek ugyancsak ellenzik. Ezért kiélezett helyzetben Németország is importál: vagy francia atom-, vagy lengyel szénáramot. A nap végén tehát egyáltalán nem haladtunk előre. Sőt.
A lakosság azonban megérzi.
Igen, az ottani rezsi csaknem háromszorosa a magyarországinak. Berlin inkább az ipart, és nem a családokat védi a költségek emelkedésétől. Mi ezt pont fordítva csináljuk.
Mégis, a nemzetközi és a hazai sajtó egy részében is az európai klímavédelmi küzdelem kerékkötőjeként mutatják be a magyar kormányt. Csak mert nem szavaz meg elsőre minden közös programot. Mire föl ez a dacosság?
Józan megközelítést alkalmazunk, szeretnénk látni, milyen hatással járnak az adott intézkedések, vállalások, mielőtt döntést hoznánk. Ennél többet nem szoktunk kérni. Sajnos az uniós jogalkotás elment egy olyan irányba, hogy előreszaladva rögzítjük a célokat, ám az azokhoz vezető utat nem ismerjük. Mi pusztán hatástanulmányokat várunk, tagállamokra lebontva. Épp most emeltük egyébként a 2030-as klímacélt 40-ről 55 százalékra, ám azt nem látjuk, ennek milyen következményei lesznek az egyes országok lakosságára, gazdaságára, életszínvonalára. Természetesen mindig nyitottak vagyunk a tárgyalásokra, de ezeket előbb tisztázni kell.
A kialakult imidzs dacára hogyan állunk nemzetközi összehasonlításban a célok teljesítésével?
Az országok közül a legjobban teljesítő első harmadban vagyunk.
Ebben benne van az is, hogy a rendszerváltozás után hirtelen leépült a magyar ipar?
Igen, de ez legfeljebb a kibocsátás csökkenésének a felét teszi ki, a többi a pozitív intézkedéseknek tudható be. Sajnos eközben vannak olyan tagállamok, melyek nemhogy visszább vettek volna, még növelték is a kibocsátásukat az elmúlt időszakban. Például Spanyolország. Tehát nemhogy kerékkötői nem vagyunk a közös célok elérésének, hanem joggal tartjuk magunkat klímabajnokoknak.
Július elsejétől betiltották az egyszer használatos műanyagok forgalmazását. Mik a tapasztalatok?
A jelenlegi készleteket még értékesíthetik az érintett vállalkozások. A kormány egy tízmilliárdos programmal segítette az alternatív technológiák kifejlesztését, egyeztetve a gyártókkal. Ez a szigorítás egyébként senkit nem érhetett váratlanul, és szerintem előbb-utóbb mindenki megszokja majd a változást.Egyelőre pozitívak a visszajelzések.
E-mobilitás. Hogyan állunk ezen a téren?
Ez a klíma- és természetvédelmi akcióterv egyik sarokpontja, azért is, mert a szén-dioxid-kibocsátásunk mintegy húsz százalékát teszi ki a közlekedési szektor. A Jedlik Ányos Program fogja össze ezt a tervet 2016 óta, eddig már 20 milliárdot költöttünk a területre. Az egyik legfontosabb elem az elektromos autóvásárlás állami támogatása. A Zöld Busz Programot már említettem. A Volánbusz kiírt egy 100 buszos tendert, ami az egyik legnagyobb ilyen pályázat jelenleg Európában. Igen népszerű az elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlását támogató kezdeményezésünk is, amit szintén folytatunk.
Milyen az együttműködés ezen a téren a zöld programot hirdető budapesti vezetéssel?
Ha a fővárost szeretnénk zöld buszokkal felszerelni ebben a programban, akkor a vidéknek nem maradna semmi, Budapest minden forrást elvinne.
Karácsony Gergely és a kormány is tett faültetési ígéretet. Az előbbi teljesüléséről nem sokat tudunk, mi a kormány mérlege?
Már 1 millió 100 ezer fát elültettünk, túlteljesítve az Akciótervben tett éves vállalásunkat. Odáig szeretnénk eljutni, hogy az ország területének 27 százaléka erdős legyen. Mi mindenesetre alapvetően – a budapesti városvezetéssel ellentétben – a megvalósítással, s nem a szlogenekkel foglalkozunk, fontos, hogy a programokat a gyakorlatba is átültessük. Ebben elég nagy az előnyünk, mert nemcsak beszélünk, folyamatosan cselekszünk is a tiszta Magyarországért.
nyitókép: Vadnai Szabolcs