3.
A kettes metró és a gödöllői hév összekötésének terve kapcsán a továbbtervezés forrásainak a fővárosi költségvetésbe való beemelését javasolta Kovács Péter, a XVI. kerület polgármestere, amit végül a Közgyűlés elutasított. Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes asszony ennek kapcsán idézett a korábbi interjúimból, miszerint az 5-ös metró első ütemét, a csepeli és ráckevei vonal (H6 és H7) meghosszabbítását a belváros, a Kálvin tér felé és a hév-vonalak felújítását sürgetőbb feladatnak mondtam. Ezt így is gondolom, hisz csak a csepeli és ráckevei hévek nem érik el a metróhálózatot és ott a legnagyobb potenciál, akár az utasforgalom meg is duplázható ezeken a vonalakon.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy a gödöllői HÉV fejlesztésének, a metróval való összekötésének előkészítését meg kéne állítani vagy ezt a beruházási elképzelést le kéne venni a napirendről, mellyel a keleti agglomerációból ingázók és a XVI.-XVII. kerületek lakói tudnák gyorsabban, átszállásmentesen elérni a belvárost. Nem tudjuk megmondani, hogy mennyi forrás lesz kötöttpályás közlekedés fejlesztésére 2021 és 2027 közötti európai uniós ciklusban, nincs még elfogadott költségvetése az EU-nak, viták zajlanak a fejlesztési források tagországok közötti elosztásáról Brüsszelben és nem tudjuk, a klímavédelem célját a EU megtölti-e tartalommal és biztosít-e az eddiginél több forrást vasútfejlesztésre, kötöttpályás fejlesztésekre. Nagyon bízom benne, hogy igen. De mivel ezekre a kérdésekre nincs válasz, érdemes az indokolt, alátámasztott, a város közlekedésfejlesztési terveiben (így a Balázs Mór Tervben) szereplő kötöttpályás fejlesztések előkészítésén tovább dolgozni. Így tehát az 5-ös metró I. ütemének előkészítésére és a hévek fejlesztése érdekében megindult munka nem zárja ki és nem akadályozza, hogy a Főváros és a BKK - Budapesti Közlekedési Központ folytathassa a kettes metró és a gödöllői HÉV összekötésének előkészítését, hisz ez a feladat a BKK-nál van, a metróhálózattal való összefüggés miatt.
Bízom benne, hogy az 5-ös metró hosszú távú víziója és annak első lépéseként a hévek felújítása és a déli hév-vonalak Kálvin térig hosszabbítása kapcsán egyetértésre jutunk és ez a beruházás nem válik a politikai viták terepévé. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) szerintem Budapest fejlesztésének egyik legfontosabb záloga, ahol rendszeresen találkozik a főpolgármester a Kormány képviselőivel, hogy számos fontos budapesti fejlesztés sorsát meghatározó döntések születhessenek. A következő ülés napirendjén szerepel a hév-projekt, a szentendrei, csepeli és ráckevei hévek felújítása és a Kálvin téri történő meghosszabbítás is - épp az FKT ülésén bemutatandó tervek, szakmai anyagok előkészítésén dolgozom most is a BFK csapatával. Bízom benne és azon leszek, hogy egyetértésre jussunk erről a nagyon fontos fejlesztésről az új városvezetéssel is.
A beruházás részletei a hétfői posztomban olvashatók: https://www.facebook.com/vitezydavid/photos/a.792002570868851/2736189293116826/”