A főváros másik nagy keresztje: a garázsban álló villamosok

2020. augusztus 6. 11:00

Almási B. Csaba
A BKK nem csupán a Lánchíd-projekttel csúszik, de valamiért az egy éve beszerzett korszerű CAF villamosokat sem állította még forgalomba. Korróziós probléma vagy a fékrendszerrel van baj, esetleg presztízsharcok állnak a háttérben? Az egy éve a remizben parkoló új budapesti villamosok ügyének a Mandiner járt utána.

A nyár kellős közepén derült ki, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) nemcsak a Lánchíd felújításával késlekedik, de valamilyen okból a már egy éve megérkezett korszerű, alacsony padlós villamosokat sem hajlandó forgalomba állítani. A cég az elmúlt három évben 26 új CAF Urbos villamosokat rendelt a spanyol gyártótól, s ebből már öt hosszú és négy rövid meg is érkezett. Ezek a szerelvények pontosan olyanok, mint az a 47, amelyek egy 2014-ben kötött szállítói szerződés alapján már futnak a főváros sínjein. A hosszú járművek az 1-es, a rövidek a 3-as, a 17-es és a 19-es vonalán teljesítenek majd szolgálatot, fokozatosan leváltva a régieket.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója – aki még a BKK vezérigazgatójaként készítette elő a tendert és kötötte meg a szerződést –, Facebook-posztban kereste a magyarázatot a késlekedésre, valamint aggodalmát fejezte ki, hogy

elveszhet az uniós támogatás, ha nem tudják időben forgalomba hozni a járműveket. 

Ekkor viszont a fővárosnak kell mélyen a pénztárcájába nyúlnia. A vezérigazgató arról is beszélt, hogy félremenedzselik az ügyet, de az is lehet, hogy valamilyen belső politikai, hatalmi harc állhat a háttérben.

Wintermantel Zsolt a Mandinernek azt mondta, a legborzasztóbb, hogy nem járnak a villamosok, a másik gond, hogy ennek az okáról nem lehet hiteles információhoz jutni, még neki, a BKK igazgatósági tagjának sem. Az biztos – fogalmazott –, hogy régre visszanyúlik a villamosok kapcsán a vita a BKK és a BKV között, amit persze tagadnak a cégek vezetői. Előbbi a tulajdonos, ő szerezte be a villamosokat, de az üzemeltető a BKV, amely szerette volna a tulajdonjogot is megszerezni. Azért is érthetetlen a dolog, mondja, mert az új villamosok a típusengedélyük alapján pont olyanok, mint a korábban leszállított és már futó járművek. Valóban műszaki problémákra hivatkozik mindkét cég, de ezeket egy év alatt meg kellett volna oldani – érvel Wintermantel –, ám az igazgatóság ülésén sem sikerült megnyugtató választ kapni a hogyan továbbra.


Egy spanyol gyártású CAF villamos érkezik a kőbányai Szent László téri megállóba, MTI Fotó: Róka László 

Fékproblémák vannak vagy a garanciazárás a magyarázat?

Az egykori újpesti polgármester egyébként úgy tudja, bizonyos alvázkorróziós és fékproblémákról lehet szó. A szabványnak ugyan megfelel a fékrendszer, de más a fékezés dinamikája, mint amit meghatároztak a pályázati kiírásban. Ezt persze a CAF vitatja, a spanyol cég szerint, ha féktávon belül megáll a villamos, akkor nem lehet gond, arról nem beszélve, hogy a már évek óta közlekedő villamosok fékrendszere ugyanilyen.

Más szakmai forrásokból azt a magyarázatot kaptuk a késlekedésre, hogy az előző pályázat alapján beérkezett, s már üzemben lévő járművek garanciazárásával is van vita. A CAF ugyanis úgy szeretné lezárni a garanciális időszakot, hogy azoknak a műszaki problémáknak a javításáért, amelyek a garancia időszak után jelentkeznek, már fizessenek a javítás után a magyar cégek. Ez természetesen előnytelen lenne a BKV és a BKK számára, ezért az új villamosok forgalomba állításának a késleltetésével próbálnak nyomást gyakorolni a CAF-ra.

Miután több nyitott kérdés maradt, a Mandiner BKK-hoz fordult információkért, s az alábbi kérdéseket tettük fel.
1. Melyek azok a konkrét műszaki problémák, amelyek miatt még nem helyezhetők üzembe az új CAF-villamosok? Igaz-e, hogy az alváz korróziója mellett a fékrendszerrel is baj van?
2. Igaz, hogy a már futó járművek ügyében is vitáznak a CAF-fal a garanciavállalás miatt?
3. Mi igaz abból, hogy politikai, hatalmi harc állhat a háttérben, a BKK és a BKV folytat presztízsküzdelmet a villamosok tulajdonlásának kérdésében?
4. Igaz, hogy a késlekedés miatt elveszhet az uniós támogatás, így a fővárosnak kellene állnia a cechet?


CAF villamost szerelnek szakemberek a felújított Budafok kocsiszínben 2018. május 23-án.
MTI Fotó: Máthé Zoltán

A BKK a kérdésekre nem válaszol, közleménye viszont nem sok mindent mond el

A cég sajtóosztálya egy hét gondolkodási idő után közölte, hogy nem kíván válaszolni, érjük be azzal a közleménnyel, amit a témával kapcsolatban már kiadott. Eszerint „a BKK és a BKV csak akkor veszi át a 2017-ben és 2018-ban megrendelt új 26 budapesti CAF-villamost a gyártótól, ha azok minden műszaki részletben megfelelnek a szerződésbe foglalt feltételeknek. Ellenkező esetben a villamosok Budapestre érkezése óta felmerült hibák, hiányosságok csak garanciális úton lennének rendezhetők, amely további késlekedést okozna a forgalomba állításukban. A BKK és a BKV együttes erővel dolgozik, hogy a fővárosban közlekedők a lehető leghamarabb utazhassanak az új, hibamentes villamosokkal. Mivel a gyártó a hibák egy részét már orvosolta, és a többi kijavítása is folyamatban van, reálisan számolhatunk az uniós finanszírozás felhasználhatóságával is”.

A kiadott közlemény úgy folytatódik, hogy a „CAF-villamosok beszerzésére irányuló szerződés nem nyújt lehetőséget arra, hogy a BKK részletes listát tegyen közzé azokról a műszaki hiányosságokról, technikai hibákról, amelyek miatt egyelőre nem tudta átvenni a spanyol gyártótól Budapest legújabb villamosszerelvényeit. A járművekkel kapcsolatos problémákról azonban elmondható, hogy azok később csak garanciális keretek között lennének javíthatók, amely többletköltséget ugyan nem okozna – hiszen a garanciális hibák kijavításának költségeit a gyártó állja –, azonban még tovább hátráltatná a járművek forgalomba állítását. Az adófizetők pénzéből működő BKK és BKV csak akkor jár el felelősen, ha a szerződésbe foglalt minden műszaki részletnek megfelelő járműveket vesz át a gyártó CAF-tól. A BKK a BKV-val egyetértésben ezt a határozott álláspontot képviseli annak érdekében, hogy az új villamosok mielőbb és hibamentesen állhassanak forgalomba”.

Az anyagban szerepel az is, hogy „a 26 új CAF-villamos beszerzését is tartalmazó uniós finanszírozású »Budapest villamos- és trolibusz járműprojekt« 2021. június 29-éig ad határidőt az új villamosok forgalomba állítására. Mivel a hibák kijavítása részben már megtörtént, és a többi kijavítása is folyamatban van, ezért a jelenlegi ütemezés szerint reális azzal számolni, hogy az uniós források felhasználhatók lesznek. A CAF eközben folyamatosan szállítja Budapestre a megrendelt járműveket, amelyek előírt tesztjei és próbafutásai jelenleg is zajlanak. A BKK 2017-ben és 2018-ban összesen 26 új CAF Urbos villamost rendelt meg a spanyol gyártótól, miután a már Budapesten közlekedő 47 CAF-ra 2014-ben kötött szállítói szerződés úgynevezett opciós lehetőséget, azaz vételi jogot biztosított 87 további szerelvény megrendelésére. A 26 villamosból eddig 4 hosszú jármű 2019-ben, 1 hosszú és 4 rövid pedig 2020-ban érkezett meg Budapestre. A BKK bízik abban, hogy Magyarország Kormánya a további 61 lehívható villamosra is biztosítja a forrást”.

Végül azzal zárul a közlemény, hogy „a BKK és a BKV eltökélt az új CAF-villamosok mielőbbi forgalomba állítása mellett. Mindkét közlekedési társaság büszke arra, hogy munkavállalójukként hazánk legjobb szakemberei dolgoznak ennek a célnak az eléréséért. Ezenkívül megköszönünk minden releváns, az ügy megoldását segítő szakmai véleményt, amelyek a megfelelő fórumokon érkeznek”.

Bár a közlemény meglehetősen hosszú, a kérdéseinkre alig ad választ, ám ennél többet ismételt érdeklődésünkre sem kívánt a cég mondani.

Összesen 117 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Tarlósék és a Fidesz-Orbán szándékosan hozták a villamosokkal is hátrányosan lehetetlen helyzetbe a budapestiek polgármesterét - ezen dolgozik tovább, sokadszor a Karácsony-Gaál J-Dorosz Dávidos demokratahármas: hányadszor és meddig lehet eladni a Végtelen Rágalmazás.0-át?
A jelszó továbbra is, mint a Pesti út "szándékos megfertőzésekor", amit a budapestiek fele csont nélkül benyelt: Hazudj, Gergely, minél többet, minél képtelenebbeket: Budapest már annyira az ország fölött áll, hogy neki ez "jár"...
-----Komolyra fordítva:
Ágybavizelős Ferenc után, nyakunkon
Agybavizelős Gergely...
Bocs, nekem nem, én nem tartozom a modern, felvilágosult, demokraták közé és nem élek Budapesten sem.
Ja, azt is Agybavizelős Gergelytől tudjuk: a kormány kivérezteti Budapestet. Éppen azzal, hogy több a pénze Budapestnek Karácsony alatt, mint Tarlós idején...
Hajrá, Főváros, Éljen Magyarország Világítótornya, a Szabad Budapest!

Semmi bajuk a villamosoknak, csak Geri attól tart, hogy rájuk omlik a Lánchíd.

1.)
Wintermantel:
"Azért is érthetetlen a dolog, mondja, mert az új villamosok a típusengedélyük alapján pont olyanok, mint a korábban leszállított és már futó járművek."

2.)
"A szabványnak ugyan megfelel a fékrendszer, de más a fékezés dinamikája, mint amit meghatároztak a pályázati kiírásban."
Szóval, a pályázati kiírásnak nem felel meg a fékrendszer.

3.)
De ha a pályázati kiírásnak nem felel meg a fékrendszer,
akkor hogyan vehették át és állíthatták forgalomba a korábban leszállított CAF-villamosokat?

4.)
Érdekes fószer ez a Wintermantel.
- Amikor a Közbeszerzési Hatóság visszadobta a Lánchíd tender kiírását,
akkor azzal ekézte (jogosan) a fővárost, hogy az nem az előírások szigorú betartásával járt el az ügyben.
- Most, a CAF-villamosok esetében viszont eszébe sem jut azokat ekézni,
akik korábban a pályázati kiírásnak nem megfelelő villamosokat átvettek és forgalomba állítottak.

A járvány alatt is volt közlekedés, de ezek ki sem jöttek a kocsiszínből.

,,A cikk írója elfeledkezett arról az apróságról, hogy Vitézy rendelte meg a gyári hibás villamosokat.,,

Már olvasni sem tudsz? Vagy annyira belejöttél a hazudozásba, hogy már nem tudsz szabadulni?

,,Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója – aki még a BKK vezérigazgatójaként készítette elő a tendert és kötötte meg a szerződést,, - írja a szerző.

Vágó szerint nem lehet felfújni a kerekeket. :-)

70 milliárdos uniós támogatás? Zsebpénz FeriGeri vezette fővárosnak.
A Fővárosnak rengeteg pénze van. Ha mégsem lesz elég majd eladják, bérbe adják a szagértőiket.

Ezekből a villamosokból sok közlekedik gond nélkül a fonódó villamos vonalon, ezt a cikkben is leírják. Nem a már közlekedő villamosokat vonják ki a forgalomból, hanem az ugyan olyan típusú, már típus engedélyt szerzett újakat nem helyezik üzembe. Te nem nézel utána mibe szólsz bele?

Persze, hogy szándékosan, nem tudtad?
Az is szándékos rosszakarat, hogy a térségben Magyarországon nőnek a bérek legdinamikusabban.
Így lopja el és veri át a felcsúti dagi a magyar népet, a mi pénzünkből - demokratáéknál ez alap.

"...a BKK és a BKV csak akkor veszi át a 2017-ben és 2018-ban megrendelt új 26 budapesti CAF-villamost a gyártótól, ha azok minden műszaki részletben megfelelnek a szerződésbe foglalt feltételeknek. "

"a „CAF-villamosok beszerzésére irányuló szerződés nem nyújt lehetőséget arra, hogy a BKK részletes listát tegyen közzé azokról a műszaki hiányosságokról, technikai hibákról, amelyek miatt egyelőre nem tudta átvenni a spanyol gyártótól Budapest legújabb villamosszerelvényeit."

Ezt a kettőt nem értem, mert ez nesze semmi, fogd meg jól. Miért nem lehet elmondani, milyen hibái vannak az egyébként már futó szerelvényekkel megegyező újabb járműveknek? Miben térnek el az előző, már engedélyezett, jól üzemelő és a mostani újabb szerelvények? Azt nem értem, hogy egy konkrét kimutatható, mérhető műszaki eltérést, ha van ilyen, miért nem lehet egy év alatt megbeszélni és megoldani? Egy műszaki kérdés matematikai és fizikai alapon eldönthető, ez nem ideológia. Ha viszont jogi, garanciális kérdésekről van szó, akkor arról kell beszélni.

Hogy ugyanilyen a fékrendszerük, az sajnos, azt bizonyítja,
hogy korábban olyan villamosokat vettek át és állítottak forgalomba,
amiknek fékrendszere NEM felelt meg a pályázati kiírásnak.
Ez nem lehet érv amellett, hogy ezt a hibát most megismételjék, te illibsi...

Próbálj meg minden szellemi erőddel koncentrálni ez előző beírásom 2. és 3. pontjára.
Neked külön megismétlem:
2.)
"A szabványnak ugyan megfelel a fékrendszer, de más a fékezés dinamikája, mint amit meghatároztak a pályázati kiírásban."
Szóval, a pályázati kiírásnak nem felel meg a fékrendszer.
3.)
De ha a pályázati kiírásnak nem felel meg a fékrendszer,
akkor hogyan vehették át és állíthatták forgalomba a korábban leszállított CAF-villamosokat?

MIVEL TUDOD ITT BIZONYÍTANI
azokat, amikkel engem aljas módon RÁGALMAZOL?
Na... na, mivel?
Ugye, hogy SEMMIVEL SEM,

Én viszont
TUDOM ITT BIZONYÍTANI, hogy te itt többször is megbuktál,
több területen is bizonyítva képzetlenségedet:
1.
Megbuktál angol nyelvismeretből
a "Szijjártó: Újabb repülőgép érkezett maszkokkal Kínából" című cikk alatt,
ahol egy egyszerű angol szöveget sem voltál képes megérteni.
Szégyenszemre baromi gyorsan el is pucoltál onnan.
2.
Megbuktál az FFP2 és FFP3 maszkok orvosi felhasználásával kapcsolatban
a "Mi mindannyian Svédország leszünk" című cikk alatt,
ahol egy nicknek írt "Az FFP2 és FFP3-as maszk mióta orvosi felhasználású, te ostoba állat?"
beírásoddal csúnyán égetted magad.
3.
Megbuktál szakmai ismeretekből
- a Liget projekttel kapcsolatban
Amikor én egy korábbi beírásomban szakmai alapon bíráltam a projektet, arra neked (meg egy bizonyos "criticus" nicknek) akkor nem voltak és azóta sincsenek ellenérveid. Liget-témában te egyszer sem voltál képes szakmai ellenérvekkel válaszolni, csak primitív gyalázkodásokra voltál (és vagy) képes.
Megbuktál szakmai ismeretekből
- építészeti tervekkel/látványtervekkel kapcsolatban.
Szörnyű ostobaságokat irkáltál össze a Magyar Zene Háza (MZH) koncerttermének akusztikailag igencsak problémás üvegfaláról szóló vitában.
Megbuktál szakmai ismeretekből
- a MOL torony láthatóságával kapcsolatos vitában,
hogy a főváros bizonyos pontjáról mely távolabbi városrész látható, illetve nem látható. Csúnyán beégtél pedig ott csupán annyi (térképről is leolvasható) ismeret kellett volna részedről,
hogy Budapesten milyen kanyarokat vesz a Duna, hogy melyik híd hol van, és onnan mi látható.

Többszörösen bukott, iszonyúan primitív rágalmazó vagy te, critical man nick.
(:-(((

Nincs ok az aggodalomra. A Vágópista az járműjavító ellenőrzőbizottság, vagy mi a faszomnak a tagja. Ő meg ugye értelmiségi. Igaz, kissé már meszes az agya a hülyéjének, de a budaepstiek igénytelenek, beérik vele is. Szóval jó kezekben van a budapesti közlekedés.

Már csak néhány új biciklisávot kell felfesteni, és minden tökéletes lesz.

Engem az érdekel, amit az illetékesek mondanak, amit ők mondanak ki, nem Wintelmantel. Az illetékesek pedig ködösítenek.

Az állításod hazug.
Korábban, egy 2018-as cikk alatti vitában
egy kisebb idézetgyűjteményt közöltem az illető nick primitív gyalázkodásaiból.
Értelmes válaszod nem volt rá.

Aki megint megbukott, az bizony, te vagy.
Korábban beégtél szekkó-vitában,
eltaknyoltál B.K. MCC-ösztöndíjának vitájában,
a fejedre olvastam a "Persányi Miklós: Még 20 milliárd.." cikk alatti beírásod hazug voltát,
lebuktál azzal is, hogy alapvető fogalmakkal (pl. beépítés, beépítettség) sem vagy tisztában.
Ezeket a csúfos kudarcaidat egyszerűen nem bírod megemészteni.

Most is hadoválhatsz össze-vissza, de
ha
az a fékrendszer, amivel "más a fékezés dinamikája, mint amit meghatároztak a pályázati kiírásban",
akkor az a fékrendszer nem felel meg a pályázati kiírásnak.

Hazudozásorgiában ők a legjobbak, a bal-lib szakemberek.
Amikor munkáról van szó, azonnal homok van a gépezetükben.
Sziklányi.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés