A társasjátékok reneszánsza

2021. január 14.
2020 őszére még a legelhivatottabb digitális nomádokban is maradt némi hiányérzet az online térbe száműzött megbeszélések és „találkozások” után. Létezik azonban egy sokat bizonyított offline elfoglaltság, amely garantáltan feldobja a klausztrofób mindennapjainkat.

Smid Róbert írása a Mandiner hetilapban.

Mindig is vonzottak a nagy ívű, komplex történetek, így nem véletlen, hogy az irodalomtudományos pályát választottam, ahol munkanapjaim nagy része fikciós világokban telik. Persze egy jó regényben nemcsak a sztori, hanem az elbeszélésmód legalább annyira hozzájárul ahhoz, hogy az olvasó a részesévé váljék: az atmoszférateremtés, a szereplők megismerésének a módja, a megszólalásmódok sokfélesége mind ide tartozik. A szigorúan vett interaktivitás azonban még a legjobb művekből is hiányzik, így amikor engem is utolért – a „virtualizáció sújtotta” generációm körében egyre népszerűbb – társasjátéktrend, örömmel vettem észre, hogy tömegével jelentek meg olyan játékok, amelyek általam kedvelt világok történeteit igényes módon írják tovább, ezúttal pedig én is alakítója lehetek az eseményeknek.

A társasok mai népszerűsége nem meglepő módon a közösségformáló szerepükben rejlik”

Nem csak Gazdálkodj okosan!
Még néhány évvel ezelőtt is ha a húszas-harmincas éveikben járók meghallották a társasjáték szót, ugyanarra gondoltak, mint a náluk idősebb nemzedékek: a Ki nevet a végén?-re, a Gazdálkodj okosan!-ra, a Hotelre, a Cluedóra vagy az olyan, az ókor óta nem sokat változott stratégiai játékra, mint a malom. Ma azonban ugyanerre a kérdésre olyan válaszok érkeznének, hogy Pandemic, Citadella, Robbanó cicák, Homályrév vagy Fesztáv. Ezek közül mindegyik másfajta kategóriát képvisel; az elsőben a játékosok egymást segítve próbálják megakadályozni egy világjárvány totális elszabadulását, a másodikban mindenkinek fel kell építenie a saját városát úgy, hogy fordulónként más karakter bőrébe bújik a bérgyilkostól a püspökön át a navigátorig, a harmadik-
ban kártyalapok kijátszásával kell megakadályoznunk azt, hogy a mi körünkben kelljen felhúzni egy robbanó cicát a pakliból, a negyedikben egy sokrétű fantasyvilágot fedezhetnek fel a játékosok szörnyekkel harcolva és kincsek után kutatva, az ötödikben pedig Észak-Amerikában őshonos madarakat kell fészkeltetni és gondozni.

Címlapkép: H. P. Lovecraft 20. század eleji horroríró világában játszódik a Rettegés Arkhamban című társasjáték. Fotó: Mátrai Dávid

Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés