Ugyanakkor a jelenlegi ellenzék képviselői ezeknek a drasztikus lépéseknek a megtételéhez szükséges morális alapot azáltal, hogy a Nemzeti Együttműködés Rendszerében ugyan súlytalan kritikusként és - ami fő, fizetett – statisztaként folyamatosan szerepet vállaltak, elvesztették. Nem bizonygathatják a NER illegitim mivoltát, ami nélkül viszont a kezük meg van kötve, ha éppen ők maguk legitimálták jelenlétükkel. Abba most ne menjünk bele, hogy ki kellett volna-e vonulniuk, s ha igen, mikor, illetve milyen érvek és ellenérvek szóltak emellett és ennek ellenében. Tény viszont, hogy leszámítva néhány fiatalabb prominensüket, még a legaktívabb, legharcosabb, leghangosabb ellenzéki képviselő sem elég hiteles erkölcsileg egy ilyen feladat végrehajtásához. Nem beszélve egy ilyen fordulat nemzetközi visszhangjáról, még a hazai változásokra leginkább támogató várakozással tekintő nyugati és EU-s kormányzatokat is beleértve.
Az együttműködés személyi állományának előválasztásos castingja önmagában demokratikus és szimpatikus megoldásnak tűnik, de ez véleményem szerint a jelenlegi állapotok között teljesen anakronisztikus, szervezői mintha nem ebben a Fidesz-rendszerben élnének. Most nem annak van itt az ideje, hogy a jövő reményteljes békeidéjében majd vetélkedő politikai erők, látszólag félretéve ellentéteiket, összegyúrt közös programjukat más-más hangszerelésben és szólamban előadják, képviselőik közül pedig kiválasztásra kerüljenek a relatív többséggel rendelkező jelöltek, mind országos, mind helyi szinten. És nem csupán azért, mert hiába esküsznek előre feltétel nélküli hűséget egymásnak a vezetők az eredményhirdetés előtt, ezt a mögöttük felvonuló szurkolói réteg nem feltétlenül fogja magára nézve is kötelező erejűnek tekinteni.”