Fürjes: Autómentes lesz az új Városliget

2021. január 8. 11:31
Meghosszabbítják a 3-as villamost, jobb lesz a közúti kapcsolat Zugló és Angyalföld között – új fejlesztésekről számolt be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.

A budapesti közlekedés javításáért és az új Liget autómentesítéséért több beruházás előkészítése kezdődik meg – tájékoztatta a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára pénteken az MTI-t.

A Városligetet vissza kell adni a gyalogosoknak

Fürjes Balázs elmondta: új pesti felüljáró előkészítését kezdi meg a Miniszterelnökség Budapest Fejlesztési Központja Rákosrendező pályaudvara fölött. A felüljáró közúti híd lesz, biztosítja a 3-as villamosgyűrű meghosszabbítását, lesz rajta kerékpárút és járda is, a régóta hiányzó, Szegedi út vonalában tervezett felüljáró oldja majd a vasút „elvágóhatását” Angyalföld és Zugló között,

összeköti a főváros XIII. és XIV. kerületét.        

Az államtitkár rámutatott, a kerületek közötti forgalom számára nyíló új átjáróval tehermentesíthető a Hungária körút, ennek segítségével autómentesíthető a Városliget. A kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában a főpolgármesterrel közösen elfogadott koncepció szerint a Városliget főtengelye, a Kós Károly sétány és a Hősök tere autómentes lesz, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál pedig 1500 P+R férőhely épül.   

„Pénteken jelent meg az európai uniós, nyílt közbeszerzési felhívás az autómentes Városliget kialakításához szükséges közlekedési fejlesztések előkészítésére” – mondta el az államtitkár. Fürjes Balázs azt mondta, a Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. „A kormány és a városvezetés által a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában közösen elfogadott koncepció szerint autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is” – tette hozzá.    Elmondta,

a felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt kormányzati beruházásban a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt.   

Cél a kerékpáros közlekedés elősegítése is

A kormány célja világos, egy élhetőbb, jobb levegőjű Városligetet teremteni, egyúttal praktikus, kényelmes közlekedési megoldásokat találni az M3-as autópályán ingázóknak, vasútfejlesztéssel, P+R parkolók fejlesztésével és új kapcsolatokkal - hangsúlyozta Fürjes Balázs. Közölte, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Városliget Zrt.-vel együtt alakítja ki az ottani gépjárműforgalom megszüntetésének módját, ezt a mai forgalom részben közösségi közlekedésre váltásával, részben a kerékpáros közlekedés elősegítésével, illetve az átmenőforgalom másfelé terelésével és a közösségi közlekedés erősítésével lehet megoldani. „A legjobb természetesen az, ha az ingázók már lakóhelyükről a közösségi közlekedést veszik igénybe, az M3-as autópálya által kiszolgált agglomerációs térség vasútvonalai közül a hatvani vonal fejlesztése több ütemben folyamatban van, dolgozunk a még hiányzó budapesti kapacitásbővítésen is, a kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ már elkezdte a veresegyházi vonal fejlesztésének tervezését is, autóparkolók, kerékpártárolók is létesülnek az állomásokon” – mondta el Fürjes Balázs.   

Közölte, a mégis a fővárosig autózók egy része a Városliget előtt, az M1-es Kisföldalatti Mexikói úti végállomása közelében épülő P+R parkolókkal válthat majd tömegközlekedésre. Az államtitkár által ismertetett tervek szerint

több parkolóház épül majd, együttesen legalább 1500 férőhellyel.

A parkolóházak engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítése egy közeljövőben kiírandó közbeszerzés tárgyát képezi, jelen tervezési feladat a P+R parkolóházak közlekedési kapcsolatrendszerének megtervezésére vonatkozik. Fürjes Balázs elmondta, az ingázók feltehetően elsősorban hétfőtől péntekig, napközben veszik majd igénybe a parkolóházakat, így este és hétvégén, ünnepnapokon a Városligetbe igyekvőknek oldhatják meg a parkolást, hiszen ilyenkor nagyobb a szabadidős forgalom, általában a jelentősebb rendezvények is ilyenkor vannak. Az előzetes vizsgálatok szerint egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház, másrészt az M3-as bevezetője végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület.   

Tehermentesített Hungária körút

A Kós Károly sétányról kitiltott, és a P+R kapacitással nem megfogott forgalom elsősorban a Hungária körúton haladhat majd. „Ahhoz, hogy a ma is zsúfolt útvonalat bizonyos mértékig tehermentesíteni lehessen, szükség van az Angyalföldet Zuglóval összekötő hídra a Rákosrendező állomás déli vége fölött” – közölte az államtitkár. Hozzátette, az érintett területek megóvásáért a hidat úgy kell kialakítani, hogy ne terelje a forgalmat az M3-as irányából Angyalföldre és Zuglóra, az ott élő emberek lakóterületeire. A vasúti sínek keresztezése mellett ezért lehajtó épül, amely a Dévényi utca és a Vágány utca felé vezeti el az autókat, illetve az új híd áttételesen hozzájárul a Városliget forgalomcsillapításához, a Hungária körút tehermentesítése révén – közölte.   

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója elmondta, a Rákosrendező feletti híd egyben segíti a rendezőpályaudvar hatalmas, évtizedek óta nem hasznosított rozsdazónájának fejlesztését. A 3-as villamosgyűrű jelenleg csonka, az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódik majd a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz. Fürjes Balázs és Vitézy Dávid is megerősítette, hogy az autómentes Városliget megvalósításához kapcsolódó közlekedési fejlesztésekről a tervezési folyamat során a BFK kikéri az érdekeltek – az érintett lakosok és a kerületi önkormányzatok – véleményét is, a tervezésbe folyamatosan bevonják a fővárosi önkormányzatot is.

(MTI)

Nyitókép: MTI/Kovács Attila

Összesen 70 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Karácsonyt nem annyira kéne bevonni a véleményezésbe, mert azon fog dolgozni, hogy semmi ne valósuljon meg.

Pontosan. Csak azért nem hajthatnak be járművel a Ligetbe, hogy a P+R parkolókkal kilopja majd a Lölő meg a vej a "mi pénzünket"...
Pont, mint a 387 ezer forintos átlagbérrel teszik.
Sokkal jobb volt 2010 előtt, a demokratikus emberek kormányánál, amikor az átlag nem érte el a 200 ezret, nem volt gond a pénzzel, mert akkor nem loptak és így mindennek megvolt a helye.

Csepp a tengerben. Ez egy. Szerencsére nem sok köze lesz hozzá, mert mi, vidékiek is fizetjük. De örülök Budapest fejlődésének.

Karácsony ügyesebb, mint gondoltam. Azzal kampányolt, ami a kormány terve volt:-)))

https://hirado.hu/belfold/koze..

Én mindig szerettem a saját fővárosomat. Nagyon rosszul esett, ahogy a budapestiek lenézik a vidékieket.
Aztán úgy voltam vele, hogy a budapesti emberek nem befolyásolják a gyönyörű Budapest látványát:-)))
Az viszont feltűnő volt, hogy amikor mindezek ellenére Karácsony meghívta a vidékieket Budapestre a koronavírus okozta károk enyhítése céljából Budapestre turistáskodni, nem nagyon mentek az emberek.
Én is azt mondtam, hogy ahol utálnak, oda nem megyek vendégségbe. Csak a pénzemet akarták. A Balatonon voltam:-))))))

Olvastam olyan elemzést, ami szerint a párizsi szállodák szobafoglalásának fele hazai turista.
Karácsony megmondta, hogy Budapest a budapestieké. Ez volt nagy butaság a részéről.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés