Schilling: Vidnyánszky hős is lehetett volna az SZFE-történetben

2020. szeptember 25. 13:35
A rendező bevallotta: többször valóban kritikus volt az intézménnyel, de kiemelte, hogy ezek alapvetően 19-20 évvel ezelőtti tapasztalatokra épültek.

Vidnyánszky Attila többször is említette, hogy Schilling Árpád, Bodó Viktor vagy Rusznyák Gábor korábban már szóvá tették, hogy a Színház-és Filmművészeti Egyetemen (SZFE) sürgős átalakítások szükségesek.

Sokan nem értették, hogy ha ez így van, most miért változott meg Schilling véleménye, miért áll ki mégis a változás ellen. A rendező a 24.hu-nak elmondta, hogy valóban nagyon kritikus volt az intézménnyel, és nem is vonta vissza a szavait, de kiemelte, hogy ezek alapvetően 19-20 évvel ezelőtti tapasztalatokra épültek (Schilling 2000-ben végzett a rendező szakon). A most zajló történet legfájdalmasabb pontja számára az, hogy az elmúlt években épp elindult egy generációváltás az egyetemen, ami megnyitotta az utat organikus fejlődés előtt.

Ez egyáltalán nem könnyű folyamat, sokan vállaltak belső konfliktusokat az egyetemen, hogy történjen valami. Ezek a változások, ha lassan is, de látható eredményekkel elindultak. Tehát továbbra is azt gondolom, hogy nagyon sok jogos kritika illette ezt az intézményt, de az elmúlt években elindult egy nagyon jó irányba” – jegyzi meg Schilling a portálnak, aki szerint lehangoló, hogy a Vidnyánszky-féle modellváltás most lenullázza az elindult reformokat.

A hagyomány csaknem 150 éven át arról szólt, hogy egyes művészek osztályvezető mesterségtanárokként képezték a hallgatókat. Mivel ezek nagyon nagy művészek voltak, egy konzervatív tradíció szerint ez teljesen megfelelt a világ állapotának” – teszi hozzá Schilling, aki szerint az természetesen érték, hogy jelentős, nagy tudású művészek részt vesznek az oktatásban. De ez időnként előidézheti azt is, hogy a képzés valóban nem tud kellően sokszínű lenni. Emellett óhatatlanul kialakul egy olyan alá-fölérendeltségi viszony a tanárok és a diákok között, aminek egy 21. századi egyetemen már nincs igazán helye.

Hiányos elméleti tudás

Ha valódi rendszerváltásról akarunk beszélni, nagyon fontos lenne, hogy ne a nagy személyiségek jelentsék a fő oktatásszervező erőt” – véli. Schilling szerint az SZFE egyik strukturális alapkérdése épp az volt, hogy sikerül-e valóban egyetemmé válnia. Ugyan egyetemi rangot kapott ez az intézmény a korábbi főiskolaihoz képest, de a művészeti képzés sajátosságai miatt az intézmény sokáig nem igazán tudta magáévá tenni az egyetemi valóságot – így a bolognai rendszerre való átállást sem.

Schilling azt is problematikusnak tartja, hogy sok-sok olyan szakembernek van egyetemi diplomája (köztük neki is), akinek az elméleti tudása rendkívül hiányos. Ennek az oka szerinte az, hogy az SZFE elméleti és gyakorlati képzése egymástól elkülönülten, párhuzamosan zajlott.

Összesen 29 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Mosakodás. Mellébeszélés.

,,Schilling azt is problematikusnak tartja, hogy sok-sok olyan szakembernek van egyetemi diplomája (köztük neki is), akinek az elméleti tudása rendkívül hiányos. Ennek az oka szerinte az, hogy az SZFE elméleti és gyakorlati képzése egymástól elkülönülten, párhuzamosan zajlott.,,

Ez viszont igaz, az összes egyetemre, melyet magam is tapasztaltam a saját munkaterületemen.

Bardos Andras, a varaderoi barat is ott tanitott, de hogy mit es miert, az meg rejtely.
O jelentene a megujulast es a hozza hasonlo outsiderek, akiknel az egyeduli kovetelmeny, hogy a brancson beluliek?

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés