Nem változott a belarusz hatalmi logika

2021. június 10.

Bendarzsevszkij Anton
Az Európai Unió peremén fokozatosan egy kvázi-Észak-Korea alakul ki.

1995 szeptemberében az amerikai Alan Fraenckel és John Stuart-Jervis karnyújtásnyira került a győzelemtől a nemzetközi hőlégballonversenyen, amikor járművük Belarusz légterébe ért. A Gordon Bennett­kupának, a világ egyik legnevesebb hőlégballon­versenyének a szabályai egyszerűek, de kemények: az nyer, aki a legmesszebbre jut el a kiindulási ponttól, amely abban az évben Svájc volt. A két amerikai versenyző már négy napja repült, és valószínűleg kíváncsian várta a függetlenségét 1991-ben elnyerő szovjet utódállam látképét. Nem volt mitől tartaniuk: a szervezők még márciusban egyeztették a hatóságokkal az útvonalat, és minden szükséges engedélyt megkaptak. Fraenckel és Stuart-Jervis versenyének egy katonai Mi-24-es helikopter vetett véget, amely gépfegyverrel szitává lőtte a léggömböt mintegy kétezer méteres magasságban, az amerikaiak szörnyethaltak.

Az 1995-ben negyvenegy éves Aljakszandr Lukasenka, a független Belarusz első elnöke ekkor egy éve volt hatalmon. Immár huszonhét éve áll az ország élén, s a hatalmi logika azóta sem változott: a hőlégballon lelövését akkor azzal indokolták, hogy túl közel került egy katonai bázishoz. A Ryanair-járat 2021. május 23-ai földre kényszerítésére is hasonló magyarázatot adott Minszk: a Vilniusba tartó repülőn lévő állítólagos robbanószerkezet veszélybe sodorhatta volna a litván határ közelében található atomerőművet, ezért volt szükség a Mig-29-es vadászgép bevetésére.

1995-ben Lukasenka bocsánatkérése után a kínos ügyet eltussolták, hiszen a Nyugatnak fontos volt a jó kapcsolatok kiépítése a posztszovjet térséggel. Az újabb ügynek azonban messzemenő következményei lesznek. A belarusz hatóságok legalább két nemzetközi megállapodást rúgtak fel: a biztonságos polgári repülésről szóló, 1944-es chicagói egyezményt és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) által elfogadott, 1973-as montréali egyezményt. Utóbbi a polgári repülés biztonsága elleni bűncselekménynek tekinti a „tudatosan hamis információk közlését, ezáltal veszélyt teremtve a repülőgép biztonságára”.

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés