1922-ben a „smaragd sziget” déli része Ír Szabad Állam néven, Dublin központtal önállóságot nyert, míg az északi terület, az ún. „6 grófság”, amelyet Ulster összefoglaló néven ismernek, szervesen Nagy-Britannia része maradt. 1937-ben az új alkotmány deklarálta Írország függetlenségét, majd 1949-ben az ország kilépett a Nemzetközösségből. Ezzel a sziget déli területei számára a 12. századtól tartó – igaz, csak a 16. században kiteljesedő – angol befolyás, majd uralom véget ért. De volt egy bökkenő: a sziget északnyugati csücske még brit uralom alatt állt, mégpedig egyre növekvő létszámú, ám a diszkrimináció számos formájának kitett katolikus népességgel. Az, hogy a mindinkább kisebbségbe kerülő protestánsok kezükben tartották a gazdasági jogokat és előnyöket, megakadályoztak minden általános választójogi reformot, és erőszakkal reagáltak az ír nemzeti jelképek kitűzésére, robbanásveszélyes helyzettel fenyegetett.
A sziget lakosainak etnikai leszármazása nagyon kusza: a kelta, viking, francia-normann, flamand és angolszász elemek a középkortól kezdve oly mértékben összekeveredtek, hogy szinte lehetetlen etnikailag írekről beszélni. A középkorban a szigetre hódítóként érkező francia-normann és flamand lovagok és főurak az ír királyokkal és előkelőkkel való házasságok útján fokozatosan asszimilálódtak, kulturálisan, nyelvileg elíresedtek: a FitzGeraldok, Fitzpatrickok, Pendergastok és Flandersek (akiknek neve közvetlenül utal Flandriára) írebbek lettek a sziget korábbi lakosainál. A sziget kultúrája hódította meg a hódítókat, távol az anyaországtól, amely pár évszázadig nem foglalkozott a nyugatra elterülő szigettel, mert az angol királyok erejét a százéves háború, majd a „rózsák háborúja” kötötte le.
Mindez megváltozott a Tudor- és Stuart-korban. A 16-17. században a szigetet alávetették az angol gyarmatosításnak, amely együtt járt az ír elit lecserélésével: a korábbi főnemesség a kontinensre menekült (ahogyan a nép hívta: ez volt a „grófok futása”), és helyükre született angolok érkeztek. „Csonka társadalomként” az ír parasztok, bérlők, halászok a katolikus egyház körül tömörültek. Az ír grófok könnyen elmenekülhettek (elvégre az arisztokrácia nemzetközi: sok francia és osztrák főúr föl tudott mutatni családfáján egy ír nagybácsit vagy nagynénit), a kisembereknek és szegényeknek azonban maradniuk kellett.
Rájuk – ha ragaszkodtak a katolikus valláshoz – az üldözés legbrutálisabb formái vártak
a 19. századi katolikus emancipációig.